Nepneumatske gume (NPT) nisu nova ideja, ali Michelin i General Motors su se udružili u cilju daljeg razvoja ove tehnologije
Cilj je da novi tip automobilskih guma bude u ponudi kupcima do 2024.
Michelin ima čitavu istoriju kada je o ovoj tehnologiji reč. Tweel serija je lansirana 2005., a čini se da odrađuje prilično dobar posao u primenama kod ATV, UTV i građevinskih vozila. Međutim, to je tek delić dostupnog tržišta.
Ključna pitanja su gde je tu svakodnevni konzument i kolika je zapravo „slobodna tržišna teritorija“ za ovaj tip guma?
Upravo se tu nalazimo trenutno, na teritoriji koju još niko nije proglasio za svoju, a Michelin i drugi lideri u ovom industrijskom segmentu to znaju. Međutim, čini se da Uptis za sada najviše obećava kada je reč o zadovoljavanju svih potreba i standarda.
Još od svog „dolaska na svet“, tokom 1800-ih godina, pneumatici rade na istom osnovnom principu – vazduhu pod pritiskom. Svi znamo kako baloni funkcionišu, a napredak je urađen u smislu materijala i konstrukcije pneumatskih guma, mada je celokupni sistem ostao isti. Mane su i dalje tu, a to su mogućnosti pucanja, izduvavanja, bušenja, eksplozije i neravnomernog trošenja.
Još jedan problem koji dolazi sa sistemom pneumatskih guma je praćenje njihovog stanja. Mi obično uđemo u automobil i krenemo u vožnju. Većina nas ne proverava redovno pritisak u pneumaticima kao ni stepen istrošenosti, tako da iz tog razloga u novijim vozilima imamo sisteme koji to rade za nas. Uptis gume bez vazduha obećavaju da će eliminisati sve to, kao i još ponešto.
Bez vazduha nema ni izduvavanja, nema bušenja, nema gumi-defekata, pa čak ni neravnomernog trošenja. Čak i sistemi monitoringa guma više neće biti potrebni, jer neće imati šta da se monitoriše. Ovoga puta zaista možemo samo da uđemo u automobil i upustimo se u vozačke avanture.
Još jedna prednost Uptisa je lateralna stabilnost gume. Ne postoji ništa što bi moglo da se deformiše ili ispupči tokom vožnje u krivinama. Nema ekspanzije kontaktne površine gume. Michelinov novitet nudi mirniju vožnju po neravnom ili džombastom putu, obezbeđujući bolju kontrolu pri višim brzinama i temperaturama.
Ipak, nemojte misliti da je ova tehnologija savršena. Još uvek se nije pokazala 100 odsto imuna na probleme. Problem koji se ponavlja s NPT gumama je što se čini da one akumuliraju toplotu, a zbog nedostatka vazduha, moraju biti kruće. U prevodu, nude manji stepen amortizovanja u odnosu na prosečnu konvencionalnu gumu. Međutim, istraživanja u oblasti naprednih materijala i struktura kada je o pneumaticima reč, dovela su do toga da je Uptis trenutno najbolji kandidat za osvajanje novog segmenta.
Što se više prototipova proizvede, testiranje je sveobuhvatije a samim tim i rešavanje problema koji se javljaju tokom ispitivanja. Ono što je takođe imperativ je snižavanje troškova materijala, skraćenje vremena proizvodnje i smanjenje otpadnih nusproizvoda.
Napredak i inkorporacija ove tehnologije u sport je takođe započela, tako da mnoga velika imena vrše testiranja, od biciklizma pa do trkačkih jednoseda.
I drugi lideri u ovoj industrijskoj oblasti, kao što su Hankook, Bridgestone, Sumimoto, pa i armije nekih zemalja, već izvesno vreme drže na oku ovu tehnologiju. Ipak, Michelin i GM su za sada otišli najdalje i čini se da će prvi plasirati novi proizvod na tržište.
Vrele Gume
1 Komentar
Comments are closed.
[…] od najpoznatijih kompanija u oblasti proizvodnje pneumatika, francuski Michelin, već 120 godina izdaje prestižne svetske gastronomske vodiče pod nazivom Michelin Red […]