
Prebacivanje pažnje sa puta na ekran umanjuje koncetraciju vozača za 50%
Mi to tvrdimo godinama: ulazak u menije i traženje osnovnih funkcija na ekranima opasno je po bezbednost vožnje. Sada je to konačno i naučno potvrđeno.
Novo istraživanje pokazalo je ono što svaki vozač već instinktivno zna – dodirni ekrani su najopasniji deo modernih automobila.
Onog trenutka kada se pažnja prebaci sa puta na ekran, preciznost i brzina upravljanja vozilom padaju za više od 50 odsto, dok se kvalitet vožnje drastično pogoršava.
Studiju su sproveli University of Washington i Toyota Research Institute, sa ciljem da kvantifikuju efekte korišćenja centralnih ekrana tokom vožnje. Drugim rečima, da izmere ono što proizvođači već godinama ignorišu.

U istraživanju je učestvovalo 16 ispitanika koji su vozili u visoko realističnom simulatoru, dok su istovremeno obavljali svakodnevne zadatke preko centralnog ekrana: menjali muziku, podešavali klimu ili upravljali porukama. Naučnici su pratili pokrete očiju i ruku, reakcije kože, širenje zenica i druge pokazatelje mentalnog opterećenja.
Rezultati su bili nedvosmisleni. Već kratko preusmeravanje pogleda ka ekranu dovodilo je do:
- pada preciznosti i brzine upravljanja za više od 50 odsto
- povećanja odstupanja iz vozne trake za preko 40 odsto sporijih i nesigurnijih reakcija vozača
Poražavajuća je činjenica da blaga alkoholiziranost slabije utiče na opadanje kognitivnih sposobnosti od upotrebe ekrana infotejmenta u osnovnim funkcijama
I važno je naglasiti: reč je o osnovnim funkcijama koje proizvođači očekuju da se koriste tokom vožnje, a ne o ekstremnim distrakcijama poput kucanja poruka.

Ključni problem nije samo u pogledu koji se sklanja sa puta, već u kognitivnom opterećenju. Radnje koje su se nekada obavljale „napamet“, jednim okretom dugmeta, danas zahtevaju čitanje menija, izbor opcija i donošenje odluka. Oči, ruke i mozak su istovremeno preopterećeni, i to u situaciji koja ne trpi grešku.
Autori studije ne pozivaju na potpuni povratak analognim komandama, svesni da su ekrani jeftini, fleksibilni i isplativi za proizvođače. Umesto toga, predlažu razumnija rešenja: jasno izdvojene i lako dostupne osnovne funkcije, veće i preglednije virtualne tastere, kao i sisteme koji prepoznaju visoko mentalno opterećenje vozača i privremeno ograničavaju sporedne funkcije.
Drugim rečima, manje dizajnerske taštine, više stvarne bezbednosti. Ono na šta mi upozoravamo godinama više nije mišljenje. Sada je i činjenica.




