Buon compleanno „Cuore Sportivo“!
Slavlje na Goodwood festivalu
Alfa Romeo, magična „sintagma“ u svetu automobila. Jedna od najomiljenijih svetskih marki slavi stogodišnjicu postojanja, a „rođendan“ će biti obeležen na prestižnom Godwood Festival of Speed koji se održava od 2. do 4. jula u zapadnom Sussexu. Istovremeno, pored sto godina postojanja, Alfa će na „festivalu brzine“ premijerno predstaviti željno očekivanu Alfa Giuliettu, bez dileme trenutno najlepši model u C segmentu
Otac Alfe je Francuz
Za sve Alfiste je ovo „prvih 100 godina“, kako su i sami naglasili, ali sa time će se sigurno složiti i svi ostali istinski ljubitelji automobila. Sve je zvanično započelo 24. juna 1910. godine u Milanu, i taj datum se slavi kao „rođendan“ marke, mada je istorija počela četiri godine ranije, i to u Napulju, kada je Francuz, Aleksandar Darak, osnovao kompaniju „Anonima Societa Italiana Darracq“.
Kao što je bio slučaj sa mnogim drugim proizvođačima automobila svojevremeno, i Darakova kompanija ubrzo promenila vlasnika, tako da je 1909. ona prodata italijanskom plemiću Ugu Steli, nakon čega je imenovana u „Anonima Lombarda Fabbrica automobili“, čiji je akronim više nego poznat – A.L.F.A.
Prva Alfa je predstavljena 1910. godine, i to pod imenom Alfa 24 HP, iz čega se može pretpostaviti da se radilo o modelu sa 24 „konjske snage“, dobijene iz motora zapremine 4,0 litre. Nakon ovog, pred početak Prvog svetskog rata je lansiran trkački model, GP1914, koji je bio za ono vreme više nego revolucionaran. Novi Alfin model je bio pogonjen motorom koji je imao dva bregasta vratila u glavi motora i četiri ventila po cilindru, a raspolagao je sa u to vreme neverovatnih 88 KS.
Od 1915. – Alfa Romeo
Alfa je „prezime“ Romeo dobila 1915., kada je u posao ušao Nikola Romeo, proizvođač municije i avionskih motora, koji je u automobile počeo da investira 1919. godine, osetivši da u tom „biznisu“ leži potencijalno veliki profit.
Tada je ime kompanije promenjeno u Alfa Romeo. Prvi Alfa Romeo model je lansiran 1920. godine, i zvao se Torpedo 20/30 HP. Nikola Romeo je, kako to obično biva sa „biznismenima“, napustio kompaniju 1928., kada je i bankrotirala, a spasena je potezom italijanske vlade, da bi nakon toga bila jedan od simbola vladavine Benita Musolinija.
Alfa Giulietta obeležila povratak
Za vreme Drugog svetskog rata je fabrika u Milanu razorena, a Alfa se na scenu vratila 1954. godine, i to sa originalnom Giuliettom. Alfa ne bi bila to što jeste da se nije vratila naprednija u odnosu na konkurenciju, što prvensteno može da zahvali čuvenim motorima sa dva bregasta vratila, čija je koncepcija zadržana u proizvodnji sve do 1994. godine.
Potez koji se mnogim Alfistima i dan danas ne sviđa je pripajanje Fiatu 1986. godine, koji je aktuelni vlasnik kultne marke. Međutim, duh „Cuore sportivo“ nastavlja da živi, i živeće sve dok postoje automobili.
Na kraju, bio bi greh, a ne spomenuti ni uspehe Alfe Romeo u Formuli 1. Legendarni Đuzepe Farina i Huan Manuel Fanđo su bili osvajači titula u prve dve sezone „najbržeg cirkusa na svetu“, 1950. i 1951. godine, i sigurno je da današnja Formula 1 ne bi bila takva kakva jeste da nije bilo Alfe Romeo.
Pavle Barta