Nova pravila korištenja službenih vozila
Vlada Republike Srbije posebnom uredbom reguliše korištenje i održavanje službenih vozila čiji su korisnici državni organi
Pravo na službeno vozilo visoke klase na stalnom korišćenju imaju predsednik Republike, predsednik Narodne skupštine, predsednik i potpredsednici vlade, ministri, predsednik Ustavnog suda i predsednik Vrhovnog kasacionog suda
Da posedovanje i korištenje službenog vozila više neće biti Alajbegova slama, pobrinula se Vlada Srbije koja je usvojila Uredbu kojom se propisuje pravo i uslovi korištenja svih vozila koja su u vlasništvu države.
Da bi se izbegle nedoumice, za odobrenje korištenja službenih vozila formirana je posebna Komisija čije će cilj biti praćenje kretanja i racionalizacija korištenja postojećeg voznog parka. Komisija Vlade Srbije odobravaće upotrebu službenog vozila najduže na godinu dana onim državnim organima i agencijama koje, prema Uredbi o načinu korišćenja službenih vozila Republike, nemaju pravo na njihovo stalno korišćenje.
Samo predsednik i ministri
Tom Uredbom, koja je danas objavljena na sajtu Vlade, pravo na službeno vozilo visoke klase na stalnom korišćenju imaju predsednik Republike, predsednik Narodne skupštine, predsednik i potpredsednici vlade, ministri, predsednik Ustavnog suda i predsednik Vrhovnog kasacionog suda. Ostali moraju stati u red ispred šaltera posebne Komisije Vlade Srbije koja ima ovlaštenja da odobrava upotrebu službenog vozila.
Odobrenja će se izdavati najduže na godinu dana onim državnim organima i agencijama koje, prema Uredbi o načinu korišćenja službenih vozila Republike, nemaju pravo na njihovo stalno korišćenje.
Komisija, odobrava upotrebu službenih vozila za svaki državni organ, odnosno javnu
Ostali na godinu dana
Prema usvojenom dokumentu, službena vozila su putnički automobili, mini-van vozila, kombi vozila, autobusi, minibusi i teretna motorna vozila, mogu se koristiti za obavljanje poslova i zadataka iz delokruga državnih organa i javnih agencija.
Vozila se koriste za službene potrebe na teritoriji Srbije, kao i izuzetno za službeno putovanje u inostranstvo, na osnovu akta organa nadležnog za odobrenje službenog putovanja u inostranstvo.
Komisija, koju obrazuje vlada, odobrava upotrebu službenih vozila za svaki državni organ, odnosno javnu agenciju, tako što utvrđuje njihov broj, klasu i namenu, navodi se u Uredbi, i dodaje da rok važenja odobrenja ne može biti duži od godinu dana.
Komisija može odobriti upotrebu službenog vozila sa vozačem za potrebe: potpredsednika Narodne skupštine, državnih sekretara, generalnog sekretara Narodne skupštine i njegovih zamenika, generalnog sekretara predsednika Republike i njegovih zamenika, generalnog sekretara vlade i njegovih zamenika, direktora posebnih organizacija i njihovih zamenika i direktora organa u sastavu ministarstava.
Državni organi i javne agencije dužni su da Generalnom sekretarijatu Vlade dostave u pisanom obliku podatke o broju i vrsti službenih vozila u svojini Republike
Može se, takođe, odobriti i za potrebe: sudija Ustavnog suda, Republičkog javnog tužioca, Republičkog javnog pravobranioca, predsednika Upravnog suda, predsednika Privrednog apelacionog suda, predsednika Prekršajnog apelacionog suda, zaštitnika građana i predsednika Saveta Državne revizorske institucije, poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti, poverenika za zaštitu ravnopravnosti, direktora Agencije za borbu protiv korupcije i direktora javnih agencija.
Upotreba najviše tri vozila srednje ili niže klase sa vozačem može se odobriti za potrebe službe Narodne skupštine, Generalnog sekretarijata vlade, Kabineta predsednika Republike, Kabineta predsednika Narodne skupštine i Kabineta predsednika vlade.
Ograničenja i za kabinet Predsednika
Upotreba najviše dva vozila srednje ili niže klase sa vozačem može se odobriti za potrebe kabineta potpredsednika vlade.
Jedno službeno vozilo srednje ili niže klase sa vozačem može se odobriti za potrebe kabineta ministara, za potrebe posebnih organizacija, službi Vlade, stručnih službi upravnih okruga i za potrebe javnih agencija.
Upotreba službenih vozila može se odobriti organima državne uprave, pravosudnim i drugim državnim organima radi obavljanja onih poslova i zadataka za koje je neophodna upotreba odgovarajućeg vozila (za potrebe inspekcijskog i drugog nadzora, za potrebe sprovođenja istražnog postupka, za službene radnje koje pravosudni i drugi državni organi preduzimaju izvan svog sedišta, za kurirske poslove, prevoz stvari i slično).
Vozač je u obavezi je da, po okončanju prevoza, vozilo vrati na mesto određeno za parkiranje službenih vozila
Agencijama vozila srednje i niže klase
Upotreba službenih vozila srednje ili niže klase može se izuzetno odobriti za potrebe službenog putovanja drugih imenovanih i postavljenih lica u državnim organima i lica na rukovodećim mestima u javnim agencijama.
Uredba precizira da su oni koji voze službena vozila dužni da se pridržavaju saobraćajnih i drugih propisa koji se odnose na korišćenje i održavanje vozila.
Vozač i druge osobe koje upravljaju službenim vozilima su dužni da odbiju zahtev kojim im se nalaže kršenje saobraćajnih propisa ili upotreba službenog vozila suprotno odredbama uredbe i da svaki takav nalog prijavi neposredno pretpostavljenom rukovodiocu.
Vozač službenog vozila u obavezi je da, po okončanju prevoza, službeno vozilo vrati na mesto određeno za parkiranje službenih vozila i preda ključeve vozila ovlašćenom licu.
Uredba precizira da su oni koji voze službena vozila dužni da se pridržavaju saobraćajnih i drugih propisa koji se odnose na korišćenje i održavanje vozila
Izuzetno, ako potreba posla zahteva i ako dobije prethodnu saglasnost ovlašćenog lica vozač službenog vozila nije u obavezi da službeno vozilo vrati na mesto određeno za parkiranje službenih vozila.
Obavezan izveštaj
Državni organi i javne agencije dužni su da u roku od sedam dana od dana stupanja na snagu ove uredbe, Generalnom sekretarijatu Vlade dostave u pisanom obliku podatke o broju i vrsti službenih vozila u svojini Republike čiji su korisnici, odnosno nosioci prava korišćenja.
Osim toga svi korisnici su u obavezi da dostave i podatke o broju i vrsti vozila koja se kod njih nalaze po drugom osnovu, sa podacima o tipu vozila, kubikaži, svrsi korišćenja, starosti, upotrebljivosti, troškovima redovnog i vanrednog održavanja u protekle dve godine.
Očigledno, namera da se uvede red u troškarenje državnih para i bahaćenje političara postoji. Još samo da sistem pobedi našu tradicionalnu snalažljivost po principu “Svakog čuda za tri dana dosta” pa možemo zaključiti da se država konačno kreće u dobrom i pravcu i smeru!
Redakcija