Online plus

Elon Musk

1.86KPregleda

Opozicionar novog doba

Svet skoro i da ne pamti kada je bio podeljenije mesto za one koji njime dominiraju. Što vreme više teče, to su razlike među ljudima sve veće, sve smo udaljeniji jedni od drugih.

Dok jedni planiraju da se u narednih par godina otisnu par miliona kilometara daleko u svemir, drugi, većinski deo sveta bori se sa mračnim scenariom godišnjeg nestanka miliona onih koji će planetu napustiti izmučeni glađu.

Borba za nadmoć prešla je sa livada i utvrđenja, na berze i ovalne stolove, preduzimljivi više nisu moćni, oni su najmoćniji! Bedemi koje oni stvaraju oko svojih carstava, čvršći su i jači nego što je Rimsko carstvo moglo i da zamisli, jer dok su Rimljani bedeme udarali sami, za njih to rade oni zbog kojih se bedemi i postavljaju.

Nekada se znalo ko kosi a ko vodu nosi, danas je predstava o onima koji kose mutna do neprepoznavanja. Nekada behu carevi, danas beli okovratnici koje niko nije video. Nekada su to bile oblasti, danas su to industrije. Nekad behu carstva, danas su to korporacije. Nekad su bila potrebna dva života da bi se zacrtano ostvarilo, danas su vam potrebne čizme od sedam milja da te godine preskočite. Granice koje treba preći kako bi se zauzele pozicije iznad onih na kojima se nalazite sve više obuzima magla, sve su udaljenije.

Svaka priča ima dve strane medalje, vreme koje je donele nove negativce zaključane na najvišim spratovima staklenih oblakodera, donelo je i nove heroje, ljude koji barijere od šarenih laža preskaču čizmama od sedam milja! Jedan od njih – Elon Musk – čizme nije dobio po rođenju, on ih je sam stvorio. Njegova biografija nije važna, gde je rođen i gde sad živi neka bude sadržaj neke druge priče. Ovde ćete čuti o novom koraku koji upravo gazi, koji će ga kao i svakog heroja svog doba srušiti, ili postaviti tamo gde se retko stiže sa mesta od kojeg je on počeo.

Musk ne živi od realnost, on živi od konkretizacije imaginarnih ideja iz njegove ludo kreativne glave. Razlog za ovoliko lepih reči nije činjenica da je za postavljanje imena „Tesla“ – najumnije glave sa Balkana a i šire – u žižu svetske javnosti gde mu je mesto, zaslužan isključivo Musk. Kao da je tražeći parče od kreativnosti koja oblikuje svet, on naišao na Teslin rad i u njemu prepoznao ideju koju će da prati. Ali! Koliko god da je odabrani uzor bio ikonski, toliko Muska sad prati njegova anatema. Tesla je nudeći svojim savremenicima da zakotrljaju točak razvoja čovečanstva brže nego iko do tad, oterao sebe na margine društva. Oni koji su živeli od nafte razumljivo nisu ništa dobro videli u jeftinoj alternativi nikome do Tesli rauzmljivog elektriciteta.

Kakav sudbinski duplikat i ironija života, ono što se s Teslom zbilo, upravo se sad događa onome ko ga je zadužio više nego drugi! Svet je posle Tesle oblikovan točkovima teške mašinerije koja je trošila naftu onih koji su se Tesle uplašili, i elektriciteta u dalekovodima koji je Tesla nudio a koji je prihaćen tek kad on više nije imao snage da se za njih bori. Sada njegov „naslednik“ Musk nudi isto što i on sa skoro identičnom podelom uloga a na vremenskoj distanci većoj od 100 godina! On želi da zakotrlja točak razvoja još brže ali suprotno od smeru onih čija mu dozvola treba da bi tako nešto učinio.

Dugo se već priča o sve tanjim rezervama nafte. Procena nekih analitičara je da pumpe svetskih „petrolejskih“ kompanija preostalu naftu „srču i grebu“ sa dna. Govori se o alterantivama i smeni nafte sa trona energenta bez kog mi ljudi ne možemo. Ali, samo se priča a malo radi… Mnoge alternative su se pojavile, ali opet ne tako snažne da bi menjale naftu, više služe za podsmeh konzervativnog tržišta.

Musk tu nastupa hrabro, stisnuo je petlju do pucanja i zakoračio u jednu od najtvrdokornijih industrija. U teorijama zavere ta ista naftna industrija kao od šale počinje ratove do sitrebljenja, šta je onda za nju jedan Musk? Slomila je Teslu, što ne bi i jednog ambicioznog preduzetnika inspiranog radom tog istog Tesle? I istina je da on trenutno ne može mnogo od njihovog ukupnog prihoda da pribavi, ali on je ona klica koja klija iz skorele zemlje svetu toliko potrebnih promena, i ona klica koja ima šansu da uspe!

Pritisak je veliki, napadaju ga sa svih strana ali im ni on ne ostaje dužan. Poslednja izjava koju je dao o konkurenciji možda i žešćoj od naftne industrije može se u slobodnom prevodu intrepetirati nekako ovako (izvinjavamo se unapred u naše i Muskovo ime), „Gorivne ćelije su najobičnije sr*nje!“. Da, nismo mi ovo napisali zbog ponekog „lajka“, ovo je zaista rekao izvršni direktor Tesla Motorsa -Elon Musk. Ima tu prizvuka blagog afekta pod kojim je to rečeno, jer je rečeno u Nemačkoj -zemilji u kojoj prodaja Tesle ama baš ne ide! Musk se inače ne boji da novinarima i konkurenciji kaže sve što misli ali sada kao da je preterao, ili ipak nije? Kao da ni njemu nije jasno šta se dešava, Tesla u svim liberalnim društvima naklonjenim promenama beleži fantastične rezultate, ali tamo gde ih neće onda ih baš neće… Spominju se razne alternative ali Tesla kao dijametralno suprotni koncept dizela koji je u dobroj meri zaslužan za ono što je Nemačka danas, jednostavno im nije jasan. Nemačka, društvo koje akumulira najveći broj novih vozila u Evropi, za Teslu kao da još nije spremno. Džabe im on nudi nove pakete opreme i „tjuniranje“ vozila kako bi bili prilagođeni „autobanovima“, jednostavno ne ide… Nemci bi nekako više da veruju u varijante hidrogenog pogona koje im njihovi giganti nude, što oni kažu to je tako, ko je Musk da tvrdi drugačije?

A ovaj Južnoafrikanac sa američkim papirima ne samo da „varniči“ u svojim izjavama nego ih i argumentuje. „Hidrogen je pogodan za rakete ali ne i za kola“, tvrdi Musk i dodaje kako ljudi treba da shvate kako je budućnost brzine i transporta u električnim automobilima i da je to sledeći logičan korak. Kako bi tako nešto što pre bilo realizovano, on predlaže i spaljivanje svih vozila pogonjenih na hidrogen. Poslednja izjava i nije u maniru čoveka koji vlada otvorenim tržištim koja žive od zdrave konkurencije. Musk hidrogen smatra najobičnijim markentinčkim trikom, ali zar sve oko što se nudi nije baš to – markentiški trik, od čokoladice do automobila?

Marketing nije ono čega se Musk „gadi“, u velikoj meri poziciju Tesla brenda gradili su markentiški stručnjaci. Prvi model – Tesla Roadster – nije bio brzo isplativa investicija, uz 2500 prodatih primeraka u tek nekolicini zemalja sveta ovaj model bio je tek marketinški trik i kosača koji je krčio put za možemo slobodno reći model bdućnosti – Tesla S! Koliko je marketing „nevažan“ Tesli, najbolje su se uverili u Top Gearu kada je Jeremy Clarkson u svojoj izjavi da je domet Tesla Roadstera mizeran preterao kao što u svojim „hidrogenim“ izjava sada preteruje Musk.

Sa Teslom S je drugačije, ne poklapa se sa slikom onoga što smo usvojili za predstavu vozila na neke druge nekonvencionalne pogone -Toyote Prius. „S“ je prelep, on je atraktivan, moćan, sportskog izgleda, on je ono što želimo da vozila budu u budu u budućnosti! Lep je spolja, još lepši unutra, čak prija i neki drugi nama nepoznat znak na volanu. Jednostavno, sve je sa Teslom opipavanje budućnosti… Njegov najbolji markentiški trik je naziv električnog automobila sa najvećim dometom, a da pritom ništa što je „oku prijatno“ nije žrtvovano. Voziti se štedljivo i moderno za Teslu ne znači voziti se u kartingu koji se slupao sa plastičnom konstrukcijom lošeg dizajna pa onda odlučio da život nastave zajedno. Tesla S je kao i svaki drugi luskuzni automobili, samo bolji…

Nije mala stvar ono za šta se bori Elon Musk, onaj ko iz mraka izvuče pogodan ekvivalent nafti i sa „trona“ skine Teksas i Emirate, postaće Henry Ford novog doba. A gorivne ćelije zaista jesu komplikovane, čak i suviše. Kao da utopijski zvuči ideja rešavanja pitanja energije za buduće naraštaje kada se kao primarno gorivo nameće ono čega na planeti ima više nego zemlje po kojoj gazimo – voda! I koliko je voda jednostavna, toliko je sistem gorivnh ćelija komplikovan. Sve prognoze na ovom planu vezane zvuče turobno, čak i svaki novi koncept „hidrogen klana“ ofarban po nekoj nepostojećoj definiciji u sivo izgleda turobno… Međutim, ovaj projekat ima dobru „zaleđinu“, svim silama ga vuku najveći svetski proizvođači, kao sa perona svakodnevno silaze nove ideje Toyote, BMW-a i ostalih…

Musk je u toj priči sam, sam kao što je bio i kad je pravio PayPal koji je svet momentalno prihvatio, sa Teslom ide teže ali će i nagrada biti veća. Dobre ideje prolaze, a Musk je pokazao da njemu ideja ne manjka. Čovek koji bolje interpretira Tony Starka nego li Robert Downey Jr, ovaj „gvozdeni čovek“ globalnog tržišta moraće zarad ostvarenja svojih ciljeva ubuduće da puca preciznije nego Marvelov junak na filmu, i sa mnogo žešćom municijom od teških reči kako bi nastavio putem uspeha na kom se sada nalazi.

Pero Ivić

Top Reviews

Video Widget

gallery