Evropa vozi sve starije automobile! Umesto da Srbija stiže EU, EU se približava Srbiji po starosti vozila
Prema statistici koju je objavio MUP Srbije, prosečna starost putničkih vozila u našoj zemlji je 17 godina i dva meseca.
Reklo bi se podatak koji zaista zabrinjava sa mnogo stanovišta od ekonomskog, preko ekološkog pa na kraju i po pitanju bezbednosti u saobraćaju.
Međutim, još 2020. godine, dakle pre izbijanja Korona krize i velikog pada prodaje novih i polovnih vozila u EU, ACEA odnosno u prevodu Evropska asocijacija proizvođača automobila objavila je podatak da je prosečna starost automobila kod njih blizu 12 godina.
Najstariji automobili se voze u Litvaniji i Rumuniji, sa 17 godina radnog staža na putevima, dakle svega su par meseci mlađi nego kod nas. Najnovije automobile voze u Luksemburgu – prosečna starost je 6,7 godina.
Prosečna starost automobila u Evropi:
Luksemburg: 6,7
Austrija: 8,5
Irska: 8,6
Danska: 8,9
Švajcarska: 9,0
Belgija: 9,2
Velika Britanija: 9,4
Nemačka: 9,8
Švedska: 10,2
Francuska: 10,3
Norveška: 10,7
Holandija: 11,2
Italija: 11,8
Slovenija: 12,0
Finska: 12,5
Španija: 13,1
Portugal: 13,2
Mađarska: 14,2
Latvija: 14,3
Poljska: 14,3
Slovačka: 14,3
Hrvatska: 14,8
Češka: 15,3
Grčka: 16,6
Estonija: 16,7
Rumunija: 16,9
Litvanija: 17,00V
Valja ponoviti i naglasiti, ovo su jedini dostupni podaci i datiraju iz 2020. Nije pogrešno pretpostaviti da je sada situacija još lošija.
Na pitanje kako mi možemo podmladiti naš vozni park, odgovor je takođe vrlo jednostavan, isključivo jačanjem ekonomije i to u regionu istočne i južne Srbije gde se tek u procentima prstiju jedne ruke registruju nove ili novije polovne automobile.
Mogu li nove mere, zabrane uvoza polovnjaka Euro 3 i Euro 4 standarda od 2024. koji se 2025. proširuje i na Euro 5 da poboljšaju stanje u našem nacionalnom voznom parku?
Najverovatnije ne, jer automobili Euro 6 standarda koji će jedino moći da se uvoze za dve godine, uveliko po svojoj ceni prevazilaze prosečan standard našeg vozača.
Iz svega, potpuno je jasno da bez povećanja plata i osnaživanja ekonomije, novim zakonskim rešenjima zabranama uvoza Euro5 modela pre svega možemo doći u paradoksalnu situaciju da nam prosečna starost automobila umesto pada, čak značajno i poraste.