Tema u vezi s tim da li je gume bolje naduvati azotom ili vazduhom, nije nova.
Kada je čitava priča započeta, suočila se sa skepsom, da bi azot postao samo manje popularna opcija. Ipak, da li bi trebalo da razmotrimo ovu mogućnost?
Na prvom mestu, hajde da pročešljamo o kojim se navodnim prednostima radi koje pruža korišćenje azota. Kažu da se na taj način redukuje gubitak pritiska, što za posledicu ima nižu potrošnju goriva i redukovan otpor pri kotrljanju. Pored toga, poboljšana je i bezbednost, dok guma iznutra ne pati od oksidacije.
Zvuči sjajno, zar ne? Međutim, šta kažu kritičari? Njihov narativ započinje s činjenicom da guma najpre mora biti u potpunosti oslobođena vazduha, a zatim napunjena azotom da bi se došlo do potrebnog stepena čistoće. Ovo dodatno košta, jer na benzinskim stanicama pneumatike možete vazduhom naduvati besplatno.
Druga kritika azota se odnosi na to što u principu ovaj gas treba koristiti i prilikom dopumpavanja guma i regulisanja pritiska. U suprotnom, imaćete gume naduvane mešavinom vazduha i azota. Još jednu važnu stvar čini činjenica da se suv vazduh sastoji 78 odsto od azota, 21 odsto od kiseonika, dok se ostatak odnosi na druge gasove.
Consumer Reports je proučio ovu tematiku, došavši do odgovora. Nezavisno istraživanje američke publikacije je potvrdila i studija NHTSA.
Prvi test je uključivao 31 model „all-season“ guma. Svi pneumatici su naduvani pod pritiskom od 2,06 bara pri sobnoj temperaturi, gde je jedan primerak istog modela naduvan vazduhom a drugi 95 odsto čistim azotom. Posle godinu dana i 25.000 pređenih kilometara, prosečan gubitak pritiska je iznosio 0,24 bara kod guma naduvanih vazduhom, odnosno 0,15 bara kod pneumatika naduvanih azotom. Razlika je iznosila 0,08 bara tokom jednogodišnje eksploatacije.
Dakle, ređe provere pritiska kao argument koji ide u prilog azotu, jednostavno ne stoji. U svakom slučaju se preporučuje da pritisak u gumama proverite jednom mesečno. Tokom hladnijih godišnjih doba, poželjno je proveravati pritisak u gumama nešto češće, jer vazduh unutar njih postaje gušći, smanjujući pritisak.
Još jedna stvar koju treba da imate na umu je da korišćenje azota u gumama neće poboljšati ekonomičnost, kao ni performanse i otpor pri kotrljanju.
Ovo potonje je determinisano dezenom gazećeg sloja, sastavom gume i pritiskom u gumama, s tim što je poslednji parametar povezan s prethodnim, što znači da će nedovoljno naduvane gume svakako imati povećan otpor pri kotrljanju, kao i lošije perfomanse, ekonomičnost, pa i bezbednost.
Drugim rečima, nije bitno da li je unutar nedovoljno naduvane gume azot, komprimovani vazduh ili neki drugi gas. Ako guma nije pod adekvatnim pritiskom, neće isporučiti željene performanse.
Pored toga, biće podložnija oštećenjima i bušenju. Habanje će se takođe ubrzati, tako da je savet da proveravate gume frekventno, da biste uštedeli novac. Budući da je korektan pritisak u gumama povezan s optimalnom potrošnjom goriva, isplati se priuštiti merač pritiska.
Neko će se zapitati, „a šta je s oksidacijom gume?“. Mada se to može desiti, svi mi zamenimo gume mnogo pre nego što postanu krte. Doduše, NHTSA je ustanovila da azot ograničava oksidaciju, ali nema razloga za strah.
Dobre vesti su da je za habanje povezano s oksidacijom potrebno više od deset godina, bez obzira da li se gume koriste ili ne. To je znatno iznad roka upotrebe pneumatika. Ukoliko su vaše gume kojim slučajem stare desetak godina, obavezno nabavite novu garnituru, i usput proverite DOT.
Zaključak je da je punjenje pneumatika azotom u redu sve dok ne morate da plaćate mnogo za tu uslugu. Naravno, i u tom slučaju pritisak treba proveravati jednom mesečno.
S druge strane, korišćenje komprimovanog vazduha je takođe u redu. Ako automobil ne koristite za svakodnevnu vožnju, već on često nedeljama stoji na parkingu, poželjno je da proverite pritisak u gumama svaki put kada krenete u vožnju. Ako posedujete vozilo koje može da provede mesece a da ne bude voženo, u svakom slučaju proveravajte pritisak jednom mesečno i regulišite ga. Pored toga, u ovom slučaju je poželjno pomerati vozilo da ne bi mesecima stajalo u istoj poziciji.
Ako vozilo kojim slučajem ne može da se vozi, podignite ga dizalicom i rotirajte točkove, tako da automobil ne počiva konstantno na istoj gaznoj površini pneumatika.
Dakle, redovno proveravanje pritiska u gumama je mnogo važnije od toga da li su gume napumpane azotom ili vazduhom.
Vrele Gume
2 Komentara
Comments are closed.
A šta mislite o argonu? Inertni gas, nema oksidaciono dejstvo.
Pa u beogradjanima mozes svaku glupost.najbolje da ih pumpate zimskim vazduhom!!!!!