Inicijalno razvijen radi unapređivanja terenskih sposobnosti porodično orijentisanih modela, 4Motion je evoluirao u multifunkcionalan sistem koji sada kao opciju možemo pronaći u većini modela nemačke marke
Volkswagenov prvi putnički automobil s pogonom na sve točkove je bila druga generacija Passat Varianta Syncro, predstavljena na Salonu automobila u Frankfurtu 1983. VW-ov karavan je koristio gotovo identičan sistem kao i Audi 80 quattro, ali s modifikovanom zadnjom osovinom, preuzetom od T2 kombija.
Ta dekada je označila revoluciju u upotrebi takvih pogonskih sistema na putničkim automobilima, da bi danas gotovo svi modeli grupe njime raspolagali, od hečbeka i GT-a, do krosovera i SUV-a.
Od 1996., tehnologija je rebrendirana iz „Syncro“ u „4Motion“, naziv koji je u međuvremenu postao popularan gotovo kao „quattro“ pandan. Dotični sistem unapređuje prijanjanje na grubim i klizavim voznim površinama, posebno zimi, kada možemo da vidimo vozila opremljena 4Motionom kako se s lakoćom kreću po snegom i ledom prekrivenim putevima.
Međutim, pogon na sve točkove je postao nešto više od pragmatičnog sistema tokom zimskog perioda ili terenskih avantura, u novije vreme posluživši i za ostvarivanje bolje vozne dinamike na suvom asfaltu.
Naravno, nemački proizvođač u ponudi ima različite verzije 4Motiona, a onaj najuobičajeniji koristi elektronski kontrolisano kvačilo s više lamela, dostupno na modelima s poprečno postavljenim motorima, kao što su Passat, Arteon, T-Roc i Tiguan.
Stavljajući akcenat prvenstveno na prednje točkove, ovaj sistem koristi elektroniku da bi pratio stepen prijanjanja; kada se dogodi da točak prokliže, on brzo i neprimetno šalje obrtni moment i na zadnje točkove. Budući da su samo prednji točkovi angažovani u pogonskom smislu tokom normalnih okolnosti, ova verzija je ujedno i gorivno najefikasnija.
Još jedna verzija sistema može da se pronađe na SUV-u Touareg, koji raspolaže standardnim permanentnim 4Motion pogonom na sve točkove.
U ovom slučaju je integralni pogonski sistem uparen s osmostepenim automatskim menjačem i blokadom centralnog diferencijala, s asimetričnom dinamičkom distribucijom obrtnog momenta. Centralni diferencijal funkcioniše kao prenosni reduktor sila između prednje i zadnje osovine. On usmerava maksimalno 70 odsto obrtnog momenta na prednje, odnosno do 80 odsto na zadnje točkove, u zavisnosti od situacije.
Touareg, kao i T-Roc, Tiguan i Tiguan Allspace s integralnim pogonom, vozaču pruža čitav niz individualnih vozačkih profila, skrojenih za specifičnu terensku eksploataciju. Oni se mogu selekcionisati putem 4Motion Active Control rotacionog birača, lociranog iza ručice menjača.
Kada vozač rotira prekidač ulevo, dobija pristup „Street“ i „Snow“ orijentisanim profilima. Rotiranje u suprotnom smeru će aktivirati ili „Off-Road“ profil, kod kojeg se automatski upravlja postavkama sistema, ili „Off-Road Individual“, gde vozači mogu samostalno podešavati karakteristike.
„Active Control“ prekidač se takođe može iskoristiti za podešavanje svih relevantnih sistema asistencije. „Comfort“, „Normal“, „Sport“, „Eco“ i „Individual“ režimi se koriste za menjanje parametara kao što su snaga motora, karakteristike automatskog menjača ili osetljivost upravljačkog sistema.
4Motion se takođe koristi i u performantnim modelima, kao što su Golf R, Tiguan R ili Arteon R, koji koristi novorazvijenu verziju sistema, sa selektivnom kontrolom obrtnog momenta točkova na zadnjoj osovini.
Nazvana 4Motion s R-Performance vektorisanjem obrtnog momenta, ova verzija koristi novi tanjirasto konusni zupčanik unutar kućišta diferencijala, koji ne samo što distribuira snagu na prednju ili zadnju osovinu, već i između dva točka. Samim tim, on eksponencijalno povećava prijanjanje u krivinama, šaljući do 100 odsto snage na točak sa spoljne strane krivine.
Od ranih dana 4WD Passat karavana to brojnih AWD verzije dostupnih danas, 4Motion je promenio način na koji se Volkswagenovi automobili voze, učinivši ih bezbednijim, sposobnijim i na kraju krajeva mnogo zabavnijim za vožnju.
Vrele Gume
Priredio: Pavle Barta
1 Komentar
Comments are closed.
Kod syncro verzija do 1992 g. je postojao problem kod spustanja niz klizavu nizbrdicu, proklizavanje je bilo skoro neizbjezno, da li je taj problem rijesen kasnije?