Spa sa znakom Citroena
Ako su vam nadnaslov i naslov teksta čudni, hajde da rastumačimo: trenutno smo u kineskoj „godini ovce“, a Citroen Aircross koncept će premijerno biti predstavljen u Kini, u Šangaju
To ne čudi, jer je Kina najvažnije tržište za francusku marku; u najmnogoljudniju zemlju sveta odlazi čak 25% ukupne proizvodnje Citroena. Pored toga, ovo je pravi lek za dušu na točkovima.
Jedinstven karakter
Ovaj automobil u sebi sjedinjuje utisak snage i odlučnosti. Karoserija je postavljena na velike točkove od čak 22 cola. Dimenzije pneumatika su takođe „hipertrofirane“ – 275/45 R22, a njih je Continental ekskluzivno proizveo za Citroen Aircross. Odlikuje ih posebna šara sa velikim gaznim lamelama, da bi se automobil izborio sa svim zahtevnim voznim podlogama.
Dizajnerski identitet je naglašen kroz karakteristike prednjeg i zadnjeg dela automobila. Napred je novo „ševron“ stilsko rešenje, sa uskim svetlima razdvojenim u dve sekcije, što je prvi put predstavljeno sa novom generacijom C4 Picassa. Nazad je prisutan 3D efekat što se svetala tiče i zaista avangardan minimalistički dizajn. Dakle, što se izgleda tiče, Aircross koncept odiše originalnošću i kvalitetom. Treba spomenuti i Airbump® tehnologiju, poznatu sa C4 Cactusa, ovoga puta prilagođenu SUV zahtevima. U ovom slučaju je vozilo zaštićeno od bočnih udaraca, a sistem je nazvan „Alloy Bumps“, zbog apsorbujuće aluminijumske strukture u vidu pčelinjeg saća. Ovo rešenje je prvi put upotrebljeno u automobilskom sportu, a pruža sjajnu protekciju, malu masu ali i vizuelni doživljaj. U SUV segmentu je ovo potpuna inovacija.
Tu su i „Air Signs“ hromirani okviri zadnjih prozora koji formiraju tunel za protok vazduha. „Air Curtains“ su usisni otvori za vazduh locirani na prednjem delu vozila.
„Banja“
Citroen je veliku pažnju obratio na uživanje vozača i putnika Aircross koncepta. Kabinski prostor je stvoren za opuštanje uma i tela. Kako je to ostvareno? Prvenstveno izbegavanjem klasičnih smernica prisutnih u automobilskoj industriji, i to u cilju kreiranja modernog kabinskog prostora u kome je najvažnije da se putnici osećaju dobro.
Komfor je oduvek bio jasno zapisan u Citroenovom DNK. U slučaju Aircrossa, francuska marka se potrudila da unese vedrinu u kabinu, bez da se gubi na funkcionalnosti. Temu prisutnu u enterijeru bismo nazvali „digitalni minimalizam“. Površine su ravne i čiste, sa modernom teksturom, a preko dva velika displeja se upravlja i kontroliše svim mogućim funkcijama i sistemima automobila. Grafika enterijera naglašava osećaj prostranosti i komfora. Citroen je to nazvao „u duhu sofe“, što zaista nije daleko od realnog stanja stvari. S vizuelnog aspekta, unutrašnjost je svetla sa interesantnim koloritom, koji je u harmoniji sa bojom karoserije. Atmosfera je prosto osvežavajuća i moderna.
Dakle, uživanje „za dušu“ je definitivno prisutno, a kakva je situacija što se tela tiče? Na prvom mestu, tu su velika sedišta, prave „fotelje“. Ergonomija je na vrhunskom nivou, a čak i nasloni za glavu imaju lateralnu podršku.
Putovanje
Citroen Aircross nastavlja tamo gde je C4 Cactus stao. Ovaj automobil je još bogatiji raznim odeljcima za odlaganje predmeta, još je praktičniji, a klasična SUV konfiguracija donosi i novu dimenziju u vidu oslobađanja dodatnog prostora, koji je vrlo inteligentno iskorišćen.
Praktičnost je sjedinjena sa visokom tehnologijom, a ovaj automobil je nosilac pregršt razno raznih sistema. Pored „head-up“ displeja, Aircross dolazi sa dva panoramska ekrana od 12 inča u visokoj rezoluciji sa potpuno novom grafikom. Inspiracija je pronađena u svetu mode i nameštaja. Zajedno sa živahnim bojama, pikseli donose veselu digitalnu atmosferu u Citroen Aircross.
Prikaz na ekranima se može premeštati od vozača do suvozača jednostavnim potezom ruke preko detektora na konzoli. Na taj način putnici mogu razmenjivati informacije tokom vožnje, gledati filmove, birati muziku itd. Dva ekrana se čak mogu spojiti u jedan, a funkcija se kontroliše preko platformi osetljivih na dodir sa obe strane volana.
Svako od četiri sedišta je opremljeno zvučnicima i mikrofonom, tako da putnici mogu komunicirati između sebe, bez da narušavaju odmaranje ili opuštanje onih koji ne učestvuju u konverzaciji.
Kada govorimo o interakciji sa spoljnim svetom, dve mrežne kamere su locirane na s obe strane kabine u okvirima vrata. Ove kamere mogu da fotografišu zbivanja van automobila i kreiraju albume koji mogu da se podele na socijalnim mrežama. Takođe, slike koje naprave kamere mogu da se prikažu na ekranima u automobilu i iskoriste se za skupljanje informacija od lokalnog značaja i navigaciju. Zabavno, nema šta.
Pogon
Kao što je i očekivano, Citroen Aircross je „plug-in“ hibrid u elektro-benzinskom izdanju, s tim što je elektro jedinica smeštena na zadnju osovinu. Ova konfiguracija predstavlja idealno rešenje za Aircross, jer se optimizuju performanse i trakcija.
Elektromotor isporučuje 95 ks (70 kW) i maksimalni obrtni moment od 200 Nm. Napajan je litijum jonskim baterijama koje se pune za tri i po časa preko priključka od 16 A iz domaće mreže. Elektromotor funkcioniše u sinergiji sa 1.6 THP benzincem sa 220 ks i 275 Nm.
Suvišno je reći da ova kombinacija pruža čistu i štedljivu vožnju. To posebno važi za urbane prilike kada automobil funkcioniše čisto na električni pogon. Vozna autonomija čisto na struju iznosi solidnih 50 km. Na putevima koji zahtevaju česta usporavanja i ubrzavanja, hibridna tehnologija ograničava potrošnju goriva kombinujući oba izvora energije. Na autoputu, motor s unutrašnjim sagorevanjem preuzima vođstvo, obezbeđujući visoke krstareće brzine.
Nije bilo kompromisa ni kada je reč o zadovoljstvu u vožnji. Naime, kada vozač želi naglo da ubrza, i kada je neophodan visok obrtni moment, „boost“ funkcija kombinuje obrtni moment SUS motora i elektromotora, isporučujući optimalne performanse i maksimalnu snagu od 315 ks. U kombinovanom ciklusu, potrošnja iznosi samo 1,7 l benzina na 100 km, a emisija CO2 je impresivna – samo 39 g/km. Ubrzanje do „stotke“ Aircross obavlja za samo 4,5 sekunde.
Na kraju, nadamo se da serijski izdanak ovog koncepta neće odmaći daleko od „originala“.
Pavle Barta