
Spisak kineskih brendova u Srbiji
Protok vremena, menja i narodne mudrosti. Umesto dosadašnje „rastu kao pečurke posle kiše“, adekvatna njoj u novo doba je „rastu kao broj kineskih automobilskih brendova“
Broj kineskih kompanija koje proizvode automobile danas se umnožava brzinom kojom se nekada širila mobilna telefonija. Procene govore o više od 150 proizvođača, a kada se dodaju i njihovi podbrendovi, jasno je zašto je čak i profesionalcima postalo teško da isprate ko je ko.
Na Sajmu automobila u Šangaju, najvećem na svetu, najveći izazov nije bio da zapamtimo tehnologije, domete i platforme, nego nazive brendova. Za evropsko uvo mnogi zvuče neobično, a dodatni problem nastaje kada pokušate da ih pravilno napišete i izgovorite na srpskom.
Na zahtev čitalaca, donosimo pregled kineskih brendova koji su već prisutni u Srbiji, uz kratko objašnjenje ko su, šta znače njihovi nazivi (gde ima smisla) i uz malu dozu ironije, kako ih mi zapravo izgovaramo, iako se to često sudara sa pravopisom. Autorka ove kolumne nikada nije volela da piše imena brendova „onalo kako govorimo“, ali kineski talas nas je naterao da se sa tim problemom konačno suočimo.
Kineski brendovi prisutni u Srbiji
BYD

Izgovor: bi-uaj-di
Skraćenica od Build Your Dreams. Najveći kineski proizvođač električnih i plug-in hibridnih vozila, ozbiljan globalni igrač koji više ne imitira, on sada diktira tempo. 👇 Detaljnije
Dongfeng

Izgovor: dong-feng
Jedan od „velike četvorke“ kineske autoindustrije. Ime znači „Istočni vetar“. U Evropu dolazi sa ambicijom masovnog proizvođača.
BAIC

Izgovor: bejik ili prosto baik
Beijing Automotive Industry Corporation. Državni gigant, partner Mercedesa u Kini, sa ozbiljnim tehnološkim i proizvodnim kapacitetima.
JMEV

Izgovor: džej-em-i-vi ili baš tako jmev
Električni brend nastao u saradnji sa Renaultom. Fokusiran na gradske EV modele i flotnu prodaju. 👇 Detaljnije
JAC

Izgovor: džak
Jianghuai Automobile Company. Jedan od starijih kineskih proizvođača, sa iskustvom u putničkim i lakim komercijalnim vozilima.
SWM

Izgovor: es-dablju-em ili na našem svm
Italijansko ime, kinesko vlasništvo. Brend koji pokušava da spoji evropsku estetiku i kinesku industriju.
Jetour

Izgovor: dže-tur
Podbrend kompanije Chery, fokusiran na SUV i „travel“ koncepte. Brend koji vrlo agresivno ulazi na evropska tržišta.
Chery

Izgovor: čeri
Jedan od najjačih kineskih izvoznika. Tehnološki stabilan, sa velikim iskustvom u razvoju sopstvenih platformi i motora. 👇 Detaljnije
MG

Izgovor: em-dži
Nekada britanski, danas kineski brend u vlasništvu SAIC-a. U Evropi već percipiran kao „domaći“, što je veliki uspeh Kineza. 👇 Detaljnije
Geely
Izgovor: dži-li
Korporacija koja stoji iza Volva, Polestara i Lynk & Co. Primer kako Kina kupuje znanje, a ne samo tržišni udeo.
Lynk & Co

Izgovor: link end ko
Brend nove generacije, fokusiran na pretplate i digitalni ekosistem, a ne klasično vlasništvo, za one koji to vole tuđe
Changan

Izgovor: čan-gan
Jedan od najstarijih kineskih proizvođača. Ime znači „dugotrajna stabilnost“ i to je njihova ambicija upisana u naziv. 👇 Detaljnije
Foton
Izgovor: foton
Specijalista za laka i teška komercijalna vozila. U Evropi se pozicionira kroz flote i logistiku.
Farizon

Izgovor: feraj-zon, ili na našem tako – farizon
Geelyjev brend električnih dostavnih i logističkih vozila. Fokus Im je na urbanu distribuciju bez emisija.
GWM
Izgovor: dži-dabl-ju-em, ili na našem gvm
Great Wall Motors. Naziv koji se ne skriva – aludira na Kineski zid. Jak u SUV i off-road segmentu.
SAIC
Izgovor: es-ej-aj-si. Na našem će biti verovatno saik
Shanghai Automotive Industry Corporation. Najveći kineski proizvođač, vlasnik MG-a i ključni igrač globalne industrije.
Manje poznati igrači
Kompanija Ferum uvozi – Victory, Yudo, BAW, Runhorse, Dayun
Izgovor: kako vam padne na pamet.
Ali Ferum na latinskom znači čelik, a imena brendova su mešavina engleskog i kineskog.
Brendovi koji se često pojavljuju kroz regionalne uvoznike, specijalizovani za laka komercijalna, električna ili vrlo nišna vozila. U Srbiji tek grade identitet.
Poseban slučaj: Avantier

Izgovor: avantijer
Na papiru je ovo američki brend. U realnosti u potpunosti u vlasništvu kineske kompanije Cenntro Inc.
Cenntro Electric Group ima sedište u SAD, proizvodnju u Kini i globalni lanac snabdevanja. Vozila Avantier su projektovana prvenstveno za evropsko urbano tržište, sa homologacijom za EU. Tipičan primer novog modela poslovanja: kineska tehnologija, zapadni pasoš, globalna ambicija.
Zaključak
Kineski brendovi više nisu egzotika, oni su strukturalna promena tržišta. Ne dolaze samo sa nižom cenom, već sa sopstvenim dizajnom, softverom i samopouzdanjem. A mi? Mi ćemo očigledno još dugo lomiti jezik pokušavajući da ih pravilno izgovorimo.
Ali jedno je sigurno: navikavaćemo se brzo. Kao i uvek, tržište je brže od pravopisa.
Spisak nije konačan!
Nastaviće se…

Lidija Piroški




