TESTOVI

TEST: BMW X5 30 d xDrive Steptronic

11.9KPregleda

Naslednik

Genetika nije presudna ali je vrlo bitna za nove generacije. BMW X5 je jedan od onih koji ima nezgodan zadatak da nadmaši svoje prethodnike. Može li se četvrta generacija izboriti sa pretećim kompleksom uspešnih  „roditelja“?

 

Kao da je bilo juče, uporedo sa početkom NATO agresije na Srbiju, iz BMW fabrike u Južnoj Karolini (SAD) je stigla jedna sasvim drugačija „limuzina“ kakvom se u svojoj istoriji bavarski proizvođač nikada bavio nije. Da stvar bude intrigantnija, koristeći tehnološku platformu serije pet ali i pregršt pozajmljenih rešenja pogona od Land Rovera, na svet je stigao prvi BMW SUV, koji je svojim tadašnjim performantnim atributima mnogo više zaslužio skraćenicu SAV. Zapravo, zahvaljujući kratkom epizodnom vlasništvu na Land Roverom, BMW je ne samo pozajmio tehniku već i ukrao deo duše brenda koji je i tada ali i danas važio za etalon u kategoriji pravih terenskoh vozila. Što je još mnogo važnije, time je ključno uticao na razvoj SUV segmenta u narednoj deceniji.

Dvadeset godina kasnije, doživljavamo prosto neverovatan paradoks, tržište su poplavili „terenci“ ali je suštinski pravih terenskih vozila jedva za prste jedne ruke

Moderno doba donosi svoja nova pravila u koja se valja uklapati, kako svako od nas pojedinačno tako i sami proizvođači, koji muku muče da napipaju pravi puls kupaca. Ima tu za svakoga po nešto naravno, od sirotinjske Dacie Duster, racionalnog Hyundai Tucsona, specifičnih igrača poput današnjeg Land Rovera, pa do luks segmenta u obliku Range Rovera, Q7, Q8, GLE, i naravno ovog X5. Pretočeno u evre, taj raspon je još ubitačniji a kreće se od 12.000 do 112.000 evra pa i preko toga. Stoga, već na samom početku biva jasno, treba biti jako dobar i moćan pa odbraniti tih tričavih 100.000 evra razlike. Jer i najskuplji i najjeftiniji  „trče“ bez problema godinama i svugde stižu.  Tačno na proslavu punoletstva, tokom kratkog vikend testa, upoznali smo se i zvanično sa najnovijom, četvrtom generacijom BMW X5 opremljenog novim šestcilindarskim trolitarskim turbo dizelom. Kao i svaki „milenijalac“ X5 je prešao prilično dug, trnovit ali i slavan put od prve generacije ponuđenje 2000. godine do ovog sada aktuelnog četvrtog „kolena“. Od analognog, za ono vreme neshvatljivo lusuznog  „terenca“ koji je posedovao automatski menjač i pogon na sve točkove, novi X5 je stigao do poluautonomnog vozila u kojem elektronika i aplikacije igraju glavnu ulogu.

Ipak, valjalo bi krenuti redom. Za sve one koji ga još nisu videli uživo evo i prvog utiska.

Novi X5 deluje najmoćnije  od svih modela sa ovom oznakom  u svojoj istoriji

Bez dileme, ovo je daleko najatraktivniji X5. Njime dominiraju ogromni uglasti umesto zaobljenih  “bubrega”, proporcionalni prepusti preko točkova ga čine dinamičnijim nego ikada a povećano međuosovinsko rastojanje za 4,2 cm donosi ne samo atraktivniji izgled nego i prilično više komfora u kabini. Što bi rekli, savršeno dobro nosi svoje gabarite i kilograme. BMW ne krije, celokupna “sprava” je postavljena na novu prilagodljivu CLAR fabričku platformu koja se za potrebe X modela rasteže kao lastiš guma na gaćama. Logično, moraju i deoničari biti zadovoljni a ne samo kupci. Suštinski ne vidim ništa loše u tome, pod uslovom da se poslovi obave kvalitetno i nadahnuto. Prednjim delom se uspešno potpisuju i oštro dizajnirani led farovi dok se na zadnjem delu ostalo u domenu klasike bez prevelikih eksperimenata. Najkraće, bar što se tiče dizajna, novi X5 je uspeo itekako.

Bogato i debelo

Unutrašnjost, a kakva bi mogla biti kada je u pitanju perjanica BMW brenda u ovom segmentu. Kristalno jasna, hiruški precizna i buržijski bogata. Sve i da pokušam tražiti dlaku u jajetu, teško bih je mogao otkriti osim elementarne zamerke, sve ono što fascinira je na spisku dodatne opreme za šta treba i debelo platiti.

Na ovom mestu ostavljam temu isplativosti svih tih gedžeta koje po pravilu koristimo retko ili nikada. Poučen iskustvom testirajući nove Audi modele, pre polaska na test vožnju dobro sam i temeljno pročitao uputstvo uz upoznavanje sa osnovnim paketom infotejmenta koji je moguće proširiti do neslućenih granica.

 

stil, Kompaktna snažna pojava, agregat, dinamika vožnje, udobnost, komfor, kočnice, upravljijvost
Cena, preglednost sa vozačke pozicije, bezdušnost enterijera, trapavost u gradskim uslovima

 

Za razliku od Mercedesa i Audija BMW je ostao veran razdvojenoj instrument tabli i monitora infotejmenta, bez dodatnih bravura u obliku trećeg ekrana ili velikog televizora

Vozač infotejmentom u zavisnosti od paketa opreme može rukovoditi beskontaktnim komandama, ili putem na dodir osetljivog monitora ili preko sada već staromodnog džojstika. Svaka varijanta funkcioniše odlično i rekao bih mnogo brže nego u prethodnika. Potpuno je nova i instrument tabla koja na prvi pogled deluje prenapucano i prilično konfuzno. Moguće je individualno prilagoditi željama vozača po pitanju rasporeda digitalnih “instrumenata” ali ipak ostaje jedan od elemenata koji su bar prema meni na granici kiča. Naravno obuka i prilagođavanje čaki na instrument tablu  je preporučljiva i neminovna potreba a ne hir.

Sedišta su bogata, masno debela i bar kada su u pitanju BMW standardi prilično udobna. Istovremeno su i prijatno čvrsta sa sjanim “obuhvatom” oko tela koje ne klizi u njima uprkos glatkoj kožnoj oblozi. Za razliku od prethodnog modela, u novom X5 unutrašnjost diše iako sam ruku na srce očekivao i više od ponuđenog. Nije pretrpano,nije zagušeno.

BMW X5 30d xDrive Steptronic

Karoserija: SUV

Motor: turbodizel/ R6
Zapremina: 2993 cm3
Snaga: 195 kW/ 265 KS, pri 4000 o/min
Obrtni momenat: 620 Nm pri 2000 – 2500 o/min
Menjač: automatski ZF 8 stepeni
Pogon: X-Drive na sve točkove
Dimenzije: 4922 x 2004 x 1750 mm
Međuosovinski razmak: 3975 mm
Zapremina prtljažnika 645 do 1860 litara
Pneumatici: 255/55R18 (standard)
Kočnice: napred ventilirajući disk/ nazad ventilirajući disk
Masa: 2185 kg
Rezervoar za gorivo: 80 litara
Ubrzanje 0-100 km/h 6,5 sekundi
Maksimalna brzina 230 km/h
Prosečna potrošnja na testu 9,0 litara
Nivo izduvnih gasova: 158-179 gr/km
Cena od: od 66.000 evra
Cena testiranog modela: oko 100.000 evra


Na zadnjoj klupi ima rekordno mesta u odnosu na sve BMW X modele pa čak i u odnosu na direktnu konkurenciju

BMW je od novog X5 napravio i sasvim solidnu direktorsku limuzinu. Za porodične namene predviđen je i povećan prtljažnik na 645 litara zapremine uz bonus novitet. A to je dvodelno otvaranje petih vrata čiji se donji deo spušta nudeći izuzetno praktičan utovarni prag.

Diskretan napredak mehanike

Malo po malo i evo nas na temi koja je srce svakog BMW modela. Agregat, menjač, pogon! Ispod haube je već rekoh novi “šestak” od 265 KS i 620 Nm obrtnog momenta. Iako je karoserija teška čak 2.200 kilograma, zahvaljujući pre svega ovom “lokomotivskom” obrtnom momentu, BMW X5 se bukvalno poigrava sa kolovozom, ubrzanjima i krivinama. Sve teče glatko i ubedljivo. Fabrika garantuje da do stotke stiže za 6,5 sekundi što se oseća i subjektivno.

Izvanredna dinamika vožnje X5 subjektivno pretvara u gotovo sportski automobil

Iako je postavljen na klasično ogibljenje sa spialnim oprugama (vazdušno je opcija), sa jedne strane izvanredno upija većinu neravnina i pruža finu udobnost, dok sa druge strane zadržava za povišenu SUV karoseriju gotovo fascinantnu stabilnost u krivini i preciznost upravljanja. Uspeh vredan svake pohvale jer ne zaboravimo, odstojanje najniže tačke podvozja od tla je čak 21,4 cm, a dinamika gotovo sportska. Naravno sve ovo ne bi bilo izvodljivo bez izvanredno odmerenog osmostepenog Steptronic automatskog menjača i uvek raspoloženog xDrive permanentanog pogona koji ispravlja najveći deo grešaka vozača i zapravo je njegov najverniji saradnik. Ako pitate za potrošnju, odmah da kažem od onih fabrički deklarisanih 7 litara u proseku nema ništa, ali sa 8,5-10 litara možete sasvim pouzdano računati, pa i više od toga ako je papučica noge na gasu teža od uobičajenog.

BMW X5 poseduje prefinjen sistem poluautomatskog upravljanja koji zaista na kraćim deonicama sasvim pouzdano “naviga” po putu

Da ne zaboravimo, u standardnoj opremi vozaču je na raspolaganju nadzor mrtvog ugla, upozorenje o napuštanju kolovozne trake, upozorenje o sudaru napred i pozadi, nadzor pešaka i ublažavanje sudara u gradu.

Na spisku opcija uz Active Driving Assistant Professional paket su asistencija u gradskoj gužvi, asistencija za održavanje kolovozne trake, automatska promena kolovozne trake, i izbegavanje sudara sa asistencijom u upravljanju i još mnogo toga. Sve se pitam nabrajajući ovo, kako smo se mi uopšte do sada vozili u automobilima koji ne poseduju ove mogućnosti! Može biti da sada udesa neće biti!? Aha, nije nego…

Trapavko

Jednim pogledom

Karoserija

Udobnost

Izgled

4,7

Napred

4,6

Funkcionalnost

4,7

Pozadi

4,5

Kvalitet izrade

4,7

Ukupno:

4,55

Ukupno

4,70

Ponašanje u vožnji

 

Enterijer

 

Vozne osobine

4,6

Funkcionalnost

4,6

Performanse

4,5

Dizajn

4,6

Kočnice

4,5

Ponuda prostora

4,6

Ukupno:

4,53

Kvalitet materijala

4,6

Motor

4,6

Završna obrada

4,6

Menjač

4,5

Ukupno:

4,60

Cena

4,0

Prosečna ocena: 4,422

Iako nije prebacio pet metara, a poseduje i savršen adaptivni servo upravljač, najslabija karika u X5 lancu je gradska upotrebljivost. Realno loša prirodna preglednost sa vozačkog sedišta se kompezuje izvanrednim sistemom kamera i monitoringa od 360 stepeni, ali osećaj vozača je da ipak ne kontroliše baš sve tačke vozila, pogotovo u javnim garažama. U tom smislu je i primedba na okretnost u gradskim uslovima, jer sa 12,5 metara radijusa punog kruga ne bi se mogao nazvati ribicom u vodi.

Sve u svemu, bar prema našim standardima i utiscima sa blic testa BMW X5 je pobedio i sebe i svoje prethodnike i konkurenciju ali i zdrav razum kada je u pitanju njegova cena! U osnovnom paketu opreme sa ovim trolitarskim turbodizel agregatom startuje od 66.800 evra dok je naš testirani sa vrlo bogatim paketom “igračaka” stigao na astronomskih 100.000 evra kao i svi njegovi direktni konkurenti. Puno je to novca, pogotovo ako je pošteno zarađen. Budimo i realni, ove šestocifrene cene automobila postale su uobičajena stavka cenovnika premijum brendova kao i činjenica da se veliki novac danas ne zarađuje vrednim radom i da ga suštinski u tuđim džepovima ima u izobilju.

Šta se tu može, nova vremena nisu donela samo SUV ludilo već i neke nove drugačije kupce i principe! Jer oni duše nemaju, pa ih sasvim zadovoljavaju i ovako savršeni modeli koji su svoju dušu ispustili u prethodnim generacijama.

Tekst: Miodrag Piroški

Foto&video: Igor Pejović

5 Komentara

  1. Prvo,navikavam se na novi sajt.Drugo,posle svakog testa ovde,meni se taj auto svidi!Trece,nedostaju,i nedostajace mi papirne VG!A,odgovorni ovde,me uporno ignorisu po tom pitanju.Nema odgovora!

  2. Ovo je za mene vrh ponude na trzistu,mislom da je bolji od GLE i Q7 ima nesta mocno u sebi al i cijena mu je uhuu

  3. Pošto nisam nešto vrijedan ali i dalje pošteno radim, jasno je da je ovo izvan mog domašaja osim ako se svojum Berlingom ne zakucam u neki…

    Ali sebe unaprijed oslobodim od želja pa opet zadovoljan

Comments are closed.

Top Reviews

Video Widget

gallery