AktuelnoEco GreenVesti

Na koji način bi „dim iz auspuha“ mogao da bude deo prošlosti?

3.04KPregleda

Koji je najbolji način da se smanji količina izduvnih gasova koji izlaze iz „auspuha“? Prodavati više automobila?! Logika je zapravo prilično jednostavna.

 

Primera radi, u Velikoj Britaniji putevima se kreće oko 38 miliona automobila. Svake godine dva miliona novih četvorotočkaša stupi na scenu, dok oko 1,5 miliona „završi karijeru“ s prosečnom starošću od oko 14 godina.

 

U smislu emisije izduvnih gasova, jednačina je prilično laka za razumevanje. Napredak automobilske industrije je takav da novi modeli emituju značajno manje izduvnih gasova od onih starih 14 godina.

 

Međutim, da li će se dotična jednačina koja opravdava ovaj preokret promeniti s okretanjem ka elektrifikaciji? Šta ako je najbolji način da se smanji emisija zapravo prodavanje manjeg broja vozila? Pitanja su brojna, tehnologija baterija ubrzano napreduje, a s obzirom na razlike između konvencionalnih i električnih vozila, moguće je da zakonodavci žele da elektromobile zadrže duže na putevima? Ova teza u potpunosti ima smisla.

 

Naravno, budući da živimo u eri „dekadentnog“ i u mnogim regionima „divljeg“ kapitalizma, u svetu u kojem cirkuliše kolosalna količina neopravdano odštampanog novca, mnogi će odbaciti ovu teoriju, smatrajući da konstantna evolucija voznog parka podrazumeva napredak u mnogim oblastima, ne samo što se tiče ekologije, već i na planu bezbednosti i visoke tehnnologije. Međutim, ako u obzir uzmemo ekološki momenat kao prioritet, smanjenje industrijskog proizvoda se nameće kao nešto što mora da se uradi ukoliko želimo da borimo protiv klimatskih promena.

 

Ključna stavka za razmatranje bi bila emisija koja nastaje kroz proizvodnju električnih automobila. Gledajući samo ugljen-dioksid uz potvrdu da se procene razlikuju, danas se ispušta u atmosferu oko šest tona CO2 za svaki proizvedeni konvencionalni automobil, što je oko 25 odsto u okviru ukupnog veka trajanja vozila. Na toj osnovi, napredak u smanjenju emisije izduvnih gasova opravdao je četrnaestogodišnji ciklus promena.

 

U poređenju s konvencionalnim, iz proizvodnje elektromobila se emituje  devet tona ugljen dioksida, ali to je 46 odsto ukupne emisije tokom životnog ciklusa vozila, što je ukupno gledajući oko 20 odsto bolje u odnosu na automobile pogonjene motorima s unutrašnjim sagorevanjem. Naravno, ova razlika će se u budućnosti samo povećavati u korist električnih vozila s razvojem tehnologije i investicija, a duži vek automobila će dodatno smanjiti bruto emisiju.

 

Ovde stvari postaju zabavne, delom iz razloga što još uvek istražujemo do koje mere baterije mogu biti izdržljive i trajne. Obično se prodaju uz sedmogodišnju garanciju (i 160.000 pređenih kilometara), uz očekivanje da će imati i sekundarnu upotrebu pre efikasne reciklaže. Dodajmo tome činjenicu da električni automobili imaju manje pokretnih delova, što znači da ćemo češće menjati bateriju a ne automobil.

 

Naravno, sve ovo je u suprotnosti s načelima koja vladaju u eri konzumerizma, ali ukoliko svet želi da se spasi propasti, moraće da se odrekne nekih stvari i počne da razmišlja drugačije. U razvijenom zapadnom svetu će ljudi morati da se naviknu na nešto na šta smo mi odavno naviknuti, a to je da vozimo svoje ljubimce po desetak i više godina. Ako to ide u korist planete, zašto da ne?

 

Vrele Gume

1 Komentar

  1. Bogati zapad je omogućio da se automobili ekspresno kupuju, a dokaz da to uopšte ne mora tako smo i mi. Samo da smo malo bogatiji da taj novac trošimo na održavanje to bi bio primer kako ne mora stalno da se menja automobil.

Comments are closed.

Top Reviews

Video Widget

gallery