
Trampove tarife uzdrmale ionako ranjenu autoindustriju!
Hoće li zbog toga poskupeti i automobili u Evropi?
Uvođenjem carine od 25% na uvozne automobile u Ameriku, proizvođači automobila se nalaze pred teškim odlukama. Automobilska industrija se nalazi pred velikim izazovom nakon što su Sjedinjene Američke Države uvele visoke carine na uvoz vozila.
Proizvođači automobila sada moraju da donesu teške odluke: da li da podignu cene, smanje sopstvene marže, otvore nove ili zatvore postojeće fabrike? Ili da kroz povećanje cena automobila u Evropi nadoknade gubitak u Americi?
Tarife od 25%, koje je uvela administracija predsednika Donalda Trampa, odnose se na automobile i delove koji nisu proizvedeni u SAD. Čak će i američki proizvođači biti pogođeni, jer uvoze strane delove i proizvode vozila za američko tržište u susednim zemljama, Kanadi i Meksiku.
Banka Amerike procenjuje da će carine uticati na plasman čak 7,3 miliona vozila, odnosno 8% globalne prodaje, i da će izložiti proizvođače automobila dodatnim troškovima i problemima.
Šta to znači za kupce i proizvođače?
Jedna od strategija za suočavanje sa novim tarifama, makar privremeno, jeste da se povećane carine izbegnu tako što će se što veći broj vozila isporučiti u SAD pre stupanja na snagu. Prema rečima stručnjaka za autoindustriju Cigdem Cerit iz Fitch Ratings-a, to se već dešava.
Međutim, nakon početnog naleta kupovine, očekuje se da će prodaja vozila pasti, a cene novih i polovnih automobila porasti. Neki modeli bi čak mogli biti i ukinuti ako se tarife zadrže, smatra glavni ekonomista Cox Automotive-a, Jonathan Smoke.
Banka Amerike procenjuje da bi cene vozila u SAD mogle da porastu za oko 10.000 dolara ako proizvođači u potpunosti prebace troškove tarifa na potrošače i zadrže svoje profitne marže. Ipak, analitičari banke smatraju da potrošači neće u potpunosti apsorbovati ovo povećanje cena. Verovatnije je da će proizvođači prodavati vozila po ceni koštanja dok ne uspostave ravnotežu u proizvodnji, što bi dovelo do povećanja cena za oko 4.500 dolara za američke kupce.
Ko će biti najviše pogođen?
Očekuje se da će vozila srednje klase biti najviše pogođena, kao što su Chevrolet Silverado pick-up i Toyota RAV4 SUV. Ali čak i proizvođači kao što je Porsche mogu imati problema da prebace troškove tarifa na kupce kod jeftinijih modela, kao što je Macan SUV, navodi Cerit.
Samo u jednom danu (ponedeljak 07.04.2025. , akcije Tata Motorsa, Jaguar Land Rover izgubile su 10% svoje vrednosti
Ferrari je bio prvi proizvođač automobila koji je najavio povećanje cena – čak do 10% – za vozila koja se prodaju u SAD, njihovom najvećem tržištu.
Šta je cilj Trampovih tarifa?
Cilj tarifa, kako navodi predsednik Tramp, jeste da se podstakne povratak proizvodnih radnih mesta u SAD. Međutim, ostaje nejasno da li će se to zaista i postići.
Proizvođači automobila će se zapitati da li je konkurentnije proizvoditi u SAD, sa slabijim tržištem, ili plaćati carine.
Američki proizvođači se i dalje nadaju da će tarife biti smanjene na vozila koja se uvoze iz Kanade i Meksika, gde imaju brojne fabrike.
Dugoročne posledice
Kako navodi analitičar automobilske industrije Sebastien Amiči iz konsultantske kuće Kearney, proizvođači automobila imaju potrebu za izvesnošću. Hyundai i Stellantis su najavili otvaranje ili ponovo otvaranje fabrika nakon Trampove ponovljene izborne pobede u novembru. Međutim, takvi potezi mogu potrajati nekoliko godina, a dobavljači, koji su takođe u slaboj poziciji zbog prelaska na električna vozila, takođe moraju da prate proizvođače.
Evropski i japanski proizvođači automobila koji se prilagođavaju Trampovoj politici suočavaju se sa dvostrukim troškom, prema rečima analitičara Deloita, Guillaume Crunelle: pored izgradnje novih fabrika, moraju da plate i troškove otpuštanja radne snage kod kuće. Neki će odbiti da budu primorani da proizvode u SAD.
Među prvima koji je privremeno obustavio isporuku automobila u SAD je Jaguar Land Rover. Kako kažu, do daljnjeg dok ne izađu nove modele za poslovanje na ovom važnom tržištu.
Tekst: Lidija Piroški