U Malagi smo se družili sa modelom “za porodicu i prijatelje”, Mercedes-Benz GLB. Reč je o prvom Mercedesovom kompaktnom SUV-u sa 7 sedišta.
Za početak malo jednostvne matematike
Svaki treći proizvedeni Mercedes je SUV, a svaki četvrti pripadnik je porodice kompaktnih vozila. Komercijalana logika glasi da tržište traži vozilo koje će objediniti prodajne potencijale oba segmenta. Mercedes-Benz GLB je otelotvorenje te ideje. Marketinški slogan koji ga prati glasi: „Za porodicu i prijatelje“. Definitvno je mašina za odlazak na atraktivne destinacije, poput okoline Malage u Španiji gde se održava međunarodna press prezentacija.
Kompaktno samo u saobraćajnoj dozvoli
Na delu je međuosovisnki razmak od 2.829 mm. Najveći razmak između osovina u aktuelnoj Mercedesovoj generaciji kompaktnih vozila. Ilustracije radi, to je povećanje od 10 cm u odnosu na B-klasu. Naravno, to otvara brojne funkcionalne mogućnosti.
Naime, GLB je prvo kompaktno vozilo Mercedes–Benz-a koje opciono nudi treći red sedišta. Reč je o dva individualna sedišta predviđena za osobe visine do 168 cm. Kao i drugi red, i treći red je opremljnen ISOFIX sistemom tako da se u GLB može smesti čak 4 dečija sedišta. Možda bi pro natalitetna politka doživela neverovatan uspeh ako bi država za četvrto dete nagrađivla porodicu jednim GLB-om.
O funkcionalnosti kabinskog prostora osnovne verzije sa pet sedišta govore i brojke da prostor u zoni glave sada iznosi 1.035 milimetara – što je rekord u segmentu. Prostor za noge putnika na drugom redu sedišta maksimalizuje se na 967 mm. Drugi red sedišta može se opciono pomerati po dužini čime se kreira optimum izmedju udobnosti i potrebne zapremne ptljažnika koja se kreće od 560 do 1.755 litara (sa oborenim sedištima).
Skrojen da bude terenac
Nije džabe neuništiva G-klasa uzor svim Mercedesovm vozilima sa terenskim ambicijama. Nešto od te genetike definitivno se preslikava na spoljni izgled GLB-a. Gotovo vertikalni prednji deo sa naglašenim svetlosnim grupama predstavlja jasan dokaz pripadnosti off-road kategoriji.
U spoljašnjem dizanju nema suvišnih linija. Svaka linija podređena je funkcionalnosti pri čemu su uočljivi precizni spojevi (u press konfenciji insistiraju na pojmu šavovi).
Vrata se pružaju naniže preko praga čime se olakšava ulaz u vozilo. Time se i rubovi i mehanizam vrata čuva od prljanja, a takodje se povećava nivo zaštite pri bočnom sudaru.
Aluminijum – sinonim za sportsku robusnost
Sledeći minimalizam spoljašnjašnjosti, instrumet tabla izrađena je iz jednog dela. Pri tome vozač je upućen na widescreen cockpit, sa komandama i prikazom preko MBUX sistema (Mercedes-Benz User Experience). Drugim rečima, pričanje sa GLB–om može da počne uz poznatu frazu „Hey Mercedes“.
Otkako su pre nepune dve godine Mercedesovi dizaneri kreirali otvor za vazduh turbinskog izgleda, ne prolazi ni jedna prezentacija a da „oni sa mikrofonom“ ne poklanjaju posebnu pažnju uprvo tome.
Ta tema intepertirana je u komletnom enterijeru cevastim elementima sa izgledom mašinske obrade. Oni naglašavaju solidnost dizajna komponenti i komandi.
Ali nije sve u simulairnju masivnosti i robusnosti. Ukoliko vozač poseduje Mercedes-Benz vivoactive® 3 smartwatch ili neki drugi kompatibilni Garmin® uređaj povezan na MBUX, lični parametri nivoa stresa ili kvaliteta sna, obradjuju se kroz umrežavanje nekoliko sistema komfora u vozilu. Reč je o funkciji ENERGIZING comfort control. Sa njom smo se sreli prvi put na promociji aktuelne S-klase. Demokratizacija tehnologija uvek je bila trend u Mercedesu.
Na putu ka autonomiji
Selidbi tehnologija iz S-klase pridružuju se poboljšana kamera, radarski sistem i navigacija. Sve to omogućuje GLB-u da „vidi“ 500 metara ispred. Vožnja je pri tome delimično autonomna uz komformo prilagođavanje brzine na krivinama ili pred kružnim tokovima.
Motorizacija
Pored toliko dogadjanja u kabini skoro da motor tj. „srce“ svakog automobilia dolazi u drugi plan. Zarad lansiranja modela GLB, Mercedes je u potponosti osavremenio paletu četvorocilndarskih benzinskih i dizel motora.
U atmosferi EU zakondavno ekološkog ataka na dizel pogon kao ključni motor promoviše se M 282 zapremine 1.33 litara u modelu GLB 200 (kombinovana potrošnja 6.2-6.0 l/100 km, kombinovana CO2 emisija 142-137 g/km). Ovaj motor takođe poseduje isključenje cilindara za efikasniji rad u režimu rada sa delimičnim opterećenjem.
Na masivnijoj strani palete motora nalazi se M 260 radne zapremine 2 litra u modelu GLB 250 (kombinovana potrošnja 7.4-7.2 l/100 km, kombinovana CO2 emisija emisija 169-165 g/km). Poseduje stubline od livenog gvožđa ugrađene u blok od livenog aluminijuma, kod kojih se donji deo stubline proširuje u takozvani CONICSHAPE® princip dizajna. Za ovaj tip motora razvijen je specifičan proces honovanja nazvan „trumpet-honing“ koji se koristi samo u Mercedes-Benz-u. Uz minimizaciju trenja između stublina i klipova i ujedno se smanjuje i potrošnja.
Izdvojili bismo i dvolitarski dizelaš OM 654. Ovo je agregat koji EU zakonodavci jednostavno obožavaju da mrze, jer mu sistemski ne mogu ništa. On razvija od 150 KS (110 kW) kod modela GLB 200 d i 200 d 4Matic do 190 KS (140 kW) kod modela GLB 220 d. Ovaj agregat je uparen sa osmostepenim 8G-DCT menjačem. U Mercedesu su posebno ponosni na to što ovaj agregat emituje između 129 i 146 g/km CO2. Takođe, prosečna potrošnja mu je između 5 i 5,5 litara na 100 pređenih kilometara.
Paket za terenisanje
Opciono GLB može biti opremeljen pogonom na sve točkove 4MATIC, uz varijabilnu raspodelu obrtnog momenta. Vozač može da upravlja karakteristikama pogona na sva četiri točka odabirom mapiranih modova. U redovnim uslovima rada, režim pogona „Eco/Comfort“ je zasnovan na raspodeli 80:20 (prednja:zadnja osovina), kada je u režimu „Sport“ odnos je 70:30.U off-road režimu spojnica za pogon na sve točkove radi sa uravnoteženom raspodelom od 50:50.
Uz poboljašano osvetljenje prostra ispred vozila pri brznama manjim od 50 km na čas, za lak prolaz na terenima razvijen je „Off Road Engieneering Package“, sa dodatnim ređimom vođnje koji adaptira isporučenu snagu motora i ABS kontrolu za lake off-road terene van standardnih puteva. Upotrebljivost ovog sistema olakšava animacija na medija dispelju koja realistično prikazuje bočni i uzdužni nagib vozila. Manevar na terenu – Nikad lakše!
Mercedes AMG GLB 35 4MATIC
Za razliku od standardnih modela koje prati onaj porodični slogan, AMG varijanta modela GLB je automobil za individualce i ljubitelje performansi. AMG varijanta ovog modela se ističe po Panamericana maski (grilu), simbolu klasičnih reli mašina. Naravno, taj gril obećava performanse već na prvi pogled.
Njegovo srce je AMG četvorocilindarski agregat koji razvija 302 KS (225 kW) i 400 Nm obrtnog momenta.
Tu je i AMG vešanje sa sportskim karakterom, kao i AMG Performance 4MATIC AWD. Ovaj agregat je povezan sa AMG SPEEDSHIFT DCT 8G menjačem. Zahvaljujući ovoj konfiguraciji ovaj SUV od 0 do 100 km/h ubrzava za samo 5,2 sekunde i postiže maksimalnu brzinu od 250 km/h!
Više detalja o ovom modelu možete pronaći ovde.
Mi smo se našli za volanom upravo ovog AMG modela. Što se tiče našeg utiska, automobil je izuzetno stabilan, direktan sa hirurški preciznim upravljanjem. Selektor režima vožnje je smešten na volanu. Pored Sport, ovaj model ima i Sport+ model. Njegovom aktivacijom se menja svet. Odaziv je fantastičan, ogibljenje postaje super sportsko, a zvuk postaje zavodljivo režanje.
A kod nas ?
Mercedes-Benz GLB na tržište stiže sledeće godine. Prema saopštenju komapanije Star import „GLB“ u Srbiju stiže po ceni od 38.100 evra!
Za Vrele gume iz Malage: Miroslav Šosberger
Fotografije: Mercedes, Vrele Gume arhiva