Presuda
Završava se i najbitniji auto-moto događaj godine u našoj zemlji. Vreme je da napravimo otklon i pogledamo šta smo sve videli na ovogodišnjem izdanju sajma
Zašto je Sajam toliko važan i šta je potrebno za ponovnu motorizaciju naše zemlje?
Lepo je što posle višegodišnjeg posta i posetioci u Beogradu imaju priliku da vide mnogo svežih svetskih premijera koje su u našu prestonicu stigle iz Ženeve. Pažnju su naravno najviše privukli oni najskuplji. “Parile” su se oči na Rollsu, Hondi NSX, BMW-u i8, ali i na prisutnom Ferrariju i SUV izdanku Alfe, Stelviu.
Posetiocima u Beogradu predstavila su se 34 automobilska brenda kao i 36 proizvođača motocikala. Videli smo 67 automobilskih noviteta, od čega su čak 32 bile premijere. Elektrifikacija automobilske industrije je čini se iza ćoška. Gotovo svi veliki proizvođači govore o hibridnim i električnim pogonima. Zajednički se radi na smanjivanju troškova proizvodnje baterija, govori se o razvijanju infrastrukture duž “putnih arterija” Evrope, a ovaj talas zapljusnuo je i obale našeg sajma.
No, dok se cena hibridnih i električnih vozila drastično ne smanji, prosečan kupac u Srbiji gledaće automobile do “magične” cifre od 10.000 evra, možda hiljadu-dve preko toga. Ako se još dodatno zaduži. Pre nekih pet godina, na sajmu je bilo pregršt modela u ovom cenovnom rangu. Sada, ako je verovati podacima sa sajma, bilo ih je ukupno 26.
Svet je očigledno izašao iz ekonomske krize, ali mi nismo. Ako ste pažljivije obratili pažnju na većinu automobila čija je cena ispod 10.000 evra, primetili ste da su to većinom osnovne verzije koje su toliko siromašne opremom da se postavlja pitanje u kojoj se godini održava ovaj sajam, 2017. ili 1997? Ima izuzetaka naravno. Meni je posebno zapala za oko nova Lada Vesta, koja bi mogla biti veliki hit kod nas. Tu je naravno i Dacia u koju su odreda svi sumnjali, a tako je lepo odolela testu vremena.
Ako je verovati rečima predsednika Srpske asocijacije Uvoznika automobila i delova Srbije Miloša Petrovića, do 31. marta prodato je oko 2.000 vozila. Da li je to malo, ili mnogo za naše uslove, teško je reći. Za naše uslove i navedena cena od 10.000 evra je mnogo.
Potreban nam je automobil sličan Puntu za ponovnu motorizaciju države. Ne samo zato što je lepo videti nove automobile na ulicama, već zato što postajemo evropski auto otpad. Moramo poslati krševe sa ulica tamo gde im je mesto, u prese za metal.
Stoga nam je ovaj sajam neophodan, da povratimo automobilsko dostojanstvo našoj zemlji, nadajmo se da će to biti uskoro.
Đorđe Platiša