Dilema na koju je sve lakše naći odgovor: da li su automobili iz 80′ i 90′ bolji, kvalitetniji i dugovečniji?

JANGTAJMERI, VINTIDŽ MODA ILI STARO GVOŽĐE: ZAŠTO SMO SE UMORILI OD JEFTINOG SJAJA DANAŠNJIH AUTOMOBILA
Zapljusnuti talasom jeftine automobilske (reciklirane) konfekcije, vozači sve češće traže autentičnost, stvarni materijal i osećaj postojanosti koji je nestao iz novih automobila i proizvoda uopšteno.

„Uzmi, sine, ovakav čelik se više ne pravi“, rekao mi je deda dok mi je pružao baštenske makaze od predratnog solingenskog čelika. Malo potamnele, ali i dalje se zatvaraju s onim čvrstim „klik“ zvukom — kao da i posle osamdeset godina ne pristaju da otupе.
Smejala sam se tada, misleći da preteruje.
A danas… kad pogledam kako sve oko nas liči na parodiju trajnosti, shvatam da je bio u pravu.

Dok se u Parizu, Milanu i Berlinu otvaraju „vintage“ butici sa odećom iz 80-ih i 90-ih — od starih Ralph Lauren blejzera do originalnih Levi’s 501 farmerki — primećuje se isti trend i u auto-industriji. Ljudi ponovo traže autentičnost, stvarni materijal i osećaj postojanosti koji je nestao iz novih proizvoda.
Moda nekada i sada

Ralph Lauren sako iz 1988. i danas može da se nosi — kroj savršen, tkanina čvrsta, dugmad od mesinga. Današnji komadi sličnog izgleda često su lagane imitacije — poliester umesto vune, plastika umesto metala. Sve je podređeno brzini, lakom održavanju i niskoj ceni.
Zvuk vunenog tkanja zamenio je šuštav poliester, baš kao što je zvuk motora zamenio sterilni električni zzzzzzu
Automobili: od čelika do reciklirane plastike

Unutrašnjosti automobila 80-ih i 90-ih, pravo drvo, metal, prirodna koža zamenili su reciklirani materijali, eko-tkanine i plastika s uzorkom drveta. Sve to izgleda moderno, ali se pod rukom oseća prazno.
Vrata više nemaju onaj „težak“ zvuk zatvaranja, dugmići više nisu dugmići nego ikone na ekranu. Sve je digitalno, sterilno i… zamenljivo.

Isto važi i za sedišta. Nekada su bila komad komfora i inženjerskog ponosa. Danas su stanjenog punjenja, kratkog naslona i minimalnog profila — sve da bi se „uštedelo na masi“ i dobila koja desetinka potrošnje manje.
Avio-industrija je krenula prva: suzila sedišta, proglasila to „ergonomijom“ i uvela termin „slim seat“.
Auto-industrija je samo prepisala.
A zapravo, Ford Focus MK1 i dalje ima sedišta koja su među najudobnijima ikada, masivna, čvrsta, obložena materijalom koji diše i drži formu.
Kad sednem u Ford Focus MK1, osetim da me sedište zagrli a ne da me proceni po BMI indeksu. To današnji automobili više ne rade. Oni te samo tolerišu dok traje garancija.
Ukus kupaca ili diktat tržišta?
Možda su se naši ukusi promenili, a možda su nas samo naučili da želimo ono što se brže kvari.
Kupci danas biraju automobile po veličini ekrana, ne po udobnosti sedišta.

U modi se traži „oversized fit“, ali samo do sledeće kolekcije.
Digitalizacija nas je pretvorila u potrošače trenutka, klik na ekranu traje duže od emocije prema automobilu
Ekonomija brze zamene
Nekada su se makaze, sako i automobil kupovali „da traju“.
Danas — do sledeće sezone, do isteka lizinga.

Sistemi nas teraju da se stalno obnavljamo, jer trajnost ne donosi profit.
Nekadašnji dizajneri i inženjeri pravili su predmete za večnost, današnji ih prave za algoritam.
Povratak nostalgiji: autentičnost kao luksuz
Zato danas, paradoksalno, autentičnost postaje luksuz.
Ljudi traže starije komade, ne zato što su retro, već zato što su napravljeni da traju.

Kao što se kolekcionari vraćaju mehaničkim satovima, tako se ljubitelji automobila vraćaju Mercedesu W124, Porscheu 911 Turbo, BMW-u E39, Alfi 156 ili Saabu 900, ne zbog snage, već zbog duše.
Zbog onog osećaja da stvar koju poseduješ ima karakter.

Ako mene pitate, najveći nedostatak inače tehnološki naprednih, kineskih automobila je upravo taj, što nemaju karakter! A karakter obećava dugotrajnost…
Zaključak: budućnost pripada sporima
Možda smo se umorili od lakiranog privida napretka.
Možda je vreme da priznamo da „napredak“ ne znači uvek i bolje.
Jer dok svet juri, sve više nas potajno traži način da uspori, da se vrati stvarima koje traju.

I možda, negde u tom ritmu, čeka nas dedina istina: ovakav čelik, i ovakav kvalitet, zaista se više ne prave.
A jeftina moda, kao i ti jeftini automobili,
na kraju će završiti tamo gde im je i mesto, na đubrištu. Sa tom razlikom što će na njemu sada biti i milioni tona istrošenih baterija sa kojima ne znamo šta ćemo.
A to tek užasava.

Lidija Piroški




Nemaju Kinezi dušu, jeftini, vidi se da nije čak pogledala recenzije,a kamoli probala jeftine Kineze od 100000€ jedino što za takav isti tj malo LOŠIJI autora zapada treba da se da i 250-300000€ , a sedišta ne da su od kože nego greju,hlade,ventiliraju,rade 9 vrsta masaže i imaju ugrađene zvučnike, a neka se i u krevet razvlače. Kinezi počeli da prave automobile pre 10 god tek razvijaju baterije i motore ali gde su sada i kuda idu videću ko će da kupi lešinu iz 80ih za 10god , jer ako baš hoće da priča o dugovečnosti treba da se vrati u 60 i 70 te što su sada već pravi pod tajmeri ili će svakako biti 2035
BRAVO !
Sad kad su Kinezi sve žive dostigli pa uskoro i prestigli, odjednom su svi nešto umorni.. A dok sam ja pričao da su nekad odlična nemačka kola sada krševi koji su rupa bez dna onda je svima pasovalo, iako si morao bezmalo biti bogat da bi održavao naci automobil.. Jao ala je ovaj svet pun bilmeza koje će zapad sutra ooet preveslati jer se kod njih sve svodi na profit.. A što ne počnu da prodaju mame i tate, tu će lepo zaraditi, ionako im nije bitno ništa drugo.. A ja sam se davno odrekao i kola i tehnike i svega skupog i kratkotrajnog
Kako su radili i kako rade, tako im i jeste. Ajd sto je napravljeno od djubreta, nego sto nas ubedjuju da je to nesto super. Milion modela, a svi isti
Imali smo BMW 528 iz 1984.g. koji je neprevazidjen, ali zbog gluposti kod registracije preko 2000 kubika skoro su svi nestali. Imamo Alfa Romeo 156 iz 2004. Vrlo dobar i bez problema, a BMW X3 iz 2008. vec nije taj kvalitet.
Sve u potpunosti tacno sam kiceraj i sami uzasi kad udjes u ove nove kantyrine od ayta!
Pozdrav,
Pročitao sam tekst sa velikom pažnjom i slažem se u potpunosti. Kao ljubitelj automobila najprijatnije sam se osećao upravo u W124, BMW 530d, Toyota Corolla iz 1993- ’94. Corolla 2005 i Land Cruiser takođe iz 2004-2005. Slično kao sa muzikom, kvalitetna muzika je ona koja ima vreme.
Odlican tekst. Upravo tako. Sjaj digitalnih ekrana, jeftini materijali, a skupi automobili to je nazalost sadasnjost auto industrije.
Sve ste u pravu.Posebno za w124