
Radnici Maseratija na socijali, odbili da rade u Kragujevcu
Zbog zastoja u prodaji, radnici Maserati fabrike u Modeni radili su samo 11 dana u prvoj polovini 2025. Stellantis nudi transfer u Kragujevac, ali sindikati oštro odbijaju.
Radnici Maserati fabrike u Modeni, jednom od simbola italijanske auto-industrije, tokom prvih šest meseci 2025. godine radili su svega 11 dana. Prema podacima sindikata FIM‑CISL, ukupna proizvodnja iznosila je „čak“ 45 vozila, dok su zaposleni ostatak vremena proveli na plaćenom odsustvu (cassa integrazione) sa primanjima od oko 1.200 evra mesečno.
Kao privremeno rešenje, Stellantis je predložio da deo radnika iz Modene bude privremeno premešten u Kragujevac, gde se upravo pokreće serijska proizvodnja novog modela Fiat Grande Panda.
Ponuda radnicima uključuje:
* Neto platu od 1.700 evra
* Bonus od 1.000 evra mesečno
* Plaćen smeštaj, hranu i dnevnicu od 25 evra
* Povratak kući u Italiju svakih 45 dana
Otpor radnika i sindikata
Sindikat FIOM Modena oštro se usprotivio ovoj inicijativi, ocenjujući je kao „ponižavajuću i neprihvatljivu“. Radnici su jasno poručili da nisu spremni da zbog privremene zarade napuste porodice i domove.
„Neću u Srbiju. Ne idem da me proteruju iz mog grada. Moj život je ovde“, izjavio je jedan od radnika za *Gazzetta di Modena*.
Do trenutka pisanja teksta, nijedan radnik nije prihvatio ponuđeni transfer.
Kragujevac kao nova tačka oslonca
Fabrika u Kragujevcu dobija sve veću važnost u evropskoj strategiji Stellantisa. Ipak, plan o angažovanju italijanskih radnika u Srbiji pokazuje koliko je teško uskladiti ekonomsku racionalizaciju sa realnim životima ljudi.
Maserati, kao simbol italijanske elegancije i motorsport tradicije, danas se suočava sa krizom bez presedana. Samo 11 radnih dana u šest meseci, 45 proizvedenih vozila, neuspešni pokušaj relokacije zaposlenih i neizvesna budućnost — to je trenutno stanje brenda iz Modene. Kragujevac možda jeste deo budućnosti, ali radnici očigledno traže nešto više od privremene kompenzacije.
I na kraju, možda i ključno pitanje, u ovakvim okolnostima kada su radnici na ivici egzistencije, upitan je i sam kvalitet proizvoda.
Lidija Piroški