Vesnici budućnosti
Koncepti uvek izazivaju mnogo pažnje na velikim automobilskim salonima jer oni nagoveštavaju ono što treba da dođe. Ponekad nose samo naziv „koncept“ a zapravo su spremni serijski modeli sa nekim neubičajenim detaljima za svakodnevni saobraćaj, dok su ponekad čisto futurističke studije koje će u suštini to i ostati. Uglavnom, pogledajte neke od „pokretnih laboratorija“ koje su se pojavile ove godine u Ženevi.
EDAG Light Cocoon concept
Edag Light Cocoon izložen na ženevskom štandu ima ime koje više podseća na neki ekskluzivan komad modernog nameštaja nego automobil. U suštini, kada se malo bolje zagledate u automobil, on tako i izgleda.
Komplikovana struktura ispod „lima“ na Light Cocoonu inspiraciju vuče iz grana i lišća drveta, a dizajn je predviđen da maksimizuje snagu sa minimalnom količinom materijala. Sve dolazi iz Edagovih 3D štampanča. Kao i prethodni koncepti kompanije, i ovaj model neće biti prisutan u saobraćaju, a ne zna se ni šta mu čini pogon.
Mercedes-Benz V-ision concept
Mercedesovu V klasu smo nedavno imali na našem testu, i zaista se radi o sjajnom, nadasve praktičnom automobilu. U Ženevi je nemačka marka predstavila Concept V-ision E. Standardni pogon V klase je mesto ustupio „plug-in“ hibridnom sistemu sa mnoštvom novih tehnologija.
Čisto na električni pogon može da pređe 50 km, pod uslovom da se ne kreće brže od 80 km/h. Troši 3,0 l goriva na 100 km u proseku, a maksimalna brzina iznosi 206 km/h. Pogonski sistem kumulativno isporučuje 333 ks zahvaljujući četvorocilindarskom benzincu i elektromotoru od 90 kW, a maksimalni obrtni moment od 600 Nm osigurava dominaciju pri preticanjima na autoputu.
Sbarro Aria concept
Nakon bezbroj modela, egzotike, noviteta, varijacija na temu, zaista „obnevidite“ u Ženevi. Na kraju nam se čak desi da ni ne znamo šta gledamo. Jedan od takvih automobila je Sbarro Aria.
Reč je o atraktivnom kupeu koji je zaista delo za primer grupe od 26 studenata iz Sbarro Espera škole. Oni su samo dvanaest sedmica radili na kupeu, startujući praktično bez ikakvog prethodnog znanja i iskustva.
Finalni proizvod je na bazi Subaruove mehanike, što znači da je tu 2,0 litarski bokser motor. Od kompozitnih materijala je napravljena karoserija, a automobil je težak nešto manje od 1.100 kg.
Italdesign Giugiaro Gea Concept
Ukoliko su automobili sa autonomnim sistemom vožnje zaista budućnost, onda je Gea Concept Italdesigna Giugiaro dokaz da će to biti ipak sa stilom. Snaga pitate se? Čitavih 775 „konja“.
Izostanak vozača omogućava radikalne izmene na dizajnu vozila. Spoljašnjost je „mračna“ i minimalistička, što je omogućilo Audijevo LED i lasersko osvetljenje. Ukoliko se pitate kolikog su prečnika točkovi, odgovor je 26 cola.
Za razliku od spoljašnjosti, unutrašnjost je mnogo „domaćinskija“, a Italdesign smatra da se kod autonomnih automobila fokus premešta sa prednjih sedišta na zadnji deo vozila. Dva LED displeja od 19 inča su savršena za obavljanje poslova.
Magna Steyr Mila Plus
Magna Steyr ne proizvodi automobile pod svojim imenom. Ona je zapravo inženjerska kompanija, snabdevač i montažer automobila i kamiona za druge kompanije poput Audija, Volkswagena, BMW-a, Volvoa…
Austrijska firma ipak redovno kreira konceptne automobile koji su pokretna demonstracija impresivnih mogućnosti i kapaciteta. Najnovija kreacija se zove Mila Plus, a reč je o sportskom dvosedu u hibridnom izdanju, lake konstrukcije i modernog pogona. Trocilindarski benzinac funkcioniše u sinergiji sa parom elektromotora u pogonskoj konfiguraciji na sve točkove.
Iz Magne javljaju da iz stanja mirovanja do 100 km/h koncept ubrzava za 4,9 sekundi, dok autonomija samo na električni pogon iznosi 75 km.
Nissan Sway concept
Nissan nam je dao uvid u svoje buduće hečbek modele kroz Sway koncept. Mali, „jajoliki“ automobil vuče elemente stajlinga od ranijih izložbenih automobila marke, mada nema reči o samom pogonu.
NanoFlowcell Quant F i Quantino
NanoFlowcell je obećao dva koncepta za Ženevu – Quant F i Quantino EV. F je crven a Quantino u „vrišteći“ plavoj boji. Što se tehnologije tiče, ona nije nalik bilo čemu prisutnom u današnjoj automobilskoj industriji.
Sažeto, NanoFlowcell umesto baterije ili gorivne ćelije, za proizvodnju električne energije koristi rezervoare sa jonskom tečnošću, s tim što je jedna pozitivno a druga negativno naelektrisana. Kada se spoje, energija generisana na taj način pokreće automobil na zaista impresivan način. Od 0 do 100 km/h ubrzava za 2,8 sekunde (Quant F), uz autonomiju od 1000 km (Quantino).
Seat 20V20 koncept
Seat je u Ženevu stigao sa 20V20 konceptom. Bliži po veličini Audiju Q5, 20V20 ima potpuno drugačiju siluetu sa dugom haubom i iskošenim zadnjim delom. Čini se kao da je poput BMW-a X6 u odnosu na X5 „iskočio“ više „kupeovskom“ formom.
Dizajn očigledno ima srodnost sa aktuelnim Leonom, a posebna nijansa narandžaste boje ga čini još originalnijim.
Interesantno je da se Seat nije izjasnio o kakvom se pogonu (eventualno) radi. Naravno, u igri za serijski model je čitava paleta Volkswagenovih agregata, pa i „plug-in“ hibrid. Kako god, menjač je sa dvostrukom spojnicom a pogon elektronski kontrolisan na sve točkove.
Audi Prologue Avant concept
Audi je izveo na ženevski štand čitav R8 tim. Tu su V10 i V10 Plus verzije, LMS GT3 i E-Tron. Ipak, još nešto izuzetno privlači pažnju na štandu nemačke marke, a to je Prologue Avant koncept.
Već tradicionalno, naziv „Avant“ je vezan za karavane sa bedžom „četiri prstena“. Ipak, ovaj automobil dosta podseća na Porsche Panameru.
Za razliku od kupe verzije koju pogoni benzinski hibridni sistem, karavan je pokretan 3,0 litarskom twin-turbo V6 turbo dizel plug-in pogonskom jedinicom, koja u totalu isporučuje 460 ks i 750 Nm, a uparena je sa osmostepenom menjačkom kutijom. Sprint do „stotke“ traje 5,1 sekundu, a autonomija čisto na struju iznosi 50 km.
Kia Sportspace concept
Kia Sportspace koncept je prethodnica novih dizajnerskih smernica korejske marke, konkretno za novu generaciju Optime. Sam koncept dolazi u formi karavana, i apeluje na evropski automobilski ukus, što ne čudi, s obzirom da je osmišljen u dizajnerskom studiju kompanije u Frankfurtu.
Već na prvi pogled je jasno da se radi o jednoj Kiji. Anfas krasi oštrija verzija korporativnog „tigrovog nosa“ koji se horizontalno pruža spajajući LED farove. Ipak, vizuelni fokus koncepta predstavljaju dugi krov i uglovan zadnji deo.
Enterijer kao da pripada potpuno drugačijem modelu. Prisutna je kombinacija crnog materijala sa trimom od ugljeničnih vlakana i velikim komponentama od anodiziranog aluminijuma. Prilično „mračan“ ambijent. Navodno je Kia na taj način htela da se „udvara“ švajcarskoj publici.
Pogon dolazi iz 2,0 litarskog turbo četvorocilindraša sa 250 ks, čija se snaga šalje na prednje točkove.
Lexus LF-SA
Lexus je iskoristio Salon automobila u Ženevi da premijerno predstavi svoj koncept u vidu 2+2 urbanog vozila pod imenom LF-SA.
Reč je o malom subkompaktu koji je kreiran da pruži agilnu i spretnu vožnju u saobraćaju zagušenim metropolama. Takođe, on slavi 25. godišnjicu prvog Lexusa – LS400.
LF-SA poseduje naglašene lukove točkova, poznatu Lexusovu vretenastu masku hladnjaka i prednja svetla u „L“ formi. Dizajn je rešenje Toyotinog evropskog studija. Automobil dolazi u „Silver Stellar“ metalik sivoj boji.
Unutrašnjost poseduje mesta za dvoje, ali je sve orijentisano ka vozaču.
VW Sport Coupe Concept GTE
Čini se da je u poslednje vreme Audi postao hrabriji što se dizajna tiče, a Volkswagen konzervativniji. Kada pogledamo aktuelnu Volkswagenovu gamu, uvidećemo da je prilično mediokritetska, pa čak i preterano konzervativna, što naravno neutrališe bilo kakvu „automobilsku“ emociju.
Ipak, Sport Coupe GTE koncept bi mogao da promeni stanje stvari. Ukoliko on predstavlja ono što dolazi u budućnosti iz Volfsburga, možemo da se nadamo nekom uzbuđenju od Volkswagena.
Šef dizajna marke, Valter de Silva kaže da će koncept „neposredno oblikovati“ budućnost VW-ovih proizvoda.
Sa mehaničkog aspekta, na delu je hibridizacija. Sam koncept je u „plug-in“ formi sa 3,0 litarskim turbo V6, koji snagu šalje na prednje točkove i elektromotorom koji svoj potencijal šalje na zadnju osovinu.
Infiniti QX30 koncept
Po Alfonsu Albaisi, šefu dizajna Infinitija, Q30 koncept je „poput pantera, okretan i vitak“: „Mi smo transformisali QX30 koncept u pumu, snažnu i mišićavu. Sa visokim stavom i dizajnom oštrijih ivica, koji naglašavaju fizičku snagu, možete gotovo vizualizovati QX30 koncept koji leti poput leptira i bode poput pčele.“
Čovek tako kaže, ali niti automobil liči na pantera, niti „zuji i bocka“, ali je definitivno agresivniji od Q30 koncepta sa kojim dosta toga deli.
Doduše, bez dileme se izdvaja od modela koji su mu konkurencija, poput Audija Q3, BMW-a X1, Mercedesa GLA, Lexusa NX itd., što mu možda i garantuje dobru tržišnu formu, s obzirom da su navedeni rivali dobro startovali.
Snaga dolazi iz 2,0 litarskog turbo četvorocilindraša, uparenog sa sedmostepenom automatskom transmisijom koja snagu šalje na sve točkove.
Bentley EXP 10 Speed 6 koncept
Legenda kaže da je Etore Bugati za Bentleyjeve automobile svojevremeno rekao da su „najbrži kamioni na svetu“. U međuvremenu se dosta toga promenilo, ali status proizvođača velikih, teških GT-a se nastavio. Međutim, sada u Ženevu dolazi EXP 10 Speed 6 koncept. Pre svega, reč je o dvosedu a ne 2+2 modelu, kao što je obično bio slučaj sa Bentleyjevim kupeima. Graciozan je i zaobljen, ali u isto vreme „mišićaviji“ nego bilo koji drugi Bentley. Ono što ga takođe izdvaja je logo u vidu šestice na masci hladnjaka.
Jasno je da automobil izgleda agresivnije nego što bi se od Bentleyja očekivalo, dok „stanjena“ zadnja signalna grupa jasno odstupa od Continentala GT. Prednja svetla s druge strane nose pečat modernih auotmobila britanske marke.
Ono što je često najveća zamerka u vezi sa današnjim Bentleyjema je njihov zastareo enterijer. Materijali su uvek „prva liga“ ali je tehnologija „drevna“ u poređenju s aktuelnim trendovima u automobilskoj industriji.
EXP 10 Speed 6 menja stvari i to na sjajan način. Predivan volan presvučen kožom odlikuju velike polugice sa strane u kombinaciji metala i kože, dok digitalni kaster pokazivača predstavlja veliki tehnološki iskorak u odnosu na standardne analogne uređaje. Interfejs u vidu tableta je je poput „šlaga na torti“ kada govorimo o centralnoj konzoli, a celokupan vozački doživljaj zaokružuje „debela“ ručica menjača.
Očekujte uskoro i fotografije uživo. Inače, automobil je prikazan sinoć na Volkswagenovom internom predstavljanju.
Aston Martin DBX concept
Ovo je Aston Martin kakvog niste nikada videli. U redu, kupe je, luksuzan je, i sve ostalo što ide uz britansku marku. Međutim, DBX koncept „ispod lima“ ima nešto drugačije. Ne samo što poseduje pogon na sve točkove, već ga krasi i električni pogon.
Kompanija kaže da je kreiran da se suprotstavi konvencionalnom stavu o segmentu luksuznih GT modela. Po šefu marke, Endiju Palmeru, DBX koncep je izazov aktuelnom status kvou u GT segmentu. Koncept predstavlja viziju Aston Martina kada je bliska budućnost u pitanju.
Ovo je zaista veliki iskorak u odnosu na ono na šta smo navikli od britanske marke. Elektromotori se nalaze u svim točkovima, i sistem upravljanja je električni, ali tu su karbon-keramičke kočnice, kao i KERS sistem.