Dozvoljeno kopiranje
Da li je Elon Musk, vlasnik Tesla Motorsa, koji je svoje bogatstvo prvobitno stekao od PayPal-a, poludeo kad je odlučio da oslobodi sve patente vezane za njegov električni automobil Tesla? Ne brinite, Musk je poslovni čovek i nije poludeo!
„Juče smo još imali jedan zid sa našim patentima u našem centru u Palo Altu. Njega više nema. On je otklonjen u duhu pokreta otvorenog koda, za razvoj tehnologije električnih vozila.“
Ovom rečenicom je Elon Musk započeo svoju revolucionalnu objavu na blogu Tesla Motorsa. Ovaj potez Muska, koji u zadnje vreme pažnju na sebe privlači sve uspešnijom SpaceX programom, ima ogroman značaj. Tesla je ovim oslobodio svoje patente pred konkurencijom, koji bi ih inače štitili bar do 2026. godine.
Kao i mnogi raniji, i ovaj Muskov potez se na prvi pogled može delovati suludo. Setimo se već pomenutog programa SpaceX, koji se bavi transportom tereta i ljudi u svemir i kolonizacijom Marsa i zapitajmo se ko bi pomislio da će za ovakvo kratko vreme doživeti toliki uspeh…
Tesla je osnovana kako bi se proizvodili električni automobili koji mogu da konkuriraju današnjim automobilima na pogon sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. U početku svoje patente su zaštitili zbog bojazni da bi veliki proizvođači kopirali tehnologiju i ugrađivali ih u svoja vozila bez ulaganja i razvoj alternativnih rešenja. Ovo je, po Musku štetnije od patenata.
Tesla obećava da od sada nikoga neće tužiti ko dobronamerno bude koristio njihovu tehnologiju.
Tesla Motors već sarađuje sa nekoliko proizvođača automobila. Sa Mercedes-Benzom rade na istraživanjima električnih automobila, sa BMW-om istražuju kako da grade zajedničku infrastrukturu za automobile. Sad su odlučili da će oslobađanjem svojih patenata iznuditi brži razvoj ove tehnologije, od nekoliko bilateralnih partnerstava.
Tokom i pored razvoja električnih automobila, Tesla je najveći uspeh zabeležio na polju razvoja tehnologije stanica za punjenje. Setimo se da je na polju vozila proizvođač „primio nekoliko šamara“ zbog tehnoloških nedostataka i zapaljenih baterija. Iako je kontrola na kraju uvek zaključila da je sa tehnologijom sve u redu, dalekosežniji uspeh iste se može dovesti u pitanje.
Sa druge strane Teslin uspeh na polju tehnologije stanica za punjenje je pravi uspeh. Novom „Supercharger“-u su potrebni samo minuti da napuni baterije automobila. Ovim su eliminisali veliki hendikep električnih automobila, koji su se ranije punili satima. Do sada imaju samo stotinak takvih stanica, ali silovitom gradnjom planiraju pokrivanje cele teritorije SAD u 2015. godini i širenje po Evropi, gde zasad imaju dvadesetak.
Otvaranjem patenata, Tesla na čelu sa Elonom Muskom, zatvara eru borbe za prevlast na tržištu električnih vozila i akcenat prebacuje na pobedu električnih vozila nad konvencionalnima, a istovremeno težište svog poslovanja prebacuje na gradnju stanica za brzo punjenje baterija, za koje će ovim „gestom“ biti sve veće potrebe.
Pametan je Elon Musk i pošto svoju pamet (i novce) ulaže u borbu protiv klimatskih promena, svaki zarađen cent je zaslužio!