Čini se da odlazak na godišnji odmor kamperom sve više postaje stvar luksuza. Cene parking mesta i priključaka rapidno rastu a i sama vozila su sve skuplja i skuplja. U skladu s tim ne treba da čudi što su noviteti izloženi na Düsseldorf Caravan salonu pre svega namenjeni onima s dubljim džepom.
U prvih sedam meseci ove godine, 75.000 novih „putujućih kuća“ je registrovano u Nemačkoj, što je rekordno ostvarenje na tržištu koje cveta već više od 10 godina.
Stručnjaci iz ove industrije očekuju da će u 2021. po prvi put biti probijena brojka od 100.000 prodatih kampera i kamp-kućica. Gde počiva jedini problem trenutno? „Zbog pandemije i ugroženog lanca snabdevanja, mnoge komponente i repromaterijali su u ovom momentu teško dostupni, tako da nam je ponekad nemoguće da zadovoljimo još uvek visoku potražnju“, kaže Danijel Ongovinarso, upravni direktor asocijacije Caravanning Industry (CIVD).
Međutim, čak ni vreme isporuke od više od godinu dana za neke kampere, ne odvraća kupce od njihove namere. Ova vrsta turizma, donedavno doživljavana uglavnom kao „zagušljiva“ aktivnost u bež boji, sada je postala izuzetno popularna. Razlog je svakako i približavanje prirodi.
Pandemija koronavirusa je dodatno probudila želju u ljudima da kampuju. Odmor između četiri zida koja jednostavno možete poneti sa sobom, pruža mnogo bolji osećaj zaštićenosti od infekcije nego što bi to bio boravak u hotelu ili putovanje avionom ili vozom.
Preovlađujući trend: više cene
Asortiman vozila za rekreaciju bez dileme postaje sve raznovrsniji. Novi tlocrti, svež dizajn enterijera i međusobno povezane komponente na planu komfora, trebalo bi da zadovolje i najekstravagantnije zahteve. Što se tiče vanova za kampovanje i mobilnih „kuća“, sve je veća razlika između vozila namenjenih za dve osobe i porodičnih modela.
Međutim, ono što najviše „bode oči“ je rast cena. To se odnosi kako na nova vozila, tako i polovne kampere. S jedne strane, razlog predstavlja povećana potražnja, a s druge rastući zahtevi kupaca kada je reč o veličini, opremi i mogućnostima vozila. Primera radi, prosečna prodajna cena novog vozila u Nemačkoj iznosi 73.829 evra, kako je utvrdio CIVD.
I ne samo vozila, već i sam odmor u kamperu postaje sve skuplji. Vlasnici „putujućih kuća“ trenutno troše u proseku 455 evra nedeljno po osobi, pokazuju istraživanja. Za vlasnike kamp-kućica, taj prosek iznosi 486 evra. Obe sume su porasle za oko četvrtinu u poređenju s prošlom godinom!
Deficit parking mesta
Veliki problem kada je reč o povećanju broja kampera i kamp-kućica je gde ih sve smestiti? Ukupan broj rekreativnih vozila u Nemačkoj sada iznosi oko 1,5 miliona. Van sezone godišnjih odmora, vozila koja služe za putovanja, često su parkirana pored puteva i predstavljaju smetnju.
Ništa nije bolje ni tokom sezone. Primera radi u Nemačkoj, stvari tada postaju prilično „zategnute“. Oko 30.000 parking mesta dostupno je u 3061 kampu. Postoji i oko 6.400 parking mesta za mobilne kamp-kućice, čiji se kapacitet kreće od nekoliko desetina parking mesta do pojedinačnih ponuda na farmama, kod vinogradara ili na atraktivnim privatnim imanjima.
Brojne internet platforme su uvidele da postavljanje takvih lokacija može biti sjajan poslovni model.
Međutim, to po svemu sudeći neće biti dovoljno. Doduše prognoze industrije su bespogovorno optimistične, ali za kompanije, ne toliko i za putnike.
Vrele Gume
Priredio: Pavle Barta
Izvor: Der Spiegel
1 Komentar
Comments are closed.
Gosn Barta hoće li biti neki izvještaj sa salona iz Dizeldorfa?
Bili ste u zadnje dve god super počeli sa temama kamperizma pa ste malo usporili.
Pišite ima nas mnogo koji volimo da pročitamo štošta na tu temu.
Sve najbolje
Pozdrav iz BL