Punih 15 godina OPC modela
Pre tačno 15 godina, prvi serijski model iz „Opel Perormance Centera“ se našao na putevima. Od tog dana, Opel je nastojao da ukomponuje svoja iskustva iz automobilskog sporta sa razvojem performansi serijskih modela, uz gotovo neosetan transfer između sveta sporta i serijske proizvodnje
OPC diviziju Opela najbolje je okarakterisao šef Opel Grupe, dr Karl Tomas Nojman (Karl-Thomas Neumann) izjavom „Opel Performance Center, za naše kupce „gladne“ performansi, obezbeđuje vozila koja su neodoljivo dinamična, sportskog izgleda. Ona se veoma razikuju od velikoserijskih modela, bez pravljenja kompromisa što se tiče svakodnevne upotrebljivosti. Naši OPC modeli ističu se izuzetnim atleticizmom i čistom strašću“, objasnio je šef Opel Grupe, dr Karl Tomas Nojman (Karl-Thomas Neumann).
Nepogrešivi OPC dizajn: „Moć mora biti vidljiva“
„Jedan OPC model mora odmah da bude prepoznatljiv kao takav“, rekao je Mark Adams, Opelov potpredsednik sektora zaduženog za dizajn. Astra OPC, primera radi, jasno demonstrira perfektnu atletsku karoseriju uz posebno oblikovane prednje i zadnje odbojnike, pragove, aerodinamični krovni spojler i dva kompletno integrisana završetka izduvnih cevi trapezoidnog oblika, što sve zajedno obezbeđuje specifičnu OPC pojavu. Dizajneri su čak otišli i korak dalje kada je reč o Insigniji OPC kreiravši naglašene otvore za usis vazduha u formi arhaičnih očnjaka sabljastog tigra. Svi OPC modeli slede zahteve koje je postavio Mark Adams.. „Svaki detalj i svaka linija moraju vizuelno da odišu moći.“
Nova osnova automobilskog sporta: OPC umesto GSI
Kada je Astra G zamenila Astru F, Opelov bestseler je napredovao na planu kvaliteta, efikasnosti i prostranosti enterijera, ali se Opelova sportska legenda i suosnivač OPC divizije, Folker Štricek (Volker Strycek) priseća greške: „Automobil nikako nije bio pogodan za sport. Kako nije bilo planova za GSI verziju, nedostajao je konkurentan pogonski sistem sa odgovarajućom šasijom. Iz tog razloga smo prionuli na posao i za godinu dana razvili i testirali naš debitantski model, Opel Astru OPC 1“.
Usledili su brojni Opelovi OPC modeli, uz postavljanje rekorda na Nirburgringu. Trenutno, perjanicu OPC linije čini Insignia OPC sa 239 kW/325 ks, ali je u stopu prati Astra OPC sa 206 kW/280 ks. Sa svojim kompaktnim dimenzijama i prednošću zbog manje mase, moćna Astra je gotovo dinamična kao veća sestra. Hobi trkački vozači, koji vole manje automobile, mogu svoju pažnju da usmere ka novoj „džepnoj raketi“, Corsi OPC koja uskoro stiže na puteve.
1999.: Opel Astra OPC 160 KS
Novoformirani OPC tim je kreirao visokoturažni agregat sa poboljšanim odzivom, baziran na 2,0 litarskoj ECOTEC jedinici sa 100 kW/136 ks, koji je bio potpuno drugačiji u odnosu na skroman osnovni model. Agregat je dobio kovane klipove, oštrije bregaste osovine, veće usisne i izduvne kanale, pored modifikovanog izduvnog sistema i optimizovanog menadžmenta motora. Sve to je rezultiralo sa 118 kW/160 ks. Dodatni hladnjak ulja i adaptirani termostat su obezbedili poželjnu temperaturu motora u svakoj situaciji.
Očigledno, i šasija je morala da bude modifikovana da bi uspešno pratila poboljšane performanse agregata, jer Opel je želeo da se performanse ogledaju i u voznim osobinama i upravljivosti. Centar težišta je spušten za dva centimetra, instalirani su Bilstein amortizeri, veći kočioni diskovi iza BBS alu naplataka od 17 cola i posebno dizajnirana ramena, a upravljanje je učinjeno preciznijim. Pored toga, Opel OPC se isticao aerodinamičkim paketom i Recaro sportskim sedištima. Do današnjeg dana Astra G OPC nastavlja da pobeđuje u trkama u klasi automobila sa 2,0 litarskim atmosferskim motorima.
Nova osnova automobilskog sporta: OPC umesto GSI
Kada je Astra G zamenila Astru F, Opelov bestseler je napredovao na planu kvaliteta, efikasnosti i prostranosti enterijera, ali se Opelova sportska legenda i suosnivač OPC divizije, Folker Štricek (Volker Strycek) priseća greške: „Automobil nikako nije bio pogodan za sport. Kako nije bilo planova za GSI verziju, nedostajao je konkurentan pogonski sistem sa odgovarajućom šasijom. Iz tog razloga smo prionuli na posao i za godinu dana razvili i testirali naš debitantski model, Opel Astru OPC 1“.
Usledili su brojni Opelovi OPC modeli, uz postavljanje rekorda na Nirburgringu. Trenutno, perjanicu OPC linije čini Insignia OPC sa 239 kW/325 ks, ali je u stopu prati Astra OPC sa 206 kW/280 ks. Sa svojim kompaktnim dimenzijama i prednošću zbog manje mase, moćna Astra je gotovo dinamična kao veća sestra. Hobi trkački vozači, koji vole manje automobile, mogu svoju pažnju da usmere ka novoj „džepnoj raketi“, Corsi OPC koja uskoro stiže na puteve.
1999.: Opel Astra OPC 160 KS
Novoformirani OPC tim je kreirao visokoturažni agregat sa poboljšanim odzivom, baziran na 2,0 litarskoj ECOTEC jedinici sa 100 kW/136 ks, koji je bio potpuno drugačiji u odnosu na skroman osnovni model. Agregat je dobio kovane klipove, oštrije bregaste osovine, veće usisne i izduvne kanale, pored modifikovanog izduvnog sistema i optimizovanog menadžmenta motora. Sve to je rezultiralo sa 118 kW/160 ks. Dodatni hladnjak ulja i adaptirani termostat su obezbedili poželjnu temperaturu motora u svakoj situaciji.
Očigledno, i šasija je morala da bude modifikovana da bi uspešno pratila poboljšane performanse agregata, jer Opel je želeo da se performanse ogledaju i u voznim osobinama i upravljivosti. Centar težišta je spušten za dva centimetra, instalirani su Bilstein amortizeri, veći kočioni diskovi iza BBS alu naplataka od 17 cola i posebno dizajnirana ramena, a upravljanje je učinjeno preciznijim. Pored toga, Opel OPC se isticao aerodinamičkim paketom i Recaro sportskim sedištima. Do današnjeg dana Astra G OPC nastavlja da pobeđuje u trkama u klasi automobila sa 2,0 litarskim atmosferskim motorima.
Folker Štricek je čovek koji stoji iza 2.500 sportskih Astri, neophodnih za dobijanje homologacije za serijske automobile. Ipak, entuzijazam je bio mnogo veći. Nakon pobede na trci 24 časa Nirburgringa, čak i pre izlaska na tržište, automobilski entuzijasti su „poludeli“ za Astrom OPC. To je rezultiralo proizvodnjom 3.000 primeraka, koji su prodati nakon samo četiri meseca.
2001.: Baza za turbo performance
Samopouzdanje koje je stekao OPC tim je raslo uporedo sa komercijalnim i sportskim uspesima, tako da je naredni projekat imao nešto vrlo posebno za cilj. Tim je sebi postavio zadatak da kreira najbrži kompaktni van na svetu. Sa debitovanjem Zafire OPC, uvedena je i turbo tehnologija. Od tog momenta, svi dalji modeli kreirani u „Opel Performance Centeru“ dolaze sa turbo motorima. Performanse 2,0 litarskih motora su postepeno rasle sa 141 kW/192 ks na 147 kW/200 ks, pa sa 176 kW/240 ks na 206 kW/280 ks, dostupnih u aktuelnoj Opel Astri OPC. Obrtni moment je takođe rastao uporedo sa snagom. Prva generacija turbo motora je raspolagala sa 250 Nm, dok nova 2,0 litarska jedinica isporučuje sjajnih 400 Nm.
Lov na rekorde: Na Nirburgringu kao kod kuće
OPC modeli su dokazali koliko su dobri na svakodnevnom planu, a redovno su obarali rekorde na 20,8 km dugoj stazi Nirbugring-Nordšlajfe. Astra OPC je 2005. postavila rekord od 8:35,94. Sledeće godine, Zafira OPC je postavila rekord u kategoriji kompaktnih vanova u vremenu od 8 minuta, 54,38 sekundi, što je validan rekord i dan danas.
Corsa OPC postavlja nove standarde u segmentu malih automobila. Potpuno serijski model je kompletirao krug za samo 8:47,99 u 2007. godini. Pored rekordnih krugova, OPC modeli su prošli ekstremne testove izdržljivosti na „Zelenom paklu“, koji se smatra najzahtevnijom trkačkom stazom na svetu. Legendarni Nordšlajfe je tradicionalno Opelova teritorija.
Automobili sa znakom „munje“ se podvrgavaju izuzetno teškim testovima još od šezdesetih godina prošlog veka. Danas, Opel ima ugovor o saradnji sa „Nürburgring Ltd“, kao i svoj sopstveni test centar u neposrednoj blizini legendarne staze.
Folker Štricek je čovek koji stoji iza 2.500 sportskih Astri, neophodnih za dobijanje homologacije za serijske automobile. Ipak, entuzijazam je bio mnogo veći. Nakon pobede na trci 24 časa Nirburgringa, čak i pre izlaska na tržište, automobilski entuzijasti su „poludeli“ za Astrom OPC. To je rezultiralo proizvodnjom 3.000 primeraka, koji su prodati nakon samo četiri meseca.
2001.: Baza za turbo performance
Samopouzdanje koje je stekao OPC tim je raslo uporedo sa komercijalnim i sportskim uspesima, tako da je naredni projekat imao nešto vrlo posebno za cilj. Tim je sebi postavio zadatak da kreira najbrži kompaktni van na svetu. Sa debitovanjem Zafire OPC, uvedena je i turbo tehnologija. Od tog momenta, svi dalji modeli kreirani u „Opel Performance Centeru“ dolaze sa turbo motorima. Performanse 2,0 litarskih motora su postepeno rasle sa 141 kW/192 ks na 147 kW/200 ks, pa sa 176 kW/240 ks na 206 kW/280 ks, dostupnih u aktuelnoj Opel Astri OPC. Obrtni moment je takođe rastao uporedo sa snagom. Prva generacija turbo motora je raspolagala sa 250 Nm, dok nova 2,0 litarska jedinica isporučuje sjajnih 400 Nm.
Lov na rekorde: Na Nirburgringu kao kod kuće
OPC modeli su dokazali koliko su dobri na svakodnevnom planu, a redovno su obarali rekorde na 20,8 km dugoj stazi Nirbugring-Nordšlajfe. Astra OPC je 2005. postavila rekord od 8:35,94. Sledeće godine, Zafira OPC je postavila rekord u kategoriji kompaktnih vanova u vremenu od 8 minuta, 54,38 sekundi, što je validan rekord i dan danas.
Corsa OPC postavlja nove standarde u segmentu malih automobila. Potpuno serijski model je kompletirao krug za samo 8:47,99 u 2007. godini. Pored rekordnih krugova, OPC modeli su prošli ekstremne testove izdržljivosti na „Zelenom paklu“, koji se smatra najzahtevnijom trkačkom stazom na svetu. Legendarni Nordšlajfe je tradicionalno Opelova teritorija.
Automobili sa znakom „munje“ se podvrgavaju izuzetno teškim testovima još od šezdesetih godina prošlog veka. Danas, Opel ima ugovor o saradnji sa „Nürburgring Ltd“, kao i svoj sopstveni test centar u neposrednoj blizini legendarne staze.
Do danas, marka iz Riselshajma je proizvela dve specijalne „Nürburgring“ edicije, Astru OPC 2008. i Corsu OPC 2011. Astra H u specijalnom trkačkom trimu je imala iste performanse kao Astra OPC, dok je „Nürburgring Edition“ Corsa OPC raspolagala sa dodatnih 14 kW/18 ks i diferencijalom s ograničenim proklizavanjem, što ju je razlikovalo u odnosu na „standardnu“ Corsu OPC. To nije sve, jer OPC verzija pete generacije Corse je u „niskom startu“ i nastaviće tamo gde je stalo „Nürburgring“ izdanje iz prošle generacije.Atleta iz klase kompaktnih automobila: Aktuelna Astra OPC sa impresivnim performansama
Astra OPC je vrhunski model segmenta još od leta 2012. Pogon koji čini 2,0 litarski turbo motor sa 206 kW/280 ks i 400 Nm obezbeđuje izvanredne performanse. Ova atletska Astra ubrzava od 0 do 100 km/h za ravno 6 sekundi, a maksimalno može da pojuri do 250 km/h, brže nego bilo koja Astra iz prošlosti. Fino podešavanje je urađeno na Nirburgring-Nordšlajfe stazi. Mehanički diferencijal sa ograničenim proklizavanjem na prednjoj osovini garantuje najbolju moguću trakciju prilikom silovitih izlazaka iz oštrih krivina, čak i po vlažnom vremenu. Pored toga, vozači Astre OPC mogu da se pouzdaju u performantne Brembo kočnice kada je potrebno hitro smanjiti brzinu.
Insignia OPC:Pogon na sve točkove sa genima Touring automobile
Insignia OPC je perjanica. V6 turbo motor zapremine 2,8 l proizvodi 239 kW/325 ks, a maksimalni obrtni moment od 435 Nm šalje na sva četiri točka. Da bi snaga bila isporučena na najboji mogući način, OPC tim je razvio integralni pogon baziran na iskustvima iz čuvene DTM serije, prikupljenim od strane Opel Calibre, pobedničkog automobila internacionalnog „Touring Car“ šampionata iz 1996. Sa ovim moćnim agregatom na raspolaganju, Insignia OPC ubrzava iz stanja mirovanja do 100 km/h za 6 sekundi (Sports Tourer 6,3 sekunde), a maksimalna brzina je elektronski limitirana na 250 km/h. Insignia može da postigne i veću maksimalnu brzinu, Unlimited verzija sa manuelnim menjačem je dostigla 270 km/h (Sports Tourer 265 km/h).
Najznačajniji trenuci OPC divizije u prvih 15 godina:
• 2013.: Dalji razvoj Insignije OPC sa 239 kW/325 ks
• 2012.: Astra (J) OPC sa 2.0 turbo motorom sa 206 kW/280 ks
• 2011.: Opel Corsa (D) „Nürburgring Edition“ sa 155 kW/210 ks
• 2009.: Tržišna premijera Insignije OPC Limousine and Insignije OPC Sports Tourer (2.8 l V6 turbo sa 239 kW/325 ks)
• 2009.: Tržišna premijera Astre (H) OPC „Race Camp Edition“
• 2008.: IDS Plus 2 šasija standardna za Astru (H) OPC
• 2008.: Limitirana specijalna edicija Astre (H) OPC „Nürburgring Edition“
• 2007.: Corsa (D) OPC postavlja rekord u segmentu malih automobila od 8 minuta 47,99 sekundi na Nirburgring Nordšlajfe
• 2007.: Tržišna premijera Corse (D) OPC (1.6 l turbo sa 141 kW/192 ks)
• 2006.: Zafira (B) OPC postavlja rekord u kategoriji vanova od 8 minuta, 54,38 sekundi na Nirburgring Nordšlajfe
• 2006.: Uvođenje Merive OPC (1.6 l turbo sa 132 kW/180 ks)
• 2005.: Astra OPC postavlja rekord u segmentu kompaktnih automobila od 8 minuta 35,94 sekunde na Nirburgring Nordšlajfe
• 2005.: Tržišna premijera Vectre OPC i Vectre Caravan OPC (2.8 l V6 turbo sa 188 kW/255 ks)
• 2005.: Druga generacija Zafire (B) OPC (2.0 l turbo, 177 kW/240 ks)
• 2005.: Tržišno lansiranje Astre (H) OPC (2.0 l turbo, 177 kW/240 ks)
• 2005.: 20,000 OPC modela prodato širom Evrope za samo pet godina
• 2002.: Tržišna premijera druge Astre (G) OPC-Generation (2.0 l turbo sa 147 kW/200 ks, verzija sa troje vrata i Caravan)
• 2001.: Uvođenje Zafire (A) OPC (2.0 l turbo sa 141 kW/192 ks)
• 1999.: Tržišna premijera Astre (G) OPC (2.0 l atmosferski motor, 118 kW/160 ks)
Tekst i fotografije: PR Opel