„Naše gore list“ se nije baš najbolje pokazao
Mini Countryman ubedljivo bezbedan
Prilikom testiranja bezbednosti malih automobila u SAD, Mini Cooper Countryman se pokazao izuzetno dobrim. Zapravo, bio je jedini u grupi od 12 automobila koji je dobio najviše ocene od strane Osiguravajućeg instituta za bezbednost u saobraćaju.
Električni Nissan Leaf je imao „kratak spoj“, a Mazda5 se pridružila grupi najgore ocenjenih modela.
Svi automobili su prošli frontalni „kreš“ test u kome je 25% prednje strane automobila, na vozačevoj strani, udarilo u metar i po visoku čvrstu barijeru, pri brzini od 64 km/h. U automobilima su bile lutke. Simuliran je sudar u kome je prednji ugao automobila udara u drugi automobil ili čvrst objekat.
Ovakav tip udesa ima učešće od gotovo četvtrtine u svim sudarima prednjeg dela automobila kada se dešavaju teške povrede ili fatalni ishodi.
„Countrymanov bezbednosni kavez se pokazao prilično dobrim“, rekao je Džoe Nolan, stariji potpredsednik instituta u sektoru za istraživanje vozila. „Pojasevi i vazdušni jastuci su funkcionisali zajedno u cilju kontrole kretanja testne lutke, a izmerene povrede pokazuju nizak nivo rizika od bilo kakvih ozbiljnih povreda u ovakvom sudaru i u realnosti.“
Institut je Countrymanu dao ocenu „dobar“ s tim što se osvrnuo na to da ocena ne važi za standardni Mini jer on nije bio testiran.
U testu je proučavano da li je kabinski prostor otporan na intruzije prouzrokovane oštećenim delovima automobila i oštećenom strukturom.
Pomoću test lutaka, proveravalo se da li bezbednosni pojasevi preveniraju nekontrolisano vozačevo kretanje unapred, kao i da li bočni vazdušni jastuci štite glavu od udaranja u armaturnu tablu, okvir prozora ili objekte van vozila.
Otporan kabinski prostor omogućava sistemu vezivanja da odradi svoj posao, apsorbujući energiju i kontrolišući kretanje putnika“, rekao je Nolan.
Fiat 500L, Mazda5, Nissan Juke i Nissan Leaf su pali na testu i zaradili su ocenu „slab“, i to zbog kolabiranja kabinskog prostora. Mazda5 se pridružila na taj način dvoma automobilima testiranim prošle godine – Kiji Forte i Toyoti Prius u karavanskoj verziji, čije kabine takođe nisu izdržale. Ta tri modela su se po Institutu pokazala najgorim u malom uporednom „kreš“ testu.
„Kada smo testirali Mazdu5, uvideli smo brojne strukturalne probleme i probleme sa pojasevima“, rekao je Nolan. „Delovi kabinskog prostora su popustili dozvoljavajući prevelik stepen intruzije.“
U svojoj izjavi, Mazda je primetila da je pored slabe ocene u poslednjem testu, model koji je stariji i koji je u proizvodnju ušao 2005., dobio i „prolaznu“ ocenu instituta prilikom testa bočnog sudara.
„Mi ove rezultate ozbiljno uzimamo u obzir i proučavamo ih da bismo poboljšali dizajn budućih modela“, izjavila je Mazda.
Od dva električna modela u grupi, nešto bolje se pokazao Chevrolet Volt.
„Električni automobili imaju jedinstven izazov u malom testu čeonog sudara zbog svojih teških baterija. Volt se pokazao prilično dobro dobivši ocenu „prihvatljiv“, dok se Leaf mučio“, izjavio je Nolan.
Enterijer Volta je ostao sačuvan, a merenje stepena povreda na lutki je pokazalo da je rizik od značajnijih povreda nizak. Međutim, vozač Leafa bi bio u problemu. Instrument tabla, papučica parkirne kočnice i stub upravljača su se pomerili ka vozačevoj poziciji stvarajući mogućnost povreda nogu i butina.
Nissan je u svojoj izjavi rekao da podržava da kupci budu upoznati sa rezultatima „kreš“ testova, kao i da će nastaviti da ih proučava da bi poboljšao svoje automobile.
Među ostalim testiranim automobilima, Ford C-Max hibrid, Mitsubishi Lancer, Scion FR-S i Subaru BRZ su dobili ocenu „prihvatljiv“.
Hyundai Veloster i Scion xB su dobili ocene „prolazan“.
„Testiranje koje sprovodi Institut je važno“, rekao je Klarens Ditlou, izvršni direktor Centra za bezbednost automobila, „jer je komplementarno sa „kreš“ testovima i istraživanjima Nacionalne administracije za bezbednost u saobraćaju.“
Istraživanja koja vrši Institut demonstriraju rad takozvanih aktivnih bezbednosnih sistema poput sistema upozoravanja od čeonog sudara, prisutnog na nekim novijim modelima.
Pored toga, Honda, Toyota i neki drugi proizvođači su redizajnirali svoje modele da bi se pokazali boljim na dotičnim testovima.
„Naš stav je fundamentalan kada su u pitanju bezbednosni standardi i testovi, jer ukoliko ne postavite standarde, proizvođači nemaju motiva da unapređuju svoja vozila“, rekao je Ditlou.
I drugi takođe gledaju rezultate Osiguravajućeg instituta. „Consumer Reports“ je povukao svoje preporuke za Toyotine modele Camry, Prius i RAV4, kao i za Audi A4 nakon dobijanja slabih ocena na testovima.
Nakon što je Toyota pojačala konstrukciju svog sedana, model za 2014. je dobio prihvatljive ocene, a „Consumer Reports“ je vratio svoju preporuku.