Vrlo slični a tako različiti
Jedna od tri najvažnije teme godine je pred nama. Naravno radi se o obračunu lidera B segmenta, Ford Fieste zvanično najprodavanijeg modela u ovoj klasi i Volkswagen Pola, slobodno možemo reći klasika malih automobila
Odmah da preduhitrim dežurne kritičare koji će primetiti različitu motorizovanost dva testirana modela. Da, tačno je da njihove performase ne možemo upoređivati, ali eto prilike da potanko analiziramo dva potpuno različita pristupa temi gradskog automobila.
Spoljašnjost
Sa jedne strane imamo novu, šeste generacije Volkswagen Pola, koji bar po spoljašnjim atributima nije doneo previše toga što bi ga odvojilo od prethodnika. Ako smo očekivali revoluciju, ona je izostala iz vrlo prostog razloga, nagle promene pravca mogu opasno zaljuljati brod koji već i onako plovi sam od sebe. Rizik od tog opasnog manevra je previše veliki da bi bio prihvaćen kao moguć.
Budući da po pitanju dizajna ne donosi ništa krucijalno, Volkswagen je kod Pola odigrao na kartu povećnja gabarita i međuosovinskog rastojanja
Zahvaljujući vrlo dobro poznatoj a univerzalnoj MQB (A0) platformi, Polo je bez problema je u odnosu na prethodnika porastao za 8 cm u dužinu, 7 cm u širinu uz fascinatnih 10 centimetara povećnog rastojanja između prednje i zadnje osovine.
Sa druge strane našeg test duela, imamo oprobanu i dokazanu Fiestu sedme generacije, koja već izdaleka pokazuje svoje tradicionalne atribute. Fiesta je ostala prepoznatljiva već na prvi pogled!
Nije se rizikovalo, dizajn eksterijera zadržao je prednju masku u Aston Martin fazonu i svetlosnu grupu razvučenu na krila. Razlike su dakle suptilne, što se odnosi kako na siluetu, tako i na zadnji deo. Svetla su sada postavljena horizontalno i produžuju se na peta vrata, što joj daje izvesnu vizuelnu širinu. Poput VW Pola, tako je i uspeh predhodne generacije Fieste uticao na strategiju dizajnera da velike promene ostave za neka druga vremena. Fiesta još uvek deluje vrlo privlačno, zanimljivo I prilično modernije od Pola.
Uprkos obostrano opreznoj konstruktorskoj navigaciji po olujnom vremenu i u moru prepunom hridi, evidentno je da po pitanju spoljnog dizajna Ford Fiesta baš zbog svoje originalnosti odnosi čistu pobedu. Nju naravno nećemo vrednovati prevelikim brojem poena, jer ipak se radi samo o ukusima…
prostor na zadnjoj klupi,
prosečna zapremina prtljažnika,
povišena težina,
cena
Unutrašnjost
Što se unutrašnjosti tiče, ovde je već prevladala veća sloboda.
I jedan i drugi model su pretrpili prilične enterijerske izmene od kojih su one kod Fieste mnogo uočljivije
Izbačeni su mnogi dugmići i prekidači, najveći deo funkcija je grupisan na centralni monitor koji je izvanredno pozicioniran. Takođe valja primetiti da je pretežni deo materijala konzole i obloga kod Fieste izveden od vrlo kvalitetnih gumiranih materijala ali ipak ima tu i padova poput kvaliteta plastike na vratima i one koja se nalazi na poziciji nižoj od kolena. Računaju oni, ko će još pa zavirivati u „podrumske“ prostorije.
U pogledu enterijera VW Polo je skromniji ali i ujednačeniji i prosečno gledajući kvalitetniji sa mnogo manje uspona i padova
Nešto grublja plastika kod Pola ne oscilira u kvalitetu celokupnog enterijera, a dobro poznata nemačka čvrstoća i jednostavnost ovde su zastupljeni u punoj meri. U odnosu na Fisetu, eneterijer Pola je bezdušan, gotovo „seljački“ jednostavan ali i mnogo, mnogo funkcionalniji i praktičniji.
Upravo zbog ove poslednje konstatacije, kada je u pitanju ocenjivanje enterijera, pobedu odnosi Polo u očima svih onih koji upotrebnu vrednost stavljaju ispred dopadljive forme.
Komfor i udobnost
Iako su i jedan i drugi model porasli za 8 cm u dužinu (Polo) odnosno 7 cm Fiesta, konstruktori Pola su održali javni čas u organizaciji prostora.
Vozačke pozicije su gotovo indentične sa naznakom da je upravljnje Pola mnogo lakše, jednostavnija posebno preglednije
Čitljivost i raspored isntrumenata kod oba modela je odlična i uopšteno komfor na prednjim sedištima je vrlo sličan. Ali to nije sve!
Sedišta u Polu su veća i udobnija od onih u Fiesti a posebna razlika je primetna na polju komfora zadnje klupe
Fiesta je na ovom polju drastično zaostaje iza Pola, u kojem se nazad sedi maksimalno udobno koliko je to moguće kada su u pitanju vozila B segmenta. Polo nudi mnogo više mesta za telo odraslog putnika a posebno više mesta za noge. Nemački takmac za par desetina litara poseduje i veći prtljažnik, što nije mala stvar kada su u pitanju gradski automobili. Međutim, Polo zamalo da zabrlja na kraju, odsustvo rukohvata za putnike u kabini je neshvatljivo. OK, razumem, četiri rukohvata u nekoj kineskoj ili srpskoj fabrici galanterije koštaju 5 evra, na milion proizvedenih komada to je 5 miliona evra uštede, ali ipak, pobogu ljudi, pa ima i onih koji bi da se pridrže u krivini, pa držanje“ zubima za vetar“ je u ovom slučaju jedina moguća opcija. Bezobrazno sramotono!
Dinamika vožnje i ponašanje na putu
Iako testirani modeli raspolažu različitim agregatima, neće biti veći problem oceniti njihove bazne osnove.
Polo je upravljiviji i stabilniji. Ford Fiesta je značajno udobnija i impresivnija u vožnji, što dobrim delom ima zahvaliti izdašnom turbo dizel agregatu
Polo opremljen trocilindarskim jednolitarskim motorom nema mnogo mogućnosti da parira snažnijem turbo dizelu ali se ni ne predaje tek tako. Zapravo ovaj mali benzinski motor je puna mera za motorizaciju testiranog modela ukoliko je njegova osnovna namena gradska mobilnost.
Od semafora do semafora skakuće kao čigra a vrlo mali radijus okreta čini Pola savršenim u gradu
ednim pogledom |
|||
Karoserija |
Udobnost |
||
Izgled |
4,0 |
Napred |
4,4 |
Funkcionalnost |
4,0 |
Pozadi |
4,2 |
Kvalitet izrade |
4,0 |
Ukupno: |
4,30 |
Ukupno |
4,00 |
Ponašanje u vožnji
|
|
Enterijer
|
Vozne osobine |
4,4 |
|
Funkcionalnost |
4,3 |
Performanse |
4,2 |
Dizajn |
4,0 |
Kočnice |
4,2 |
Ponuda prostora |
4,2 |
Ukupno: |
4,26 |
Kvalitet materijala |
4,1 |
Motor |
4,3 |
Završna obrada |
4,2 |
Menjač |
4,5 |
Ukupno: |
4,16 |
Cena |
4,1 |
Prosečna ocena: 4,231 |
VW Polo 1.0 TSI |
Motor: 3 cilindra |
Otvoreni put i veće brzine nisu njegovo prirodno stanište jer tada limitirana snaga, mali obrtni momenat i veliki broj obrtaja dolaze do punog izražaja. Sve ovo rezultira i prosečnom potrošnjom od gotovo 7 litara benzina na 100 kilometara.
Fiesta 1.5 TDCi takođe nema problema u gradskim uslovima ali se stiče utisak da je ovakakav tip agregata suštinska „premotoriziranost“ za gradske uslove.
Mali automobil sa ovako moćnim turbo dizel agregatom je izvanredan kada se izađe na otvoreni put i tada tek pokazuje svoje pravo lice. Uglađen, tih, sposoban a raspoložen. Uspot troši izuzetno malo goriva, što se na otvorenom putu pri brzinama od 80-90 km/h meri u liniji sa jedva nešto više od 4 litre nafte na sto kilometara. Naravno, prosek je nešto viši, ali je još uvek u okolini brojke od blizu 6 litara. Polo je nešto veći potrošač benzina ali još uvek nedovoljno raskalašan da bi se isplatila kupovina turbo dizel agregata.
Jednim pogledom |
|||
Karoserija |
Udobnost |
||
Izgled |
4,0 |
Napred |
4,4 |
Funkcionalnost |
4,0 |
Pozadi |
4,0 |
Kvalitet izrade |
4,0 |
Ukupno: |
4,20 |
Ukupno |
4,00 |
Ponašanje u vožnji
|
|
Enterijer
|
Vozne osobine |
4,4 |
|
Funkcionalnost |
4,3 |
Performanse |
4,5 |
Dizajn |
4,0 |
Kočnice |
4,2 |
Ponuda prostora |
3,9 |
Ukupno: |
4,36 |
Kvalitet materijala |
4,0 |
Motor |
4,4 |
Završna obrada |
4,0 |
Menjač |
4,6 |
Ukupno: |
4,04 |
Cena |
3,9 |
Prosečna ocena: 4,215 |
Ford Fiesta 1.5 TDCi/85 Titanium |
Motor: četvorocilindarski turbo dizel |
Zaključak
Kao što smo i pre testa znali, ovde se namerio junak na junaka.
Suštinski, VW Polo bez mnogo emocija nudi više prostora, nešto veću udobnost i gradsku snalažljivost. Ford Fiesta je sa druge strane vrlo ozbiljan automobil, koji osim gradskih performansi nudi i nadprosečnu upotrebljivost na srednjim relacijama
Dakle ukoliko tražite automobil pretežno za grad, Polo sa malim benzinskim agregatom je odličan izbor. Ukoliko ste svakodnevno na dužim putovanjima i prelazite preko 20.000 kilometara godišnje, onda je Ford Fiesta je u tom slučaju mnogo bolji i racionalniji izbor.
Test-ekipa Vrele Gume
Tekst: Miodrag Piroški
Foto: Igor Pejović, Branko Avramović
Kamera i režija: Miroslav Šosberger
Montaža: Jovica Grujin
WEB: Zoltan Balzam