10 najvrednijih automobila 2015.
Ako mislite da su cene superautomobila besmisleno visoke, pripremite se za ono što sledi. Naime, reč je o klasicima koji su prodati na aukcijama ove godine
U godini koja je na izmaku, bilo je i te kako „paprenih“ kupovina, a pred nama je deset najskupljih. Lavovski deo elite se odnosi na Ferrari, čiji su modeli bez dileme najtraženiji među kolekcionarima (italijanski proizvođač drži prvih pet mesta). Ipak, tu je i nekoliko britanskih sportskih automobila, uključujući jedan koji nije ni izbliza toliko star koliko bi se očekivalo kada je reč o postignutim milonskim brojkama. Naravno, tu je i jedan nemački trkač. RM Sotheby i Gooding & Company su odradili naveći broj skupe mašinerije, dok se ostatak odnosi na Bonhams, Barret-Jackson i Mecum. Pariska aukcijska kuća Artcurial je takođe dala svoj doprinos.
Deset najskupljih automobila prodatih 2015. godine koštaju ukupno 162 miliona dolara
1. Ferrari 290 MM iz 1956. – 28 miliona dolara
Pobednik, i to sa velikom razlikom u odnosu na ostale je Ferrarijev pulen. Šasija broj 0626 je jedna od samo četiri napravljene, a posebno je konstruisana za legendarnog Huana Manuela Fanđa u svrhu učestvovanja na Mille Miglia. RM Sotheby ga je na manifestaciji u Njujorku prodao za 28 miliona dolara. Ovu brojku jedino zasenjuju apsolutni rekorder, Ferrari 250 GTO, prodat prošle godine za neverovatnih 38 miliona dolara i još jedan Fanđov trkač, Mercedes W196, kojeg je Bonhams 2013. prodao za 29,6 miliona zelenih novčanica. Na taj način je Ferrari 290 MM treći najskuplji automobil ikada.
2. Ferrari 250 GT SWB California iz 1961. – 18,6 miliona dolara
Dok je većina ovogodišnjih rekordera ispolirana do perfekcije, jedan od najskupljih je nerestaurirani primerak, koji dolazi direktno iz štale, sa sve patinom koju su mu donele protekle decenije. Naime, počivao je zajedno sa još 58 klasika u jednoj štali u Francuskoj, kao deo davno zaboravljene „Baillon“ kolekcije, koju je isporučila aukcijska kuća Artcurial. Ferrari 250 GT SWB California Spider je prodat u Parizu, februara ove godine za vrtoglavih 18,5 miliona dolara, što je rekordna suma za ovaj Ferrarijev model.
3. Ferrari 250 LM iz 1964. – 17,6 miliona
RM nikada nije izneverio sa svojom ponudom u Montereju, aukciji koja se tradicionalno održava svakog leta u Kaliforniji. Međutim, ove godine je nadmašio inače visoka očekivanja sa „Pinnacle“ kolekcijom. Čitav niz egzotike iz snova i klasične mašinerije je stavljen u „bogatašku“ ponudu, a tu je bilo mnoštvo Ferrarija, uključujući Enza, koji je bio svojevremeno poklon za papu. Međutim, najvišu cenu je dostigao 250 LM iz 1964. Model sa središnje pozicioniranim motorom, evolucija legendarnog GTO, bio je ispred svog vremena, te zato ne čudi što je oduvek postizao ekstremno visoku vrednost. Primerak sa RM Sotheby aukcije je dostigao 17,6 miliona dolara na Pebl Biču.
4. Ferrari 250 GT SWB California iz 1961. – 16,8 miliona
Još jedan redak Ferrari na listi najskupljih. Reč je o 250 GT SWB California Spideru. Gooding & Company ga je na Pebl Biču letos prodao za takođe vrtoglavih 16,83 miliona dolara. Verovali ili ne, očekivalo se da postigne još višu cenu, ali su još dva automobila sa te liste prodata za „osmocifrenu“ sumu.
5. Ferrari 250 GT Speciale by Bertone iz 1962. – 16,5 miliona dolara
Nućio Bertone je radio na dosta egzotičnih modela u svojoj karijeri, ali nije tu bilo puno Ferrarija. Ovaj je ipak dospeo u Bertoneove ruke, ali nije ga on samo kreirao, već ga je i napravio za sebe. 250 GT SWB Berlinetta je modifikovana, a instaliran je „ajkulin nos“ u stilu „gran pri“ trkača Scuderije. Prodat je za 16,5 miliona dolara na istoj Gooding & Company aukciji na Pebl Biču kao i prethodni California Spider i Porsche koji će tek uslediti.
6. Aston Martin DB4 GT Zagato iz 1962. – 14,3 miliona dolara
Ukoliko neko od britanskih proizvođača može da se nosi sa Ferrarijem i eventualno ga pobedi na nekoj aukciji, to je svakako Aston Martin, ili preciznije DB4 GT Zagato. Ovo je prvi od dugog niza modela nastalih iz kolaboracije britanske marke i italijanske dizajnerske kuće. DB4 GT je proizveden u samo 19 primeraka. Ovaj je 14. po redu, a distribuirao ga je naravno RM Sotheby’s u Njujorku, za impresivnih 14,3 miliona dolara. To je novi rekord, kada su u pitanju klasici koji dolaze iz Velike Britanije.
Ovo je model za koji sa sigurnošću možemo reći da će mu cena daleko više porasti u bliskoj budućnosti. Naspram ostatka sa ove liste, McLarenov pulen je u velikoj meri moderan model. Procenjuje se da će u bliskoj budućnosti cenovno ugroziti čak i suverenost Ferrarija 250 GTO. Konkretno ovaj primerak je deo spomenute „Pinnacle“ kolekcije, a fabrički je modifikovan tako da bude veoma blizu LM specifikacijama, što ga čini još ređim u odnosu na ostale F1. Uz raritetnost, kultni status ovog automobila je doprineo postizanju cene od 13,75 miliona dolara (u Montereju) u avgustu, kada je oborio britanski rekord, dok na „doboš“ nije stigao DB4.
Mnogo pre nego što je Ferrari oživeo „Tour de France“ oznaku sa novim F12 TdF, trkači džentlmeni poput markiza Alfonsa de Portaga su se takmičili po francuskim brdima i krajoliku, kao i na različitim stazama i jednoj od najnapornijih trka ikada voženih. Ovaj 250 GT TdF je jedan od 14 napravljenih primeraka, i intenzivno je korišćen u trkama. Prodat je za 13,2 milona dolara na Pebl Biču, i na taj način zauzeo osmo mesto na ovogodišnjoj listi.
9. Jaguar C-Type iz 1953. – 13,2 miliona dolara
Jaguar je napravio samo tri C-Typea 1953. godine, a jedan od njih je stigao na aukciju pod patronatom RM Sothebyja, i to na istoj onoj gde je prodat prethodno spomenuti Ferrari 250 TdF. Prodat je za rekordnih 13,2 miliona dolara, postavši najskuplji Jaguar ikada prodat na jednoj aukciji, doprinevši ukupnoj „cifri“ od 172,7 miliona dolara, koliko je tada ukupno sakupljeno na dotičnoj manifestaciji.
10. Porsche 956 iz 1982. – 10,1 milion dolara
Malo je era u istoriji automobilizma koje se mogu pohvaliti takvim entuzijazmom kao što je vreme Grupe C, a jedan od najvrednijih primeraka iz tog perioda se našao na Gooding & Company aukciji na Pebl Biču ove godine. Dotični Porsche 956 je pobedio na 24 časa Le Mana 1983., postigavši osmu pobedu na legendarnoj trci za nemačku marku, od ukupno sedamnaest. Sa takvim „pedigreom“ i u „Rothmans“ bojama, treći od deset 956 ukupno napravljenih je prodat za preko 10 miliona dolara, zaokružujući na taj način ovogodišnju listu najskupljih četvorotočkaša.