Planirani zločin
Skandal koji potresa Volkswagen i ceo svet, započeo je kao pokušaj proboja na američko tržište
Malo po malo, sklapa se slagalica slučaja Volkswagen. Hronologija događaja koji su doveli do posrnuća simbola nemačke privrede dokazuje da ništa nije bilo slučajno.
2005. godina: U Volkswagenu znaju da bi im ekonomični a performantni turbo-dizel motor pojačao konkurentnost na američkom tržištu u odnosu na vrlo uspešnu Toyotu
Krenimo redom:
Veliki plan se rađa u Volfsburgu
Februar 2005.
Volfgang Bernard postaje direktor VW brenda i uz pomoć CEO-a Bernda Pišetšrajdera kreće u razvoj novog turbo-dizel agregata na kome će se primenti “common rail” tehnologija ubrizgavanja. Projektni cilj je tržište SAD gde grupacija VW planira da pospeši svoje relativno loše rezultate. U Volkswagenu veruju da bi im ekonomični a performantni turbo-dizel motor pojačao konkurentnost u odnosu na vrlo uspešnu Toyotu. Za ovaj pakleni plan, postoji samo jedan mali problem: Amerika ima najstrože ekološke standarde na svetu.
Maj 2005.
Projekat razvoja novog motora poveren je iskusnom inženjeru, Rudolfu Krebsu iz Audija. Uskoro postaje jasno da se postojećom tehnologijom neće ispuniti američki ekološki standardi. Rešenje vide u „Adblue“ tehnologiji koja je razvijena u Daimleru. Inženjeri iz VW protive se ideji menadžemeta da se „Adblue“ tehnologija koristi u novom turbo-dizel motoru. Volfgang Bernard ne obraća pažnju na proteste inženjera već i dalje insistira na ovoj operaciji.
2006. godina: Prvi prototip novog turbo-dizel motora testira se daleko od očiju javnosti negde u Južnoafričkoj Republici
Jesen 2006.
Prvi prototip testira se daleko od očiju javnosti negde u Južnoafričkoj Republici. Na testiranjima je prisutan ceo vrh grupacije. Među njima su šef Audija Martin Vinterkorn i Ferdinand Pih prvi čovek nadzornog odbora VW grupe i ujedno jedan od značajnijih akcionara. Priča se u dobro obaveštenim krugovima da visoki direktori nisu bili impresionirani viđenim.
11. Novembar 2006.
Projekat ide dalje. Tog novembarskog dana osvanula udarna vest u svim specijalizovanim medijima: Volkswagen i Daimler planiraju da na američkom tržištu u klasi malih dizel motora nastupe pod zajedničkom značkom „Bluetec“.
Plan se oblikuje
7. Januar 2007.
Audi probija led. Na velika vrata lansira dizel ofanzivu na salonu Automobila u Detroitu. Tadašnji prvi čovek Volkswagena, Volfgang Bernard se nije pojavo na najznačajnijem američkom sajmu, što izneđuje novinare. Tek kasnije izlazi na videlo da nešto škripi u velikoj grupaciji. On krajem januara, bez obrazloženja napušta svoje radno mesto.
Februar 2007.
Martin Vinterkorn dolazi na mesto izvršnog direktora VW grupe. Duboko je svestan da se posao u Americi ne razvija kako treba i da bez jakog VW u Americi nema ništa od ostvarenja sna svetskog No.1. I dalje je uveren da isključivo turbo-dizel motori mogu grupaciji doneti prednost na američkom tržišti kao alternativa hibridima iz Toyote.
Volkswagenu ovo nije prvi put da ima problema sa Američkom agencijom za zaštitu životne sredine (EPA). Ona je još 1973.godine naložila “Detroitskoj trojci”, Volkswagenu i Tojoti da iz motora automobila uklone tzv. „ambijantalne termostate“. Naime sa ovim termostatima emisija gasova iz još nezagrejanog motora bila je mnogo niža od propisane, što je omogućilo proizvođačima da friziraju rezultate. VW je u tehničkoj dokumentaciji „zaboravio“ da prijavi postojanje čak dva takva termostata. Nemački proizvođač i EPA nagodili su se vansudski.
Maj 2007.
Martin Vinterkorn, pod firmom prestrojavanja razvoja sprovodi „seču knezova“. Direktor razvoja motora Rudolf Krebs biva preko noći “ražalovan” u upućen na nedefinisan zadatak u fabrici u Salcgiteru. Na njegovo mesto dolaze Vinterkornovi ljudi od poverenja iz Audija: Volfgang Hac i Urlih Hakenberg.
20 Jul 2007.
Euro 5 i Euro 6 standardi postaju imperativ Evropske Unije. Dizel motori treba da postanu još „čistiji“. Od proizvođača se očekuje da vozila ne prelaze zadate limite emisije štetnih gasova „u bilo kom režimu rada“. Unija poziva nacionalne agencije da krenu u proverevanje proizvođačkih specifikacija. EU regulativa jasno navodi koji se uređaji moraju koristit na automobilima u cilju smanjenja emisije štetnih gasova. Nacionalne nezavisne laboratorije imaju jasan zadatak provere ekološke efikasnosti motora koji se nalaze u serijskoj proizvodnji.
2007. godina: Greenpeeace i srodna joj nemačka organizacija “DUH” tvrde da je cela VW priča o čistijim automobilima samo prenaduvan reklami balon
Avgust 2007.
Turbo-dizel motor pod fabričkim kodom “EA 189” doživljava zvaničnu premijeru u novom modelu Tiguan. Budući „prevarantski softver“ je na svom mestu ali se još ne koristi. Tiguan prolazi sve evropske testove i emisione kriterijume. U Americi je već druga priča.
VW planira da softver na motoru EA 189, bude aktiviran u Americi i to prilikom dijagnostike i u servisima. BOSCH, inače proizvođač softvera tada upozorava u poverljivom pismu Volkswagen da korišćenje ovog softvera na serijskim modelima nije dobra ideja.
11 Septembar 2007.
Prva bomba je pukla na salonu u Frankfurtu 2007.! Greenpeeace i srodna joj nemačka organizacija “DUH” tvrde da je cela VW priča o čistijim automobilima samo prenaduvan reklami balon. “DUH” čak tvrdi da su emisije štetnih gasova za prosečnih 45 % od više od deklaracija koje je potpisao Volkwagen. Greenpeace iznad sajma pušta balone u obliku blatnjavih svinja.
5 oktobar 2007.
Stefan Jakobi postaje šeg VW ogranka u SAD. Uzima vruć krompir u ruke. Volkwagen na tom tržištu pravi gubitke koji se mere stotinama miliona dolara godišnje. Jakobi najavljuje restrukturiranje VW u SAD i obećava uspon.
Trenutak prevare
12. januar 2008.
Na salonu u Detroitu, Matijas Visman predsednik Udruženja nemačkih proizvođača automobila (VDA) najavljuje da će u SAD 2008. godina biti godina „čistog“ dizela. On tvrdi da će do 2015. dizel automobili u Americi sa 3% preuzeti čak 15% tržišta. Očigledno, zlatna žila je napipana. Treba samo uvesti metod njegon profitabilnog eksploatisanja.
2008. godina: Turbo-dizel motor pod fabričkim kodom “EA 189” doživljava zvaničnu premijeru u novom modelu Tiguan. Budući „prevarantski softver“ je na svom mestu ali se još ne koristi
Avgust 2008.
Prvenac ovog plana je a šta bi drugo nego Golf ali u limuzinskoj varijanti, toliko traženoj u Americi. Model VW Jetta 2.0 TDI je zvanično predstavljen kupcima SAD. Proizvođač ističe malu potrošnju goriva, izvanredne performanse i nisku emisiju izduvnih gasova. Ugrađeni motor je EA 189. Strogi američki ekološki standardi su zadovoljeni kao rezultat je korišćenja „lažljivog“ softvera.
Novembar 2008.
Jetta 2.0 TDI osvaja u Los Anđelesu nagradu „Zeleni automobil godine“. Prvi put da dizel automobil u Americi osvaja tu nagradu. Motor EA 189 ugrađuje se i u Golfa za američko tržište.
2009. godina: Na industrijskom simpozijumu u Beču VW predstavlja novi motor 1.6 TDI, baziran na EA 189
Manupulacija se širi
8. Maj 2009
Na industrijskom simpozijumu u Beču VW predstavlja novi motor 1.6 TDI, baziran na EA 189. Najavljuju ga kao osnovu za sve buduće četvorocilindarske dizel pogonske agregate.
Iste godine Audi A3 osvaja nagradu „Zeleni automobil godine“ u Americi. Ispod haube je pogađate, EA 189.
Tehničar- uzbunjivač
Zima 2011.
Nižerazredni tehničar Volkswagena otkriva prevaru i prijavljuje je Hajnc Jakobu Nojseru, šefu razvojnog odeljenja motora. Nojser, službeno beleži informaciju, ali je ne uzima za ozbiljno i sklanja je duboko u fioku. Njegova sklonost da ne „talasa“ u ovom slučaju donosi mu poziciju šefa razvoja celokupne VW grupe.
Motor EA 189 pravi je šlager među kupcima zato što je ekonomičan pouzdan i izdržljiv. Taksisti i trgovački putnici kunu se u njega.
2011. godina: Nižerazredni tehničar Volkswagena zapaža prevaru i prijavljuje je Hajnc Jakobu Nojseru, šefu razvojnog odeljenja motora. Nojser, službeno beleži informaciju, ali je ne uzima za ozbiljno i sklanja je duboko u fioku
Ofanziva na Ameriku
24. maj 2011.
VW konačno otvara svoju fabriku na teritoriji SAD. Pogon u Čatanugi u Tenesiju upošljava 2.000 radnika uz proizvodni kapacitet od 230.000 vozila godišnje. Cilj je da se se automobili proizvedeni u SAD učine 20 % ekološki korektnijim od onih što stižu iz Kanade ili Evrope.
31. Decembar 2011.
VW prodaje 69.730 dizel vozila u SAD, za 18.000 više nego prethodne godine. Konkurencija GM, Daimler i BMW prodaju u tom periodu razočaravajućih 2.000 do 3.000 dizelaša godišnje. Sve je to daleko od predviđenog kursa da dizelaši u Americi do 2015. zauzmu 15% tržišta.
2012. godina: Viroza EA 189 turbo-dizel agregata se širi. On dospeva u Polo, A1, A3, A4, Audi TT kao i SUV modele Q3 i Q5. Seat i Škoda takođe ga uvršćuju u svoj modelni program u sve modele sa TDI znakom
Još upozorenja
2012. – 2013.
Agencije za zaštitu životne sredine upozoravaju da su dizel automobili mnogo „prljaviji“ nego što proizvođači tvrde. Proizvođači ne odgovaraju ozbiljno i argumentovano na te optužbe, osim povremenih PR demanta.
2013. godina: Nemačka ekološka organizacija “DUH” predstavlja izveštaj u kojem tvrde da se rezultati emisije štetnih gasova koje podnose proizvođači, znatno razlikuju od izmerene količine
25. April 2013.
Martin Vinterkorn objavljuje na industrijskom simpozijumu u Beču da je grupacija VW sa TDI i TSI motorima od 2000. do 2013. godine ostvarila uštedu u potrošnji goriva za 30 %. On najavljuje povećanje efikasnosti za još 15 % do 2020., tvrdeći da su Volkswagenovi turbo-dizeli čisti kao i hibridi iz Japana.
13. maj 2013.
Nemačka ekološka organizacija “DUH” predstavlja izveštaj u kojem tvrde da se rezultati emisije štetnih gasova koje podnose proizvođači, znatno razlikuju od izmerene količine štetnih gasova na ulicama i putevima Nemačke. Drugim rečima „ako se nemačkim putevima kreće dati broj vozila koja emituju određenu vrednost štetnih gasova, otkud onda ovakvo veliko i merljivo zagađenje“? “DUH” takođe kritikuje „bliske veze“ između vladinih funkcionera i čelnika auto industrije. Evropska komisija razmatra još stroža ograničenja emisije štenih gasova. Nemačka Vlada u Berlinu bez mnogo dvoumljenja “torpeduje” ovu inicijatuvu u cilju zaštite nemačkih proizvođača.
2014. godina: VW opoziva 500.000 vozila u SAD zbog tehničkih problema. Po prvi put u nekoliko godina, dolazi do pada prodaje dizela na američkom tržištu
Otkriće
Početak 2014.
Ekološka organizacija ICCT sprovodi nezavisne testove emisije štetnih gasova na dva VW modela. Rezult je gotovo neverovatan! U pojedinim režimima rada agregata nivo izduvnih gasova je 35 puta veći od deklarisanog.
Maj 2014.
Američke vlasi o ovome infomišu EPA i Kalifornijski institut za čist vazduh. Ove dve državne organizacije počinju zvaničnu istragu protiv Volkswagena. Proizvođač sarađuje i sprovodi svoju unutrašnju istragu.
Borba sa Američkom regulativom
Novembar 2014.
Menadžemet Volksvagena poziva novinare u „Valhalu“ najstrože čuvan deo upravne zgrade u Vofsburgu.
Martin Vinterkorn i finasijski direktor Hans Diter Poč, provode dva sata u razgovoru sa novinarima, braneći svoje pozicije pred vrlo nezgodnim pitanjima. Najavljuje se i “posao veka” američkog ogranka. Lansiranje novih modela u sledeće dve godine. Svi će biti SUV modeli i posedovaće dizel motore.
2. Decembar 2014.
VW opoziva u 500.000 vozila u SAD zbog tehničkih problema. Po prvi put u nekoliko godina, dolazi do pada prodaje dizela na američkom tržištu. Te 2014. VW je prodao u Americi 80.441 automobila za dizel pogonom, vidno manje nego rekordne 2013. kada je prodaja iznosila 93.338 primeraka.
Decembar 2014.
Iako tržišta BRIK-a beleže pad u prodaju VW grupa napreduje i probija magičnu brojku: ostvaruje prekord u prodaji sa 10 miliona vozila te godine.
Kriza eskalira
April 2015.
Ferdinand Pih čelnik nadzornog odbora VW grupe, javno objavljuje da se na sve načine distancira od Martina Vinerkorna. Sledi borba za prevlast. Vinterkorn pobeđuje na kriznom sastanku nadzornog odbora. Pih se povlači ali i dalje ostaje najveći pojedinačni deoničar VW. Istina, Pih nikada nije javno rekao zašto je napao Vinterkorna. Nakon svega ostaje nejasno da li je bio upoznat sa problemima koji se spremaju da uzdrmaju Volkswagen. Sve upućuje na zaključak da jeste, ali je u interesu svoje investicije ćutao.
VW inženjeri nisu u stanju da objasne masivne razilike između rezultata na fabričkim testovima i onih zabeleženih tokom eksplatacije
Jul 2015.
Ekološke vlasti u Americi najavljuju da će odbiti dalje izdavanje atesta za VW turbo-dizel modele počev od 01.01. 2016. godine ukoliko njihove emisije izduvnih gasova ne budu u skladu sa propisima. VW inženjeri nisu u stanju da objasne masivne razilike između rezultata na fabričkim testovima i onih zabeleženih tokom eksplatacije. VW grupacija, pod pritiskom, posredno priznaje da rezultati testova nisu realni zbog problema sa softverom motora.
2015. godina: Erupcija skandala. Američka agencija za zaštitu životne sredine (EPA) na presskonferenciji saopštava da je VW prevario kupce i američku vladu. VW je ponižen ali ne izdaje nikavo sopštenje
Erupcija skandala
18. Septembar 2015.
EPA na presskonferenciji saopštava da je VW prevario kupce i američku vladu. Izbija skandal. VW je ponižen ali ne izdaje nikavo sopštenje.
Nemačke novine špekulišu da će kompanija morati da u americi plati kaznu u visini od 18 milijardi dolara, dok se gubici deoničara i mogući troškovi vezani za ovaj slučaj procenjuju na najmanje 80 milijardi evra.
Znatno više nego posle afre koja je izbila 1973. godine. VW se tada vansudski poravnao sa EPA za svega 120.000 dolara što je danas oko 1 milion dolara.
20. septembar 2015.
Marin Vinterkon u prvom zvaničnom saopštenju od izbijanja skandala izjavljuje da duboko žali što je izgubljeno poverenje kupaca i javnosti. Obećava da će VW sarađivati sa vlastima i da će ceo slučaj biti ispitan transparentno.
21. Septembar 2015.
Lom na berzama. Akcije Volkswagena skliznule su 20%. Martin Vinterkon, pokušava da smiri strasti, javno izjavljuje da je on prava osoba da istraži sluačaj i da ostaje na čelu kompanije, jer sada je potrebniji nego ikada.
23. Septembar 2015.
Pod pritiskom javnosti, Martin Vinterkorn traži od nadzornog odbora da ga oslobodi ugovora. Izjavljuje da je takva odluka u interesu kompanije i dodaje da nije svestan nakakvog pogrešnog činjenja sa svoje strane. VW pokreće tužbu protiv nn lica pred javnim tužilaštvom u Braunšvajgu.
1. Oktobar 2015
Javno tužilaštvo u Braunšvajgu saopštva de ne vodi nikakve istražne radnje protiv Martina Vinterkona. Saopštavaju da je postojala samo inicijalna sumnja. Šef tužilačkog odeljenja ne saopštva razloge za ovaj preokret i izvinjava se ako je bilo kojom ranijom radnjom „zbunio javnost“.
Veliko spremanje
Volkswagen započinje najveći program opozova u svojoj istoriji. Preko 10 miliona vozila bi moglo biti obuhvaćeno opozivom, od toga samo je 5.5 miliona vozila u Nemačkoj. Procenjuje se da je neposredni trošak opoziva najmanje 300 evra po vozilu, a možda i više.
Pravi rizici za budućnost VW nisu u opozivu već u mogućim sudskim tužbama koje prete kompaniji
Pravi rizici za budućnost VW nisu u opozivu već u mogućim sudskim tužbama koje prete kompaniji. VW se suočava sa kaznama za obmanjivanje, koje su u Americi poprilične. Kupci i investitori najavljuju tužbe protiv kompanije tvrdeći da su kasno bili obavešteni i da nisu dobili proizvod koji su kupili.
Iz nije teško zaključiti, Volkswagen je delovao svesno. Ako zanemarimo razočarenje kupaca i pad poverenje u brend, za VW je najveći problem ukoliko se pravosudno dokaže namera izvršenja krivičnog dela sa predumišljajem.
U tom slučaju, lavina presuda je izvesna a budućnost Volkswagena poprilično neizvesna. Toliko neizvesna, da čak i velika Nemačka privreda mora biti globalno zabrinuta.
Zahvaljujemo se čitaocu “boriskaiser2002” na preporuci!
Preuzeto: handelsblatt.com
Obradili: Miroslav Šosberger, Miodrag Piroški