Električna parkirna kočnica (EPB) TRW: rešenje koje je uspostavilo novi standard.
- TRW je uveliko pustio na tržište preko 60 miliona kompletnih EPB jedinica na čeljustima kočnica. Sistem je sada u svojoj petoj generaciji.
- Ono što je nekada bio luksuz sada postaje jedino pouzdano rešenje koje ne samo da omogućava kočenje u slučaju nužde tamo gde je to neophodno, već i obezbeđuje stacionarno vozilo, i inovacije kroz pružanje dodatnih funkcija.
- EPB je sistem u razvoju. Električna parkirna kočnica na zadnjoj osovini postala je izuzetno popularna. Već neko vreme svedoci smo da se ovo rešenje primenjuje i na prednje točkove.
- Procedura servisiranja EPB sistema koju je uveo TRW već neko vreme prestaje da predstavlja izazov. I dijagnostika kvara i zamena kočionih pločica su na dohvat ruke svake dobre radionice.
Kada je ZF pod TRW-om lansirao prvu električnu parkirnu kočnicu (EPB) 2001. godine, ona se smatrala vrhunskim rešenjem, rezervisanim za proizvođače luksuznih automobila. Danas je postao toliko popularan da je uveliko zamenio tradicionalne sisteme. Njegova pouzdanost, jednostavnost i širok spektar dodatnih funkcija koje nisu dostupne za tradicionalnu parkirnu kočnicu su navedene među njenim glavnim prednostima.
Očigledno, osnovna funkcija EPB (ista kao kod ručne kočnice) je da zaključa točkove kada miruje i na taj način blokira vozilo na ravnom putu ili na usponu.
U EPB sistemu vozač aktivira mehanizam samo pritiskom na jedan prekidač. Kočione pločice pričvršćuju rotore preko elektronske kontrolne jedinice (ECU?) i elektromotora na čeljustima.
Na tržištu su dostupne različite tehničke varijante EPB sistema. ZF, vlasnik brenda TRW, fokusira se na model koji ne zahteva tradicionalne kočione sajle. Jednostavno rečeno, EPB bi TRW sistem se sastoji od prekidača za aktiviranje, kontrolne jedinice, električnih kablova i električnog aktuatora (motora i menjača) integrisanog u kućište kočione čeljusti.
Odsustvo ručice ručne kočnice oslobađa prostor unutar vozila. Bez kablova za ručne kočnice, nema temperaturnih problema (kao što je smrzavanje) ili mehaničkog habanja, nudeći optimalnu snagu kočnice u svim uslovima.
Tokom mnogo godina poboljšanja EPB sistema od strane TRW-a, do sada je na tržištu predstavljeno pet generacija EPB-a. Kao rezultat toga, pouzdan je, efikasan i opremljen širokim spektrom dodatnih funkcija. Ono što je zanimljivo, njeni konstruktori su obezbedili akustički komfor prilikom uključivanja i onemogućavanja sistema. Pažnja posvećena detaljima je dokaz pedantnog pristupa projektu koji je zbog svoje rastuće popularnosti postao važan korak u evoluciji automobilske industrije.
Funkcionalnosti savremenog EPB sistema
Očigledno, osnovna karakteristika EPB-a je da osigura vozilo kada stoji, bilo na ravnom putu, uzbrdici ili nizbrdici.
Elektronski kontrolisan EPB omogućava proširenje standardnih karakteristika automatskim aktiviranjem kočnice nakon parkiranja i otpuštanjem kočnice pri pokretanju automobila. Pre svega, vozač ne mora da se seti da povuče ručnu kočnicu, a šta više, sistem pomaže pri povlačenju na usponu. Kočnica se može automatski otpustiti prilikom pokretanja automobila, što je savršena funkcija za gradski saobraćaj i pokretanje automobila uzbrdo. (Auto Hold/Hill Holding feature(?)).
Dok je sistem „pomoć pri držanju na uzbrdici“ relativno popularan, ne shvataju svi vozači druge EPB karakteristike, koje su:
- kočenje u slučaju nužde sa ESP pomoći (elektronska kontrola stabilnosti)
- dinamički sistem kočenja pomoću motora sa čeljustima (automobili opremljeni ABS-om)
- dinamičko kočenje sa manjim kočionim momentum
- EPB može automatski zategnuti parkirnu kočnicu u parkiranom automobilu, pošto se kočione pločice mogu olabaviti dok se hlade (nakon završetka vožnje vruće tarne pločice mogu malo smanjiti jačinu zvuka)
- usporavanje vozila za sporu, kontrolisanu vožnju nizbrdo (npr. neki SUV ili crossover modeli)
Stručnjaci ZF Aftermarket ističu još jednu prednost EPB-a: parkirna kočnica se može otpustiti samo sa pravilno podešenim sistemom za paljenje (ključ automobila u bravi u pravom položaju ili odgovarajući režim u modelima bez ključa) i pritiskom na pedalu kočnice što minimizira rizik da deca slučajno otpuste kočnicu.
Kvar u slučaju nužde
Nisu svi vozači svesni da se EPB može pokazati korisnim za kočenje u slučaju nužde.
Ako se EPB prekidač aktivira tokom vožnje, sistem to tumači kao kočenje u slučaju nužde. Kako bi trenutno potpuno kočenje dovelo do blokiranja zadnje osovine i zanošenja zadnjeg dela automobila, parkirna kočnica se u kratkim intervalima zatvara i ponovo otvara (slično ABS funkciji). Ovaj režim obezbeđuje bezbedno kočenje automobila do zastoja.
EPB za prednju osovinu
Stručnjaci ZF Aftermarket uspešno implementiraju još jednu verziju EPB sistema, ovoga puta to je EPB sistem za prednje osovine.
Takva inovacija otvara novo tržište za TRW-ov EPB koji postaje pristupačno rešenje za jeftine modele opremljene doboš kočnicama koje se koriste na zadnjoj osovini. Važno je podsetiti da takav sistem podržava disk kočnice.
TRW-ov EPB sistem prednje osovine ugrađen u disk kočnice nudi mogućnost smanjenja troškova proizvodnje doboš kočnica, jer više nije potrebno da im se obezbedi tradicionalni sistem parkirnih kočnica.
EPB u radionici
EPB sistem ne predstavlja smetnju ili izazov za automobilske dijagnostičare i automehaničare. Savremeni modeli automobila opremljeni EPB-om opremljeni su kočnim kontrolerima sa servisnim režimom, uključujući:
- servisni režim za zamenu kočionih pločica
- režim održavanja za test valjka
- automatska regulacija zazora postavljanje kočionih klipova na nivo habanja površine trenja
- kvar i dijagnostički režim
Servisiranje TRW električne parkirne kočnice
Na tržištu postoje dijagnostike za EPB servisiranje, ali ih nije potrebno kupovati. Većina univerzalnih radioničkih alata za skeniranje (auto dijagnostički skeneri) imaju EPB dijagnostičke i regulacione funkcije, kao i proceduru aktivacije režima zamene kočionih pločica.
Procedura zamene EPB kočionih pločica je slična kao kod tradicionalnih kočionih sistema. Postupak počinje ulaskom vozila na rampu. Sledeći korak je povezivanje EOBD kabla sa dijagnostičkim alatom i pokretanje režima zamene kočionih pločica u EPB čeljustima. Uputstva na ekranu vode mehaničara korak po korak.
Tokom demontaže sistem vraća matice u klipovima omogućavajući da se klipovi pritisnu i zamene kočione pločice. Nakon zamene pločica i pritiska na „potvrdi“ u dijagnostičkom alatu, sistem uvlači kočione klipove u položaj za resetovanje i pokreće kalibraciono podešavanje na novu debljinu površine trenja.
Kraj procedure je prikazan na ekranu dijagnostičkog alata.
Tokom postupka treba imati na umu sigurnosne mere i osigurati da sva vrata moraju biti zatvorena. Slučajno zatvaranje vrata može (u zavisnosti od modela automobila i godine) da vrati klipove u položaj za resetovanje.
EPB motori – sada dostupni kao rezervni deo
TRV bi ZF Aftermarket je lansirao na tržište EPB motorne komplete kao rezervni deo. Skoro 10 referenci pokriva celokupnu potražnju na tržištu (jedan tip motora odgovara mnogim različitim EPB čeljustima) što olakšava logistiku skladištenja i snabdevanja.
Ova nova stavka na tržištu rezervnih delova smanjuje troškove servisiranja EPB sistema i doprinosi zaštiti životne sredine. Zamena EPB motora značajno produžava životni vek cele čeljusti.
Posetite našu web stranicu za više informacija o TRW proizvodima: www.trwaftermarket.com/
Najnovija “Good to know” epizoda dostupna na YouTube :
1 Komentar
Comments are closed.
A kako se sa tim drifta?