AktuelnoVesti

Evropa zaustavlja proizvodnju automobila!?

8.1KPregleda

Fabričke komponente nisu stigle, Suecka kriza ugrožava i auto industriju 

 

 

Kako smo najavili još pre nekoliko dana, u sredu zaglavljeni kontejnerski mega brod Ever Given, sve izvesnije izaziva opšti haos u mnogim trgovinskim ali i industrijskim oblastima.

 

 

 

Veliki evropski prodavci već upozoravaju da će prolećno/letnje garniture i kolekcije neuobičajeno kasniti zbog zastoja u isporuci prouzrokovanog upravo zakrčenjem možda i najznačajnije trgovačke rute na svetu.

 

Ekonomisti su izračunali, 9,5 milijardi dolara je dnevno zaustavljeno na brodovim koji čekaji prolaz kroz Suecki kanal. Oko 5 milijardi u pravcu sa juga i nešto manje, oko 4,5 milijardi u pravcu sa severa.

 

 

 

U ovom trenutku gotovo 300 brodova čeka sa obe strane kanala da zaplove kroz Suec, dok se rešenje problema ni ne nazire. Oslobođenje Ever Givena od nekoliko hiljada kontejnera da bi se olakšao i podigao je neminovno, ali za ovu operaciju još nema uslova. Osim toga potrebno je iskrcati i hiljadu tona goriva kao i balastnu vodu u kobilici, čime će Ever Given postati vrlo nestabilan i sklon prevrtanju, što bi bila potpuna katastrofa. 

 

Sve nade lađara se polažu na činjenicu da se zbog ovog problema aktivirala najmoćnija brodska tehnika i znanje, što u borbi sa 220.000 tona nasukanih na obalu kanala možda i neće buti dovoljno. Srećom, propeler, kormilo i krma Ever Givena dugog 400 metara (širina kanala 300 metara) nisu u kamenitom dnu, pa će operacija ipak biti značajno lakša.

 

 

 

Brodovi sa kvarljivim namirnicama su zbog ovog incidenta odmah usmerili pramac na kurs starih kapetana oko juga Afrike i rta Dobre nade, što ceo put produžava za nekih 5.000 milja ili dodatnih desetak dana do najvećih luka na severu Evrope.

 

 

 

Među „zaglavljenim“ brodovima na južnoj strani kanala u Crvenom moru, nalazi se i desetina onih koji nose komponente za evropsku automobilsku industriju čije su oskudne zalihe zbog tehnologije „just in time“ već na izmaku. Nevolja leži i u tome što su brodovi sa automobilskim delovima čekajući u Crvenom moru izgubili već nekoliko dana dok bi plovidba oko cele Afrike potrajala još dodatnih desetak dana, što će biti neodrživo zakašnjenje.

 

A dodatni haos će tek nastati kada kanal bude prohodan i svi pohitaju ka odredišu u isto vreme. U lukama su kapaciteti precizno planirani i rezervisani za svaki brod ponaosob mesecima unapred, pa novo višednevno čekanje na istovar postaje neminovno. Nakon toga neće biti dovoljno ni kamiona za dalju distribuciju robe do proizvodnje!

 

Osim toga cene transporta jednog kontejnera su zbog ove krize skočile i do 4 puta u odnosu na prosek, tako da nas i udar po džepu sigurno očekuje.

 

 

 

Sve u svemu, nakon korone, evo još jedne nenadane prirodne sile pokazane u pustinjskoj peščanoj oluji koja je ovakvu grdosiju kao pero zakucala u obalu.  Treba li još dokaza o tako lakoj ranjivosti današnje civilizacije.

 

A šume se seku, seku, seku,…

 

 

Top Reviews

Video Widget

gallery