Skinut je veo s novog vodonično pogonjenog koncepta aviona, koji bi mogao 279 putnika da preveze od Londona do San Franciska.
Razvili su ga britanski inženjeri u okviru FlyZero projekta, u kojem učestvuju vlada Ujedinjenog Kraljevstva i od strane industrije podržan Tehnološki vazduhoplovni institut (ATI), koji će u razvoj uložiti 3,9 milijardi funti do 2026.
Novi koncept demonstrira potencijal zelenog tečnog vodonika, koji može biti iskorišćen kao gorivo za laku avijaciju, s tim što ATI kaže da ne emituje CO2 pri sagorevanju, dok u isto vreme može da ponudi tri puta više energije po kilogramu u odnosu na kerozin.
Ono što takođe treba napomenuti je da vodonik pruža 60 više energije po kilogramu u poređenju s baterijama, što jasno ukazuje da one nisu pogodne za eventualnu avionsku upotrebu.
ATI FlyZero avion srednje veličine ima raspon krila od 54 metra i može da ugosti 279 putnika, što je neznatno manje od Airbusa A340, uz radijus od 5.250 nautičkih milja (9.723 kilometra), koji u „domet“ Londona stavlja gradove kao što su San Francisko, Delhi i Peking.
Tečni vodonik se skladišti u kriogenim rezervoarima, smeštenim u zadnjem delu trupa (s dva manja tanka u prednjem trupu da bi se održavao balans letelice) pod minus 250 stepeni Celzijusa. Vodonikom se napajaju dva turboventilatorska motora.
ATI kaže da je razvio veći avion s širim radijusom od Boeinga 737 i Airbusa 320, koje najčešće viđamo na nebu, tako da bi neophodna infrastruktura mogla biti raspoređena na manjem broju međunarodnih aerodroma.
Predstavljajući koncept, ATI je potvrdio da ostaju da se prevaziđu neke ozbiljne prepreke pre nego što let putničkim avionom na vodonik bude moguć. Proizvodnja zelenog vodonika je trenutno skupa, mada je vrlo verovatno da će troškovi pasti kako bude rasla potražnja, a ATI proenjuje da bi mogao da bude jeftiniji od konvencionalnog goriva do sredine 2030-ih.
Nova tehnologija koja će biti neophodna uključuje ne samo tankove za vodonik, gasne turbine i kriogene gorivne sisteme, već i „suva“ krila, bez konvencionalnih rezervoara za gorivo. Još jedan izazov će biti obezbeđivanje da se vodonik u potpunosti proizvede na ekološki podoban način, ne uz pomoć energije dobijene iz fosilnih goriva.
FlyZero projekat je obećao da će objaviti više detalja u vezi s projektom početkom sledeće godine, uz tri finalna koncepta za uskotrupni avion srednje veličine za regionalne letove.
Vrele Gume