
Zastava 101 prelazi 700 kilometara dnevno prema Dakaru
Četiri dana nakon polaska iz Kragujevca, ekipa u 101 Mediteranu, blizu Gibraltara i Maroka
Mešovita srpsko-slovenačka ekipa koja je krenula iz slobodarskog Kragujevca na dan dolaska studenata pešaka iz Beograda prema gradu Dakar u Senegalu, nalazi se već gotovo na polovini puta. Prešli su Italiji, Francusku,…
U Italiji je kažu, FIAT 128 na svom terenu već 6 decenijs, a time nije bilo ni problema za Stojadina nacionale. U danima vikenda, kada nije u toku letnji egzodus na priobalje, auto putevi su prazni, što je ubrzalo i olakšalo kretanje ekspedicije.
Mediteran krstari brzinom od 110 km na sat. Sa jednim rezervoarom prelazi tačno 400. Nevolja je tu tome što prateći Rav4 ima autonomiju od 800 km, pa su malko neujednačeni. To zapravo kvari plan da se izbegava točenje goriva na auto putevima, gde su cene više.
„Mudrost“ vožnje kroz Italiju glasi: ne gubiti tempo. To znaci da na uzbrdicama treba na vreme prebaciti iz pete u četvrtu i onda na prevoju se ponovo vratiti u najviši stepen prenosa.
Zbog malo saobraćaja Stojadin kao da guta kilometre. Preći 700 km na dan postaje stvar rutine. Naravno, ima se vremena i za uživanje. Od Amalfija se vožnja nastavlja prema Napulju. Vezuv je stalni deo kulise, je auto put ide oko njega.
„Znam ceo San Remo napamet“, rekao je Mija Aleksić u filmu „Ljubav i moda“. Nemoguće je biti u ovom gradu a ne zapevati. Pesma je utihnula kad su stigle izvanredne lokane pizze, po ceni nižoj nego u Novom Sadu. Ali se zato fisklani račun osvetio kroz cenu piva.
Uspešno je sproveden u deo plan da se Francuska predje za jedna dan. Jedino mesto gde se ne žuri je prolazak trase F1 u Monaku. Pre jutarnjeg polaska iz Italije, provera ulja na motoru. Dosipava se pola litre. Nije loše, s obzirom da je 101 prešao 5000 km od generalke.
Sa 150 km predjenih preko planirane dnevne kilometraže, ekspedicija stižeu Figueras u Španiji. Kulturno zabavne aktivnosti podrazumevaju posetu muzeju Salvadora Dalija.
Dok je posada bila u muzeju , neko je za brisać Stojadina usred Figuerasa zakačio papir sa natpisom „BRAVO, prelepo auto“ !
Od Kragujevca ekpedicija je prešla 3332 km.
Sledi ukrcavanje na trajekt za Maroko.
BONUS: Kako je sve počelo
Ekspedicija Ljubljana – Kragujevac – Dakar
(u čast 50 godina ekspedicije Kragujevac – Kilimanđžaro)
Zastava 101 Mediteran ide na pute gde nijedan Stojadin ranije nije prošao.
Naša mala Slovenačko – Srpska posada u sastavu: Berčič Tadej (Slovenija), Jevđenić Aleksandar (Srbija), Jovanović Goran (Slovenija), Pust Uroš (Slovenija) priprema ekspediciju u čast 50 godina legendarnog poduhvata „Kragujevac – Kilimandžaro“. Glavni sponzor putovanja je slovenačka firma APPIA (https://www.appia.si/) koja se bavi projektovanjem i planiranjem saobraćaja.
Okrenuli smo EX-Yugu naglavce ne bi li našli auto
Zbog sentimentalnih razloga, uslovi su bili da mora da bude što stariji, da je Mediteran sa 1.300 kubika da ima okrugle farove, prvi tip instrument table, prednje zaobljene žmigavce na ivicama blatobrana i slično. Takođe je bilo potrebno da bude registrovan, što znači da je u voznom stanju i da je limarija takva da se na njoj ne mora puno raditi u smislu krpljenja ili farbanja. Potraga za takvim primerkom je trajala oko godinu dana i to po prostorima čitave ex YU. Generalno, Mediterana je napravljeno mnogo manje nego ostalih stojadina, a sa motorom od 1.300 kubika još manje od tog broja, pa još u stanju kojeg mi priželjkujemo, sve se to činilo kao nemoguća misija. Zahvljaujući mom sinu Aleku, u Novom sadu smo pronašli Mediterana 1982. godište koji zadovoljava sve naše zahteve osim kubikaže motora koja je bila 1100 kubika. Zato smo kupili dodatni motor od 1.300 kubika koji se nalazio u jednoj Floridi, na njemu napravili generalku i ugradili ga u našeg Mediterana. Na taj način smo uspeli da dobijemo sve što smo želeli, a ujedno i motor od 1.100 kubika kojeg ćemo nositi na ekspediciju kao rezervu.
Pored motora, sređeno je i sve ono što je najvažnije za siguran put sa što manje potencijalnih problema: kočnice, vešanje, rezervoar, creva, akumulator, remont alternatora, anlasera…. spisak je dugačak. U čast originalne ekspedicije, kupljene su i nove Tigrove gume za sve sezone koje je na naše veliko iznenađenje bilo teško naći. Našli smo poslednje primerke jer nažalost Tigar izgleda više ne pravi dimenzije tih guma sa svojim imenom.
Toyota podrška
Na tako veliki, zahtevan i neizvestan put bez spoljnih organizatora, drugi auto u ekspediciji je onaj na kojeg se uvek možeš osloniti ako onaj prvi upadne u neki problem. U našem slučaju je to Toyota Rav 4, 4×4, dizel 2.000 kubika iz 2002. godine sa već pređenih 260.000 km kojoj smo u međuvremenu uradili veliki servis i promenili ležajeve na točkovima. Osim toga, ona je veoma tražena i cenjena u krajevima koje ćemo posetiti, pa je moguće da je na kraju puta tamo i prodamo. Namerno smo se opredelili za dizel agregat jer se u Africi često dešava da na pumpama ima samo jedna vrsta goriva. Na taj način planiramo da uvek budemo mobilni. Interesantno je to da je u finansijskom smislu, Toyota izašla jeftinije od Mediterana iako je nekih 20 godina mlađa.
Priprema Mediterana
Što se tiče mehanike na Mediteranu uradićemo sve ono što je i prvobitna ekspedicija uradila sa svojim serijskim stojadinima. Obavezno dodatni filteri za vazduh zbog velike količine pustinjskog peska, isključivanje termostata, ojačanje prednjeg vešanja. Treba imati u vidu da je za ovih 50 godina izgrađeno nešto više asfaltnih puteva i u Africi nego što ih je tada bilo, pa će nama u tom smislu biti nešto lakše nego ekspediciji pre 50 godina.
U svrhu testiranja i provere svih sistema, pre ekspedicije će biti prevezeno preko 2.000 km sa svakim automobilom pojedinačno. Do sada su prešli put od Novog Sada preko BiH, Dubrovnika i Jadrana sve do Ljubljane. Mediteran je u međuvremenu još dodatno prešao povratni put između Ljubljane i Novog Sada. Za sada je sve u redu, a da nije, verovatno bi se već na neki način pokazalo. Hladnjak po neki put malo flisuje, ali pošto je to stari bakarni tip hladnjaka, znamo njegove boljke, imamo to na umu i bićemo spremni. U svakom slučaju, Mediteran je prava atrakcija na putu jer nas ostali pozdravljaju, slikaju, snimaju, a na parkinzima razgovaraju sa nama i žele da podele neku svoju emociju vezanu za neku svoju Zastavu. Mlađe generacije nikada nisu ni videle uživo takav automobil pa im je interesantan, žele da se slikaju sa njim
Ruta
Polazak polovinom februara usred zime u Evropi, kasnije omogućava nešto povoljnije temperature u Africi nego što bi to bilo da je npr. ekspedicija krenula na proleće ili još gore u leto.
Na našu veliku žalost, zbog rata u Sudanu, početna ideja o ponavljanju identične ekspedicije nije u ovom trenutku više realna. Nadali smo se sve do septembra 2024. da će ponavljanje ekspedicije biti moguće i da će se rat završiti i da će se otvoriti granice. Međutim ništa se od toga nije desilo jer imamo informacije da je situacija u Sudanu sve lošija i lošija. Zato smo se odlučili za ekspediciju slične kilometraže sa ciljem u Africi, odnosno za Dakar u Senegalu jer prema našim saznanjima još ni jedna Z-101 nije tamo bila.
Itinerer je okvirno sledeći:
1) Ljubljana, polazak: 13.02.2025.
2) Kragujevac, 14.02.2025. u 10:00h (mesto polaska prethodne ekspedicije)
3) Drač, 14.02.2025. 22h (trajekt za Bari)
4) Bari, 15.02.2025.
5) Brindisi-Rim (prvi Rimski puta koji se zvao VIA APPIA)
7) Genova
8) Nica
9) Barselona
10) Gibraltar (trajekt za Afriku)
11) Maroko
12) Zapadna Afrika
13) Mauritanija
14) Dakar (Senegal)
15) Povratak za Ljubljanu jer ne želimo da ostavimo Mediterana
Okvirna kilometraža u jednom smeru je oko 7.500km. Ono što sigurno znamo je da se cela ekspedicija mora završiti u roku od mesec dana jer toliko imamo godišnjeg odmora u našim firmama gde nas opet čekaju neki drugi rokovi za neke druge poslove.
Recept za ovu našu ekspediciju je vrlo jednostavan: 8 sati vožnje, 8 sati spavanja i 8 sati razgledanja, snimanja, slikanja i ostalih aktivnosti. Vozimo se po dvojica po automobilu i na svaka 4 sata vožnje se međusobno menjamo. Podelu svih troškova vršimo na 4 jednaka dela.
Na hranu u ovom trenutku ne mislimo previše jer se svi članovi posade na čelu sa Tadejom, slažemo da bi mogli malo i da smršamo pa je ovo takođe odlična prilika i za to. Osim toga, biće lakše i samim automobilima. Što se tiče smeštaja znamo samo da će prva noć biti na trajektu između Drača (Albanija) i Barija (Italija). Ostalo ne znamo jer ćemo rešavati sve u putu. U krajnjem slučaju spavanje u automobilima je uvek opcija i to po dvojica u svakom automobilu, Za svaki slučaj nosimo i šatore, ali ako se usput naiđe i na neki motel ili hotel, prespavaćemo u njemu jer se sa vremena na vreme treba i istuširati.
U svakom slučaju, na ovakvim ekspedicijama je teško bilo šta isplanirati i rezervisati unapred i držati se slepo rasporeda u minut. Uostalom, nije nam to ni cilj jer želimo sebi da damo malo oduška. Radimo takve poslove gde je svaki minut važan, a na ovom putu želimo to malo da promenimo. Zbog toga mislimo da će se trud isplatiti i to ne u finansijskom smislu, nego ono što je važnije, više u emotivnom.
Mi jedva čekamo da odemo, ali i da se vratimo da vam ispričamo i pokažemo kako je bilo.
Piše: Aleksandar Jevđenić
Priredio : Miroslav Schossberger
Свака част за идеју и авантуристички дух! Надам се да ће бити и неке емисије по повратку, како је протекла цела авантура.
Срећан пут и да вад Стојадин добро слуша!