Globalista
Ford Fusion, odnosno američka verzija Mondea, debitovala je na tržištu pre pune dve godine. Sa velikim zakašnjenjem novi Mondeo juriša na evropsko tržište, u veoma zahtevnom automobilskom segmentu
Čekanje se isplatilo
Zatvaranje Fordove fabrike u Genku, prebacivanje proizvodnje u Valensiju i problemi sa kvalitetom vozila zajedno su doprineli da se čekanje na proizvodnju novog Mondea toliko oduži. Dolazak u salone širom kontinenta je tempiran za kraj godine, što se može tumačiti željom da se kupci upoznaju sa novitetom pre novogodišnjih praznika. Ono po čemu se novi Mondeo razlikuje od prethodnika je znatno izražajniji dizajn karoserije, donekle nastao pod uticajem Aston Martina, mada i dalje sa prepoznatljivim obeležjima Forda. Globalna CD platforma je odredila da dužina karoserije bude 4.869 mm, dok je međuosovinsko rastojanje identično prethodniku i iznosi 2.850 mm. U ponudi za evropsko tržište će se naći Mondeo u verzijama karoserije sa četvoro i petoro vrata, kao i posebno razvijeni karavan.
Zahvljujući upotrebi naprednih materijala, čvrstoća karoserije je povećana za 10%. Poboljšanje je napravljeno i po pitanju smanjenja ukupne mase, upotrebom magnezijuma, tako da je novi Mondeo težak tek nešto preko 1.500 kg. Sa aspekta bezbednosti, novi Mondeo može da se pohvali ojačanim A i B stubom, kao i krovnom konstrukcijom, sve u cilju ispunjavanja sigurnosnih standarda koje je predložio američki Institut za bezbednost saobraćaja, u situaciji kada dolazi do sudara sa malim preklapanjem.
Oko moje glave
Mondeo se isporučuje sa mnoštvom sigurnosnih sistema, zaduženih za praćenje stanja oko vozila tokom vožnje. Elektronska kontola je zastupljena u više segmenata, pri čemu je svest o zaštiti pešaka podignuta na zaista impresivan nivo. Pre-Collision Assist sistem, sa mogućnošću prepoznavanja kontura pešaka, automatski detektuje potencijalno opasne situacije i samostalno aktivira kočnice, ukoliko vozač propusti da obavi ovu radnju. Informacije se sakupljaju preko kamere smeštene na vetrobranskom staklu i preko radara u prednjem braniku. Audio-video upozorenje vozaču je prva faza procesa zaustavljanja, tokom koje dolazi do približavanja pločica i diskova, u cilju smanjenja vremena reakcije. Sistem funkcioniše do brzine od 40 km/h, a preko nje služi da pojača silu kočenja. Radar takođe funkcioniše u simbiozi sa aktivnim tempomatom, održavajući bezbedno rastojanje do vozila ispred. Ukoliko se desi da vozač nehotice krene sa prelaskom u suprotnu traku, Lane Keeping Aid će samostalno vratiti automobil u svoju traku.
Putnici unutar vozila su zahvaljujući pojasevima na naduvavanje zaštićeni na većoj površini tela, jer se sile koje deluju na telo šire na pet puta većoj površini. Aktuelan trend ograničavanja pojedinih funkcija Ford je podigao na viši nivo, uz pomoć MyKey sistema, čiji je zadatak da prekine dolazne pozive mobilnog telefona, ograniči maksimalnu brzinu vozila, spreči deaktivaciju sigurnosnih uređaja i za neke najvažnije – ograniči jačinu zvuka sa audio uređaja. Ford će Mondeo ponuditi sa SYNC 2 infotainment sistemom, koji na ekranu od 8 inča prikazuje većinu komandi i informacija. Od novih tehnologija treba izdvojiti adaptivna LED svetla i asistenta pri parkiranju.
Mikro, eko i ostali
Velika limuzina, poput Ford Mondea, sigurno je mnogima zanimljiva u kombinaciji sa snažnim motorom veće zapremine, zbog čega je aktuelna ponuda motora na prvi pogled diskutabilna. Da je downsizing postao deo stvarnosti najbolje se vidi na primeru osnovnog motora. Trocilindrični, jednolitarski, turbo motor poslednje generacije, predstavlja dobar izbor za vozače koji imaju samo minimalne zahteve od svog automobila. Zamena za nekadašnji 1.6-litarski motor razvija 125 KS i skromnih 170 Nm obrtnog momenta, a pozitivna stvar je potrošnja od oko 5.1 litara. Nešto zanimljiviji je 1.5-litarski EcoBoost benzinac sa 160 KS, koji bi prema najavama trebao da troši ispod 6 litara na stotinu kilometara. Tradicionalan izbor za mnoge kupce će biti dvolitarski motor, sa dve verzije snage, od 203 i 240 KS.
Kada su dizelaši u pitanju, ponuda motora počinje od 1.6-litarskog Econetic motora sa 115 KS. Emisija CO2 od samo 94 g/km svrstava Mondeo sa ovim motorom u nižu poresku kategoriju, u nekoliko najznačajnijih evropskih zemalja. Snažniji 2.0-litarski TDCi motori su dostupni u tri verzije snage – od 150, 180 i 210 KS. Sve motore odlikuje niska emisija štetnih gasova i potrošnja koja se kreće u rasponu od 4.1-5.1 l. Za verzije motora od 150 i 180 KS je opciono na raspolaganju prenos snage na sve točkove.
U skladu sa svetskim trendovima, Ford je započeo proizvodnju hibridne verzije, kod koje pogon čine 2.0-litarski benzinac i dva elektromotora. Obe pogonske jedinice, zajedničkim delovanjem, proizvode 190 KS, dok je najavljena potrošnja 4.3 litre na 100 km.
Od novog Mondea se svakako puno očekuje, naročito u direktnom sudaru sa Volkswagen Passatom. Cenovnik za naše tržište će biti poznat početkom sledeće godine, kada se očekuje i dolazak prvih primeraka.
Geza Vince