Prvi pristanišni traktor na vodonične gorivne ćelije operativan u luci Roterdam
Kolaboracija izemeđu holandskog zepp.solutionsa koji razvija sisteme gorivnih ćelija i proizvođača specijalnih traktorskih vozila, Terberg Benschopa, rezultirala je prvim konceptnim traktorom pogonjenim vodonikom – YT203-H2.
Testiranje ovog pristanišnog traktora je započelo ovog meseca u Roterdamu, gde se vozilo koristi za dnevne operacije, u cilju prikupljanja što većeg broja podataka.
Ovaj vodonični pilot projekat je baziran na potpuno električnom YT203-EV, koji je nedavno ušao u serijsku proizvodnju. Proizvodnjom ovog vozila na dokazanoj platformi, mogu biti garantovani isti radni atributi i sistemi održavanja. „Naš krajnji cilj je da ponudimo sjajne performanse za primenu u teškim uslovima“, kaže Rob van Hove, upravni direktor Terberg Benschopa.
Uspešna kolaboracija
Vozilo predstavlja rezultat zajedničkog razvojnog procesa između Terberga i zepp.solutionsa. Dok je Terberg odgovoran za samo vozilo, zepp.solutions je obezbedio poseban sistem vodoničnih gorivnih ćelija i skladištenja, da bi dostupan prostor bio maksimalno iskorišćen.
„S našim korenima i iskustvom kao pionira u auto-moto sportu kada je reč o vodoničnom pogonu, sada smo u prilici da ponudimo visokokompaktnu i performantno optimizovanu soluciju gorivne ćelije, koja naše klijente stavlja ispred konkurencije.“
Kao dizel, samo bolje
YT203-H2 se trenutno koristi u United Waalhaven Terminalsu u Roterdamu, gde operiše uz konvencionalne dizel traktore. Ovo vozilo je opremljeno vodoničnim rezervoarima pod pritiskom od 350 bara, koji sadrže ukupno 14,4 kilograma vodonika, što je dovoljno za čitav radni dan, i to pri teškim uslovima rada uobičajenim za luku.
Vodonični traktor je dizajniran tako da pruža istu vučnu moć kao i njegovi dizel pandani, ali naravno s nultom emisijom i bez buke koju proizvode SUS motori. Ovaj pilot projekat označava veliki korak od dizajnerske studije do materijalizacije u stvarnosti. Projekat podržava i DKTI-Transport šema subvencija Nizozemskog ministarstva infrastrukture i vodovoda.
S dizelom koji i dalje nudi najtraktivniji odnos performansi i troškova, većina pristanišnih traktora je trenutno pogonjena ovim gorivom. S obzirom da vodonik može da pruži iste radne sposobnosti, uz mnogo bolje ekološke performanse, nameće se kao rešenje budućnosti.
Izvor: Dekarbonizacija Motora No.1