Muzika na auspuh i pomalo na struju
Evropska moto sezona se po malo luckasto završava, barem kada je reč o premijerama, što na Intermotu, što na EICMA u Milanu koji upravo traje
Biće da su Japanci i ove sezone pokupili slavu – Kawasaki svojim monstrumom H2, a Yamaha novim R1, za koji je Rossi lično izjavio da je to rasni M1 samo sa tablicom I žmigavcima.
Ali, hajdemo, nogu pred nogu milanskim salonom, pa što na japanskom, što na ostalim jezicima, upoznajmo zvezde i zvezdice.
Samo pre to ga, jedna konstatacija: kao što u automobilizmu izvor napretka čini mehanika i sve se vrti oko elektronike, softvera i dovoljno przih preocesora da ispune zadatke, EICMA je pokazala da slični trendovi vladaju i na dva točka. Kao prvo, praktično svaki ozbiljniji motor predstavljen ove godine dobio je “Cornering ABS”, sistem koji je razvio BOSCH, a svaki ga proizvođač prilagodio svojim modelima. “Cornering ABS” je ogroman korak napred sistema protiv blokade točkova, a koji će sigurno značajno unaprediti bezbednost vozača. Drugi paket, predstavila je Yamaha, čiji takozvani “IMU” sistem, uz pomoć žiroskopa prati položaj i ubrzanja motocikla, pa po sistemu centralne kontrolne jedinice upravlja radom čitavom silom raznih sistema, od kontrole proklizavanja, podizanja prednjeg toča, Cornering ABS-a, lounch controle, kontrole klizanja, a na kraju, u stilu prave trkalice, vozaču omogućava “download” svega i analizu vožnje, i naravno komentarisanje u društvu uz pivo. Treći kanal elektronike, našao se u ogibljenju, pa sada svaki ozbiljniji motor ima i poluaktivno ogibljenje. Toliko o trendovima.
Pogledajmo šta je prikazano na sajmu!
Kawasaki H2
Jednostavno moramo da ga pomenemo, iako nije premijera – označio je povratak turbopunjača na motocikl, koji su se stidljivo pojavili osamdesetih, i još stidljivije nestali. Kako bilo, 30 i “kusur” godina kasnije, vazduhom dopunjena hiljadarka podiže se kao od šale na neverovatnih 300 KS. Ipak, bar za sada, ona ne sme na ulicu, pa je Kawasaki predstavio i smirenu, drumsku H2 verziju sa “samo” 210 KS i dalje turbo prehranjivanih konja, koja trenutno pruža najbolje ubrzanje na planeti.
Yamaha
Yamaha Tmax
U 2015. godinu Yamaha ulazi sa najvećom i najcelokupnijom ponudom skutera u svojoj istoriji, koju čini ukupno 20 modela.
Najnoviji član je novi TMax, zvanično najprodavaniji sportski maksi skuter u Evropi, koji je stigao sa brojnim tehničkim i stilskim unapređenjima. Prednja viljuška je „up side down“, a čeljust prednje kočnice je radijalno postavljena. Kartica je zamenila ključ, pa se novi TMax startuje bez potrebe za vađenjem ključa iz džepa. Prepoznatljivost je obezbeđena potpuno novim oklopima, koji podrazumevaju i LED prednja svetla. Agregat je ostao provereni dvocilindraš od 530 cm³. Pored osnovne verzije, novi Yamaha maxi skuter na tržište stiže i u specijalnom IRON MAX izdanju.
Yamaha MT-09 Tracer
Nakon što je u „naked“ verziji poharao svet, MT-09 je premijerno predstavljen i u jednom potpuno novom stilu, nazvanom Tracer. Potpuno je jasno da dolazi na mesto legendarnog modela TDM 900, a to čini tako što koristi najbolje od proverenih elemenata porodice MT-09. Trocilindarski agregat od 847 cm³ sa „cross plane“ radilicom nudi elastičnih 115 KS motociklu koji je sada namenjen za duga putovanja. Da se ne radi samo o kozmetičkim podacima, Tracer poseduje povećani rezervoar (18 litara), kontrolu proklizavanja koja se može isključiti i elektronsku jedinicu koja vozaču omogućuje izbor jedne od 3 moguće postavke rada agregata. Tu je i digitalna instrument tabla poslednje generacije.
Yamaha YZF-R1
Verovatno ne postoji ljubitelj motociklizma u svetu koji nije sa nestrpljenjem očekivao premijeru novog R1. Predstavljen je od strane dva „momka“ koji zajedno imaju 13 titula šampiona sveta. A ko bi to mogao biti? Valentino Rossi i Jorge Lorenzo! Rossi, koji je direktno učestvovao u razvoju novog R1 rekao je da je ovo njegov trkački M1 sa dodatnom opremom, tj. tablicom i žmigavcima. Srce je i dalje „hiljadarka“ sa četiri cilindra, koja sada ima 200 KS u mestu (bez ram efekta usisnika vazduha u vožnji), sa potpuno novom elektronskom jedinicom. Međutim, učinjeno je mnogo toga i na mehanici, pa sada R1 poseduje titanijumske klipnjače sa izmenjenim prečnikom i hodom klipa, i novim „cross plane“ kolenastim vratilom. Uz veliku upotrebu legure magnezijuma, suva težina motocikla je samo 179, a mokra 199 kilograma. Kao što je Rossi rekao da se današnjim Moto GP mašinama ne može upravljati bez pomoći elektronike, novi R1 je dobio upravljačku jedinicu koja uz pomoć žiroskopa čini: kontrolu proklizavanja, launch control, anti wheeling, ABS, slide control. A sve to može prilagođavati individualnim željama preko centralnog EMU sistema i običnog laptopa. Upravo onako kako to čine mehaničari na trkačkim mašinama. Još samo da dodamo, oplate u kojima su smešteni i LED farovi, izrađeni su od karbona. Za one kojima sve ovo nije dovoljno, Yamaha će sladokuscima ponuditi i limitiranu i snažniju R1M verziju.
Honda
Niko ne kaže da je Honda Fireblade loš motor, naprotiv, samo njegovih 178 KS iz “hiljadarke” sada već pomalo deluju stidljivo imajući u vidu da je direktna konkurencija prebacila 200 KS. S tim u vezi, a i u vezi najnovije šampionske titule u Moto GP-u, Honda je u Milano dogurala RC213V-S concept. Kažemo dogurala samo figurativno, obzirom na status koncepta, a i činjenice da je serijska proizvodnja neizvesna, a informacije nedostupne. Jedino što znamo je da ovo jeste V4 replika MotoGP mašine sa retrovizorima i svetlima. Sve ostalo je nivou, ako bude biće-kada ne znamo!
Tajnovitost, možda malo manju, Honda je pokazala i sa novim offroaderom – True Adventure, doduše, ne konceprtom nego prototipom!? Jasno primetna oseka podataka i zvaničnih detalja, osim da je “V2” sa hiljadu kubika zapremine, te da je “hard core offroader”.
Sve ostalo, dogodine, nadajmo se
Ducati
Ducati Panigale 1299 juriša na BMW S1000 RR, za titulu snažnijeg, pa radilici nudi 205 KS. Međutim, italijanski (uz nemački kapital i poslovnost) super sportista će se sledeće godine pojaviti u dve verzije: Panigale 1299 R prema superbike homologaciji sa 1198 cm³ i kao adekvatna “S” verzija koja nudi 100 cm³ više, u potrazi za još više snage i obrtnog momenta. Šta više, “S” bi trebao biti supersport sa najvećim obrtnim momentom. I sada bacite pogled na početak ovog izveštaja. Ducati = Nemačka = BOSCH. Da, sa silnim konjima boriće se i silna elektronika. Ducati Monster 1200 je za 2015 godinu dobio značajno unapređenje u vidu vodom hlađenog Testastretta motora iz Multistrade i Diavela, sa malo umanjenih osnovnih 150 KS. Kada već pominjemo Multistradu 1200, moramo dodati i da je za 2015 godinu pojačana za 10 KS, na ukupno 160 KS, i obogaćena potpuno prerađenim elektronskim sistemom. Uključujući i IMS, inercijalni sistem za merenje, koji upravlja ABS-o, TC-om, anti wheelingom itd.
BMW
Ducati je osvežio Multistradu taman na vreme da parira bavarskom, ne pivu, nego BMW-u S1000XR. Ili je čak obrnuto, pa su Bavarci shvatili da im Multistrada skida kajmak i opsetili se da u “ostavi” imaju fenomenalnu hiljadarku iz S1000, koja se uz malo kroćenja pretvara u idealan pogon za jedan rasni turer. Po mnogo čemu sličan sa zastrašujućim S1000R, XR je dobio prebogat sistem elektronskih pomagala i sasvim sigurno neće mu biti problem da parira a i pobedi Multistradu.
Aprilia
Kako proslaviti svežu titulu prvaka sveta u Superbikeu? Pa novim modelom, naravno. RSV4Superbike je već bio sjajan motockl, ali sa dodatih 16 KS i on je ušao u klub “over 200”. Doduše za malo, sa tačno 201 konjićem. I elektronike je puna kapa, uključujući i quick shift (drži gas i menjaj brzine) sistemom bez upotrebe kvačila. Jedino što je najmanje menjano je izgled, ali šta se tu uopšte u moglo menjati.
Bez da brine o homologacijama, Aprilia Tuono V4 1100 RR dobila je 100 cm³ više i sa 175 KS predstavlja punokrvni “street fighter”, mada sa po oklopima i trostrukim prednjim svetlima, može nazovati i turerom a da se pri tome mnogo ne pogreši.
Energica
Oni koji ne mogu da zamisle motocikl na struju neka ovaj deo preskoče. Energica, italijanska fabrika motocikala, predstavila je novinu nežog imena Eva. Ovo je naked verzija EGO-a, koji je uspeo da se proslavi performansama. Eva ima malo manju maksimalnu brzinu zbog lošije aerodinamike, ali ipak sasvim pristojnu autonomiju od 150 kilometara iz motora od 134 KS i paketa baterija od 11,7 kW/h.
Triumph
Svog predstavnika u srednjoj 800 cm³ klasi Tiger 800 koji uz tačno 799 kubika razvija oko 100 KS! Triumph se u ovom slučaju podelio u četiri zasebna modela u zavisnosti od afiniteta kupaca: Tiger 800 XR, XRx, XC and XCx. U prevodu, “XR” je drumska verzija, “XC” je offroader sa produženim hodom amortizera. “XCx” pruža takođe dodatno terensko oslanjanje sa dužim hodovima. Oba “X” modela imaju bolju opremu koja uključuje i tempomat, dok “XCx” ima dodatne štitnike motora, ručki itd.