Prema navodima američke tužbe, Volkswagen grupa je navodno vodila kampanju s ciljem da „uništi“ bosanskog snabdevača, kreirajući zaveru da ga ukloni s tržišta i ocrni u medijima
„Prevent Group“ tvrdi u tužbi da je bio na meti Volkswagena nakon nesuglasica iz 2016., vezanih za otkazivanje porudžbina presvlaka za sedišta i kućišta menjača, što je nemačkog proizvođača prisililo da privremeno obustavi rad u fabrikama u Nemačkoj, gde su se proizvodili Golf i Passat. Pored toga, Volkswagen je navodno bio prisiljen da podeli otkaze hiljadama radnika.
Volkswagenovi rukovodioci, uključujući Ralfa Brandštetera, šefa VW brenda, lansirali su zaveru kodnog naziva „Project 1“, s ciljem da uklone „Prevent“ iz poslovanja, kaže se u optužnici.
Namera je bila da se pošalje „upozorenje drugim snabdevačima u vezi s tim šta će da im se dogodi ukoliko se usprotive VW-ovim monopolskim uslovima i cenama“, kaže bosanska kompanija u žalbi ispisanoj na 56 stranica, podnetoj federalnom sudu u Detroitu u ponedeljak.
Bivši Volkswagenov menadžer, koji je radio na dotičnom projektu, prosledio je snimke razgovora medijima, vezane za to kako preusmeravati ugovore oko automobilskih sedišta drugim dobavljačima, navodi „Prevent“. VW je od tužilaca zatražio da istraže na koji način su dotični snimci „procureli“.
VW-ovi funkcioneri su odbacili tužbu kao deo neuspelog pravnog napora da se nemački proizvođač vozila prisili da uvaži žalbe „Preventa“, nazvavši u isto vreme slučaj besmislenim.
„Mi na ovu tužbu gledamo samo kao na najnoviju u nizu pritisaka u okviru višegodišnjeg spora, koji sledi nakon opsežnih parnica u Nemačkoj, gde je „Prevent Group“ više puta izgubio na sudu“, saopštio je VW u pisanoj formi.
Nemačka kompanija je bila prisiljena da privremeno stopira rad u šest fabrika 2016., što je uticalo na posao 28.000 radnika, nakon što su dva nemačka ogranka „Preventa“ obustavila isporuku komponenti zbog spora s VW-om. Kompanije su navodno rešile nesuglasice iste godine.
Javne rasprave oko pregovora o cenama i porudžbinama su izuzetno retke u automobilskoj industriji, koja se oslanja na nesmetanu saradnju između proizvođača automobila i dobavljača, kako bi se zaštitili precizno definisani procesi sklapanja i proizvodnje.
Na čelu „Preventa“ je porodica biznismena Nijaza Hastora, koji se decenijama trudio da proširi aktivnosti grupe u okviru automobilske industrije. Nakon što su Hastorovi sinovi preuzeli poslovanje, bosanski konglomerat je počeo da praktikuje agresivniji poslovni stil, što je uključivalo i davanje krajnje neprijateljske i na kraju neuspešne ponude za preuzimanje nemačkog proizvođača automobilskih sedišta, „Grammer“.
Rukovodioci „Preventa“ tvrde da je VW-ova kampanja odmazde uključivala poteze ometanja dotične akvizicije, unajmljivanje privatnih detektiva koji su špijunirali menadžere bosanske kompanije, kao i kreiranje negativne slike bosanske firme u medijima.
VW-ova glavna namera je po optužnici bila da ubedi druge snabdevače, kao što su „Adient“ i „Lear“, da odbiju korišćenje „Preventovih“ komponenti, da bi zauzvrat zadovoljili porudžbine drugih nemačkih kompanija kada je reč o presvlakama za sedišta. Te kompanije kontrolišu 77 odsto tržišta te vrste robe, kaže „Prevent“.
„Efekat ove deliktne i nekonkurentske kampanje se osetio domah“, saopštio je „Prevent“ u žalbi. „Do 2018., tužitelj je ostvario približno 360 miliona dolara od prihoda proizvodnje presvlaka za sedišta „Adienta“ i „Leara“. U 2018., nakon nezakonitih sporazuma s Volkswagenom, ti prihodi su praktično nestali.“
„Lear“ generalno ne komentariše parnična pitanja, izjavila je Katja Pruet, portparolka kompanije, dodavši da će firma „i dalje održavati visoke standarde etičkog ponašanja u poslovanju u skladu sa svim važećim zakonima i zahtevima.“
Meri Kej Dodero, portparolka „Adienta“, nije odmah uzvratila na pozive i elektronsku poštu.
Vrele Gume