AktuelnoOdržavanje vozilaOnline plusTehnika

Razmišljate o kupovini „run-flat“ guma? Evo šta treba da znate

27.2KPregleda

„Run-flat“ gume se veoma razlikuju od konvencionalnih guma. Možda izgledaju slično gledajući spolja, ali unutrašnjost kod prvonavedenih je prepuna inovacija.

 

Za razliku od standardnog pneumatika, „run-flat“ ili guma nultog pritiska, ima pojačane bočne zidove, napravljene tako da mogu da izdrže težinu vozila, čak i nakon potpunog gubitka pritiska.

 

 

Naravno, to ne znači da možete da nastavite da vozite istom brzinom i prelazite velike distance, jer su nakon pucanja, „run-flat“ pneumatici predviđeni da omoguće da se bezbedno dovezete do prve vulkanizerske radionice i zamenite gumu. S oštećenim „run-flat“ pneumaticima može se generalno voziti do 80 kilometara, pri maksimalnoj brzini od 80 km/h.

 

Sve ovo zvuči „fensi“, ali postoje kompromisi koji moraju da se prihvate. Pre nego što potrošite svoj teško stečeni novac na novu garnituru „run-flat“ guma, evo šta treba da znate o ovoj vrsti pneumatika generalno, uključujući stvari za i protiv.

 

Kako „run-flat“ pneumatici funkcionišu?

 

Generalno, postoji dva tipa „run-flat“ guma: samopodržavajuće i samozaptivajuće. Prvonavedene koriste čvršću i ojačanu konstrukciju bočnog zida, koja može da izdrži težinu vozila nakon gubitka pritiska. Za razliku od njih, potonje poseduju tanak sloj zaptivača koji pomaže da se održi pritisak vazduha nakon bušenja, s tim što je ovim gumama i dalje neophodan vazduh da bi korektno funkcionisale, za razliku od samopodržavajućih.

 

Najčešće „run-flat“ gume na tržištu su upravo tog tipa, mada proizvođači poput Pirellija i Continentala u ponudi sada imaju samozaptivajuće jedinice. „Run-flat“ gume možete vizuelno identifikovati uz pomoć oznaka na bočnom zidu – RFT (Run-Flat Tire), SSR (Self-Supporting Run-Flat), EMT (Extended Mobility Tire“ ili ZP (Zero Pressure).

 

 

„Run-flat“ gume nisu kompatibilne sa svakim vozilom. Jedino automobili koji fabrički dolaze s ovim pneumaticima mogu da ih koriste. Pored toga što imaju standardan sistem monitoringa pritiska u gumama, novi automobili s „run-flat“ gumama poseduju izvesne izmene na ogibljenju i šasiji, jer u suprotnom, ove gume mogu neočekivano da se odvoje od sedišta naplatka. Ako je vaše vozilo originalno došlo s „run-flat“ gumama, moguće je zameniti ih i umesto njih montirati konvencionalne pneumatike.

 

Koliko dugo mogu da vozim s probušenom „run-flat“ gumom?

 

Regularnim pneumaticima je neophodan vazduh da podrži težinu vozila. U tom smislu, „run-flat“ jedinice se ne razlikuju, ali sve se menja kada guma biva probušena. S regularnim oštećenim pneumatikom, vaše vozilo nije u voznom stanju, sve dok se on ne zameni. Međutim, s „run-flatovima“, pretpostavka je da možete da nastavite da vozite do prvog servisa ili kuće.

 

Još jedno uobičajeno pitanje je kako znati da li je vaša „run-flat“ guma probušena. Budući da ovaj tip pneumatika izgleda sasvim regularno i kada u njemu nema pritiska, može biti problematično znati da li je probušen ili gubi vazduh. To je razlog zašto su „run-flat“ gume jedino kompatibilne s vozilim koja su standardno opremljena sistemom monitoringa pritiska. Takođe, trebalo bi da osećate lupanje i vibracije.

 

 

Proizvođači pneumatika koriste iste materijale i za konvencionalne i „run-flat“ gume, tako da je stopa habanja uporediva, mada su neke studije pokazale da korisnici ove gume menjaju nekih 10000 kilometara ranije u proseku.

 

Nikako ne ignorišite signal niskog pritiska u gumama, koji se pali ukoiko u njima nedostaje vazduha. Mada „run-flat“ mogu da funkcionišu bez vazduha, održavanje korektnog pritiska sve vreme, obezbediće ujednačen otpor pri kotrljanju i duži vek gume.

 

„Run-flat“ gume: za i protiv

 

Da se razumemo, ovaj tip pneumatika je daleko od savršenog. Pred nama su prednosti i mane vezanih za njih.

 

Najpre da se pozabavimo prednostima. „Run-flat“ gume vam dozvoljavaju da vozite bez klasičnog „gumi defekta“. Zahvaljujući izuzetno ojačanim bočnim zidovima, ovi pneumatici su stabilniji nakon eventualnog pucanja, što vam omogućava da i dalje bezbedno upravljate vozilom tokom naglog gubljenja vazduha. „Run-flat“ ujedno eliminišu potrebu za nošenjem dizalice, rezervnog točka i ostalog neophodnog alata u prtljažniku.

 

 

Evo i stvari koje bi mogle da vas odvrate od kupovine ovih guma. „Run-flat“ pneumatici u obično 25 odsto skuplji od regularnih. Nakon „gumi defekta“, one se više ne mogu popraviti. Teže su od konvencionalnih guma zbog ojačane konstrukcije, što rezultaira grubljom i bučnijom vožnjom u većini slučajeva. „Run-flat“ takođe mogu negativno da utiču na upravljivost i kočenje zbog svoje povećane mase, a nakon što se probuše, pronalaženje odgovarajuće zamene može biti prava avantura, posebno ako u blizini nema nekog većeg mesta.

Moje „run-flat“ gume su izgubile pritisak. Šta treba da uradim?

 

Dopumpavanje vazduha se ne razlikuje od onog kao u slučaju običnih pneumatika. Koristite kompresor i naduvajte gume do propisane vrednosti. Ukoliko nema oštećenja, upaljena lampica ukazuje na to da u gumi nema dovoljno vazduha. Zapamtite da vožnja s nedovoljno naduvanim pneumaticama, čak i kada se radi o „run-flat“ jedinicama, povećava opasnost od bušenja i pucanja.

 

 

Dakle, bez obzira da li vaš automobil poseduje „run-flat“ gume ili ne, negujte običaj da proveravate pritisak u njima jednom nedeljno ili svaki put kada sipate gorivo. Ovo je zgodno, jer većina benzinskih stanica ima uslužni kompresor. Pored toga, dobra je ideja proveriti pritisak u gumama pre odlaska na dalji put.

 

Da li je bezbedno mešati „run-flat“ gume s običnim?

 

Ne. Sem ako tako nešto nije naglašeno od strane proizvođača, nikada nemojte kombinovati „run-flat“ s konvencionalnim pneumaticima, sem u privremenim hitnim slučajevima. Pored toga, treba da izbegavate mešanje različitih orbih marki „run-flat“ guma na svom automobilu. Kada smo već kod toga, možete vaše staro vozilo prilagoditi korišćenju „run-flat“ guma, ali uz primenu nekih modifikacija, da bi sve funkcionisalo savršeno. Primera radi, treba da instalirate sistem monitoringa pritiska u gumama ili TPMS, da biste znali da li vaše „run-flat“ gume gube vazduh. U zavisnosti od godišta i modela vašeg vozila, instaliranje ovog tipa pneumatika zahteva izvesne modifikacije na sistemu ogibljenja, da bi se uravnotežio uticaj krućih bočnih zidova guma.

 

Generalno, „run-flat“ gume su vredne dodatnog troška. Pružaju bolju zaštitu po pitanju pucanja, prevenirajući da morate da menjate točak u nezgodnim siutacijama i mestima, poput zagušenog auto-puta, špica ili pljuska. „Run-flat“ gume naravno nisu idealne što se tiče upravljivosti i komfora, ali spokoj koji vam donose je vredan dodatnog troška.

 

Vrele Gume

Pavle Barta

Top Reviews

Video Widget

gallery