Napori na planu smanjivanja troškova i jakog cenovnog pozicioniranja, doprineli su neto dobiti Stellantisa od 13,4 milijarde evra u 2021.
Ovo je prva godina koju su FCA i PSA grupa kompletirali u okviru novoformiranog transatlantskog koncerna, formiranog u januaru 2021.
To znači da je profit povećan za 179 odsto u odnosu na prethodnu godinu, u poređenju s kombinovanim rezultatima pojedinačnih entiteta. Očigledno je da se industrija oporavlja od negativnih uticaja pandemije i poremećenog lanca snabdevanja.
S 11,8 odsto korigovanom maržom iz poslovanja, Stellantis je nadmašio svoje projektovano godišnje povećanje od 10 odsto, uprkos globalnoj nestašici poluprovodnika, povećanja cena sirovina i drugih problema vezanih za snabdevanje.
Konglomerat očekuje dvocifrene vrednosti u 2022. što se tiče marži. Vrednost Stellantisovih akcija na Njujorškoj bezi je bila u porastu 6,6 odsto u predtržišnom trgovanju, dok je vrednost akcija u Milanu i Parizu skočila za 5,9 odsto.
Neto prihodi za 2021. su iznosili ukupno 152 milijarde evra, što je napredak od 14 odsto, uprkos dvadesetodstotnom gubitku planirane proizvodnje zbog neispunjenih narudžbina izazvanih nestašicom poluprovodnika. Korigovana dobit iz poslovanja je porasla za 95 odsto, na 18 milijardi evra.
U drugoj polovini godine, Stellantisov neto profit je porastao 32 odsto na 7,4 milijarde evra, na bazi prihoda od 76,8 milijardi evra, što je pad od 7 odsto u poređenju s poslednjih šest meseci 2020. U svim regionima je zabeležen rast i pozitivna korigovana dobit iz poslovanja.
Za celu godinu, neindustrijski protok novca iznosio je 6,07 milijardi evra, od početka 2021. Stellantis je predvideo pozitivan rezultat i za 2022., s dostupnom industrijskom likvidnošću od 62,7 milijardi evra. Procenjuje se da je ušteda na troškovima od spajanja postigla neto novčanu koristi od 3,2 milijarde evra u prvoj godini, od ukupno očekivanih 5 milijardi evra.
Italo-američko-francuski proizvođač takođe očekuje ordinarnu dividendu od 3,3 milijarde evra za akcionare, čekajući na njihovo odobrenje.
Stellantisova korigovana dobit iz poslovanja za Severnu Ameriku porasla je 85 odsto, na 11,4 milijarde evra u 2021., i to zahvaljujući povećanoj prodaji SUV/krosovera i kamioneta, kao i višim cenama. Kompanija je postavila maržu od 16,3 odsto u Severnoj Americi, u poređenju s maržom FCA u Evropi od 8,9 odsto 2020.
Konglomerat će ove godine davati čekove za podelu profita zaposlenima s punim radnim vremenom, u vrednosti do 14.670 dolara po glavi, što je povećanje od 83 odsto u odnosu na prošlu godinu, nakon što je sindikat pregovarao o isplatama bez ograničenja u 2019. godini.
Zalihe dilera u Severnoj Americi su se smanjile za 186.000 jedinica u 2021. godini, što je dovelo do povećanja prosečnih cena transakcija u Sjedinjenim Državama za otprilike 20 odsto, na oko 47.000 dolara. Ipak, postoje znaci oporavka: zalihe u decembru su pale za 59 odsto u odnosu na prethodnu godinu na 791.000 vozila, ali je to za skoro 100.000 vozila više u odnosu na septembar.
Severna Amerika je ostvarila korigovanu dobit iz poslovanja u drugom polugodištu od 16,4 odsto. Stellantis je prošle godine lansirao 10 novih vozila, uključujući Jeep Grand Cherokee L SUV s tri reda sedišta i novu generaciju Grand Cherokeeja. Takođe su započete isporuke novog Wagoneera i Grand Wagoneera, uz prvi „plug-in“ hibridni Jeep u Severnoj Americi, Wrangler 4xe.
Tokom cele godine, u svim regionima je zabeležen rast. Stellantis je zaradio 5,4 milijardi evra u Evropi, 882 miliona evra u Južnoj Americi, 545 miliona na Bliskom istoku i Africi, odnosno 442 miliona evra u Kini, Indiji i azijsko-pacifičkom regionu.
U utorak, Stellantis će podeliti svoje dugoročne strateške planove, ukljujući razradu napora za preokret na najvećem svetskom tržištu automobila, Kini, gde kompanija prodaje relativno mali broj automobila. Reforme su, međutim, već imale težak početak s jednim od partnera u okviru zajedničkog poduhvata.
Pored toga, Maserati je zaradio 103 miliona evra u 2021., s povećanjem prodaje za 41 odsto. Ova luksuzna marka bi trebalo da predstavi novi SUV sledećeg meseca, Grecale, a na putu je i da lansira novi Gran Turismo 2023., što bi trebalo da popravi finansijsko stanje.
Stellantis je takođe najavio formiranje serije partnerstava i obavezu da uloži 35,5 milijardi dolara u elektrifiaciju i softver do 2025., u okviru napora da se transformiše u kompaniju u oblasti transportne tehnologije. Free2move ogranak koji se bavi elektronskom mobilnosti, pokrenuće mrežu u Severnoj Americi u drugoj polovini 2022.
Stellantisovi rezultati su mešoviti u poređenju rivalima iz Detroita. Italo-američko-francuski koncern je bio bolji od General Motorsa Co., koji je ostvario profit od 10 milijardi dolara na osnovu prihoda od 127 milijardi, nadmašivši prognoze. Ford Motor Co. je ostvario neto zaradu od 17,9 milijardi dolara, na osnovu prihoda od 136,2 milijarde zelenih novčanica u 2021., što je promašilo očekivanja Wall Streeta.
Vrele Gume
Priredio: Pavle Barta