BMW biser od 510 karata
Kada je čovek ceo život u jednom poslu, moguće su samo dve opcije: Ili posao donosi puno para pa se “konj” koji pobeđuje ne menja, ili jednostavno voli svoj posao. Bez ovih prvih danas ne bi bilo berzanskih mešetara i milijardera, bez ovih drugih svet bi bio još u kamenom dobu.
Budući da sam već zaista mnogo dugo u ovom poslu, nije retka prilika svih silnih godina da sam lično ispratio, testirao i vozio sve generacije određenog modela.
Samo u mesecu martu 2021. ta divna prilika desila se sa Audijem A3, na čijoj sam promocij promociji prve generacije bio u Luksemburg davne 1996. godine, kao sa i BMW M3 kojeg sam upoznao još davnije ’87 u E30 karoseriji.
Pitanje zrelosti
Počevši od modela M3 (E36) imao sam tu čast da svaki ispratim i na kraju mu se duboko poklonim. Sve njih smo na raznim promocijama širom sveta prvo upoznavali na teoretskoj nastavi, onda na stazi (Herez ili sl.) pa tek onda u javnom saobraćaju. Stvar bitna zbog nečeg što dolazi kasnije…
Zapravo, taj famozni E36 mi toliko srcu prirastao da nisam odoleo da ne potrošim na njega poslednji dinar (marku). Nakon Zastave 750 (1982.), Zastava Yugo 45A (1986.) i Zastava Florida 1.3 (1989), u privatnu garažu je stigao nov novcat BMW 318i (1991.), tada plaćen astronomskih 27.300 DEM. Njega je nasledio opet BMW 520 tamo neke devedesete. Što bi se reklo, odrastao i sazreo u BMW-u. Solidan preduslov i dokaz da ni automobilizam, a ni BMW, ne počinju od smešnih jutrjubera i jalovih likova na društvenim mrežama, koji su od sve vožnje u BMW napravili žulj na ruci gledajući ga na istim mrežama.
Pitanje ukusa, ali i stava
Elem, aktuelni BMW M3 (G80) se još nije ni rodio, a već je dobio prosto neverovatnu količinu hejtera po pitanju dizajna, stila, i celokupnog nastupa uključujući i ovu “muva zunzara” zelenu boju.
Uz otrcanu frazu „o ukusima se ne raspravlja“, ipak dodajem, može se izneti lični stav koji u mom slučaju glasi: ovo je jedan od najlepših BMW modela poslednjih decenija. Ti “bubrezi” su tako mačo i seksi, da je za poludeti.
Linija karoserije onako spuštena i otrovno ofarbana sa narandžastim detaljima enterijera koji se oslikavaju na staklima, već i pre ulaska u vozilo podižu adrenalin to blage tahikardije.
Kišni, hladan dan, istrošene gume i ledena tvrda sedišta kao Dunavom postavljena hlade moje strasti mogu reći na razumnu meru.
Uz doplatu naravno, gotovo prava trkačka sedišta (pojas samo na tri tačke) nisu neko ko bi poželeo svakodnevnu dobrodošlicu svom vlasniku. Jednostavno su takva, pomalo divlja, gruba i istovremeno nežna kada se u njih sedne.
Famozni karbonski dodatak između nogu (ne bih stavio ruku u vatru da je karbon) suvišan je za svakoga ko neće većinu vremena provoditi na stazi. U realnom saobraćaju gde je najbrže dozvoljeno kretanje 130 kmh, ne vidim njegov smisao osim da se k…čim njime u razgovoru naravno.
Sedi se duboko, nisko, čvrsto baš kako to dolikuje sportskoj mašini
Koliko je udoban? Sa aspekta klasične limuzine serije 3 čista katastrofa. Sa stanovišta M3 modela u skladu sa tradicijom uz naznaku da je rekao bih ipak najtvrđi od svih do sada voženih ili jednostavno moja leđa imaju sa godinama različite aršine. Ipak jedno je sigurno, sedi se vrlo,vrlo bezbedno! Što je ruku na srce najvažnije, jer svakako ovo nije model zamišljen za duga putovanja.
Na zadnjoj klupi je komotnije, čaki više nego u nekom standardnom modelu (Serija 4 npr.) jer su ova prednja sedišta manje gabaritna. Stekao sam subjektivan utisak da u kabini ima više mesta i više vazduha nego što je to realno. Prtljažnik, mada nebitan suštini, sa 480 litara jeste koristan.
Zvuuuk!!!
Ono što izaziva žmarke po celom telu dolazi tek nakon pritiska na crveno dugme START!
Zvuk! Iako sada elektronski kontrolisan pomalo i generisan, uz podrhtavanje rednog šestaka, vraća puls na BMW M3 normalu. Malo mi nenormalno, ali zvuk motora u kabini drastično gubi moć napolju, jer je sve utišano po EU standardima buke. Šteta! Izeš M3 ako se cela ulica ne okrene za mojim auspuhom!
Ostali elementi vozačkog carstva su klasični. Digitalizovani pokazivači ispred vozača (neki je zovu instrument tabla) ista je onima iz standardnih modela sa dodatkom informacija koje su sada bitne za ozbiljnu sportsku vožnju. Tu pre svega mislim na režim vožnje, iskorišćenu snagu i obrtni moment.
Utisci iz vožnje su naravno dvojaki. Ko očekuje da udobno krstari u BMW M3 neće baš biti oduševljen ponuđenim elementima komfora. Ko prihvati da je ovo drugi ili treći auto u porodici, ili auto za dušu a ne potrebu, taj je na pravom putu da razume i njegovu suštinu.
Samo za stazu?
Karoserija teška 1.730 kilograma, pod 510 KS na zadnjoj osovini ima šta da pokaže, pre svega onima koji poznaju zanat sportske vožnje. Iskreno, nisam taj, pa ostajem u zoni maksimalnih 50% njegovih stvarnih mogućnosti. Verujte mi, više nego dovoljno da opet postanete mladi, duhom što je najvažnije. Budući da BMW najavljuje M3 xDrive za kraj godine, ovaj sa zadnjim podgonom nudi pravu vozačku klasiku.
Nervozan, agresivan, fascinantnih kočnica i neverovatne upravljivosti, održao je javni čas kako se pažljivo i sa merom konstruiše ulični trkač. Zna BMW da podiđe vozaču, majku im ljubim Bavarsku!
Svemu treba dodati sjajan osmostepeni Steptronic menjač čiji se rad može programirati na nekoliko nivoa kao i celokupan setap automobila. U skladu sa svim ambicijama je i osvetljenje, aktivni LED farovi noćnu vožnju uzanim fruškogorskim partizanskim putem čini neponovljivim doživljajem.
Da ne dužim i ne ponavljam TV recenziju, BMW je novim M3 bacio retko vredne bisere pred prave vozače i poštovaoce brenda. Da na njima uživaju, da ih poštuju i vole! Nažalost, život je takav, uvek se pored prosutih bisera nađe i neka svinja koja pri 30 km/h završi u banderi. To nikako ne umanjuje rad stotina inženjera na njegovom stvaranju. Niti umanjuje vozačku čaroliju ove 120.000 evra vredne automobilske ikone!
Tehnički podaci
Tekst: Miodrag Piroški
Kamera: Miroslav Šosberger
Foto: Lara Piroški & Nenad Mitrović