Kineski Grand Prix – pregled
U nedelju nas čeka VN Kine na Shangai International Circuitu
Stazu je dizajnirao šta mislite ko? Naravno, Herman Tilke. Otvorena je 2004., kada je održana i prva trka. Sada je na redu 11.
Luis Hamilton i Fernando Alonso su jedini vozači koji su na ovoj trci pobedili više od jednog puta. Obojica su ostvarili po dve pobede. Niko Rozberg, Sebastian Fetel, Dženson Baton i Kimi Raikonen su takođe pobeđivali ovde.
U dosadašnjem toku sezone, dva Mercedesa su apsolutno dominirala. Da li će dodati još jednu „recku“ na svoj konto ili ćemo dobiti nekog novog, „šokantnog“ pobednika. Hajde da vidimo kako stoje stvari i kome se daju najveće šanse.
Niko Rozberg je sa drugim mestom u Bahreinu zadržao vođstvo u generalnom plasmanu vozača, mada je Luis Hamilton sa pobedom smanjio razliku. Niko Hulkenberg je treći, dok je aktuelni šampion, Sebastian Fetel tek šesti.
Plasman prvih deset vozača:
1 Nico Rosberg Mercedes 61
2 Lewis Hamilton Mercedes 50
3 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 28
4 Fernando Alonso Ferrari 26
5 Jenson Button McLaren-Mercedes 23
6 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault 23
7 Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 20
8 Valtteri Bottas Williams-Mercedes 18
9 Sergio Perez Force India-Mercedes 16
10 Daniel Ricciardo Red Bull Racing-Renault 12
U šampionatu konstruktora, Mercedes već sada ima veliku prednost. Force India I McLaren su najbliži pratioci. Pored njih, još četiri tima su osvajala bodove.
Generalni plasman timova
1 Mercedes 111
2 Force India-Mercedes 44
3 McLaren-Mercedes 43
4 Red Bull Racing-Renault 35
5 Ferrari 33
6 Williams-Mercedes 30
7 STR-Renault 7
8 Lotus-Renault 0
9 Sauber-Ferrari 0
10 Marussia-Ferrari 0
11 Caterham-Renault 0
Staza u Šangaju je koštala 250 miliona evra kada je izgrađena. Napravljena je na močvarnom zemljištu blizu kineske metropole. Staza se odlikuje Tilkeovim standardima, sa nekoliko ukosnica i neverovatno dugim pravcem, što će naravno najviše odgovarati timovima sa Mercedesovim motorom.
Iz razloga što je tu nekada bila močvara, neke krivine moraju redovno da se proveravaju zbog eventualnog sleganja. Tri su ponovo presvučene 2011., dok je ove godine sve kako treba da bude.
Krivine
Trka počinje na startno-ciljnom pravcu sa srednje dugom distancom do krivine 1. Ovo je sjajna krivina koju je teško proći perfektno. Vozači prilaze sa preko 300 km/h i postepeno smanjuju brzinu jer se krivina gotovo spiralno uvija oko sebe.
Sa preko 270 stepeni, ova desna krivina predstavlja najizraženiju promenu pravca u poređenju sa bilo kojom drugom stazom u Formuli 1. Toliko je duga da su joj dali dva imena – „krivina 1“ i „krivina 2“.
Nakon sedam sekundi pažljivog kočenja i dodavanja gasa, vozači spuštaju brzinu na oko 100 km/h na samom kraju krivine. Imaju malo vremena za razvijanje veće brzine jer ih odmah čeka krivina 3.
Tesna, spora leva ukosnica zahteva brzu promenu pravca. Postavka je takva da automobil može da ide iz spoljne strane prve krivine i ulazi u unutrašnju liniju ukosnice. To je posebno izraženo u prvom krugu.
Krivina 3 vodi u otvoreniju široku levu krivinu posle koje vozači mogu da „uživaju“ u kratkom pravcu.
Krivina 5 se vozi udesno pod punim gasom, i nije problematična, a onda nakon oštrog kočenja dolazi desna ukosnica (krivina 6). Ovde su moguća preticanja, posebno ukoliko vozač nije imao dobar izlaz zbog prethodne defanzivne vožnje. Izlaz predstavlja još jednu mogućnost za preticanje, posebno za automobile sa svežijim pneumaticima.
Sa vozačke tačke gledišta, sekcija koja dolazi je možda i najinteresantnija. Krivina 7 je duga, brza leva krivina, sa brzom promenom pravca na izlazu, i vodi u nešto sporiju i kraću desnu. Brzina kroz ove dve krivine bi trebalo ove godine da bude nešto niža nego prošle sezone zbog redukovanog „downforcea“. Brzi sektor se završava sa prilično oštrom, desnom krivinom 9. Vozači koče pred ovu krivinu jedva sekundu nakon izlaska iz krivine 8, što znači da su greške prilikom izlaska više nego izvesne.
Krivina 10 je relativno blaga, što znači da neće predstavljati veći problem za vozače. Nakon nje sledi pravac srednje dužine.
Kočenje pred oštru, desnu krivinu 11 je prilično ozbiljno, ali pravac koji prethodi nije dovoljno dug da bi predstavljao savršeno mesto za preticanje, mada su preticanja ovde naravno moguća.
Krivine 12 i 13 predstavljaju zapravo jednu, veoma dugu krivinu. Vrh krivine dolazi veoma rano, tako da vozači moraju da čekaju „čitavu večnost“ da bi pritisnuli gas do „daske“.
Dobar izlazak iz krivine 12 je od suštinskog značaja jer vozači ulaze u dugu desnu krivinu 13. Ona se u 2013. vozila pod punim gasom, ali će ove godine biti neophodno malo popuštanja. Nakon nje sledi ekstremno dug pravac.
Vozači ulaze u pravac sa preko 230 km/h. Trinaest sekundi kasnije su na 325 km/h, pre kočenja dugog 120 m pred desnu ukosnicu (krivina 14). Ovo je jedno od mesta u čitavoj sezoni gde se najbolje vidi moć kočnica bolida Formule 1, kada 250 km/h „skidaju“ za samo tri sekunde! Ovo je i najbolje mesto za preticanje na stazi.
Krivina 15 zapravo i nije krivina, ali kao i u Bahreinu, čini se da je Tilkeova tarifa bila „po krivini“. Nakon kratkog pravca dolazi finalna krivina 16, vrlo varljiva leva krivina srednje brzine. Vozači ovde moraju da budu veoma precizni na vrhu krivine jer u suprotnom mogu da naprave „ekskurziju“ gde ne treba.
U „pit lejn“ se ulazi na krivini 16 (samo se produži pravo), a izlaz je neposredno ispred krivine 1. Duge krivine poput 1, 7, 8 i 13 donose dosta lateralnog opterećenja, a samim tim i trošenje pneumatika, mada u Pirelliju smatrau da je zona kočenja na krivini 14 kritična zbog velike sile usporavanja od 4,3 g. Pored spomenutih zona, staza generalno nije posebno zahtevna za pneumatike.
Pirelli u Šangaj donosi meke „žute“ i „bele“ medijum pneumatike. Meke gume će igrati glavnu ulogu u kvalifikacijama, dok će srednje biti u upotrebi veći deo trke.
DRS
Na VN Kini će biti 2 DRS zone. Na prvoj će detektori biti postavljeni između krivina 11 i 12, sa tačkom aktivacije na nešto manje od pola puta niz glavni pravac. Završava se sa krivinom 14.
Druga zona detekcije će biti neposredno pre krivine 16, a zona će se pružati duž startno-ciljnog pravca.
Šangaj se nalazi u regionu kojeg odlikuje vlažna suptropska klima. Kiše su uobičajene tokom čitave godine, s tim što su aprilske temperature obično malo ispod 20 stepeni Celzijusa. Prognoza za petak je dobra, ali je kiša moguća u subotu. U nedelju bi takođe trebalo da bude suvo, a temperature tokom vikenda će biti nešto niže od proseka.
Dame koje budu posetile frizera pre dolaska na trku mogu da budu spokojne, jer neće biti nekog posebnog vetra. Ipak, radi se o delu sveta gde su vremenske prilike prilično nepredvidive, tako da treba biti oprezan tokom celog vikenda.
Šanse
Ono što naravno nimalo ne čudi je da se Mercedesovim vozačima daju najveće šanse. Luis Hamilton, koji je ovde dva puta pobeđivao, je favorit. Ne treba zaboraviti da i Niko Rozberg ovde ima uknjiženu pobedu. Deset vozača sa najvećim šansama za pobedu slede:
Lewis Hamilton 5:6
Nico Rosberg 2:1
Sebastian Vettel 18:1
Daniel Ricciardo 28:1
Fernando Alonso 40:1
Nico Hulkenberg 40:1
Felipe Massa 40:1
Valtteri Bottas 40:1
Jenson Button 50:1
Kimi Raikkonen 66:1
Ostale šanse
Pastor Maldonado vodi (12:1) kada su u pitanju vozači koji bi mogli prvi da odustanu. Slede Žil Bjanki, Roman Grožan, Markus Erikson i Kamui Kobajaši, svi 14:1. Šanse da niko ne odustane su procenjene na 33:1.
Izlazak bezbednosnog automobila na stazu je dobio kvotu 6:5, i za nijansu je „verovatniji“ od neizlaska sa kvotom 4:6.
Mada se čini da su se crni oblaci nadvili nad Maranelo, ipak sunce promiče iza oblaka. Ferrarijevi mehaničari su dobili najviše šansi za najbrže izveden pit stop (6:4), ispred McLarena (4:1) i Red Bulla (5:1).
Šta nam preostaje nego da uživamo u predstojećem vikendu!