
Njegovo veličanstvo automobil
Na sajmovima oltajmer automobila fraza „za svakog ponešto“ ima mnogo korisnije značenje, od otrcane formulacije nudimo svašta i ništa. Automobili koje najviše volite na svetu su tu, i možete da obigravate oko njih ne samo 3 minuta, nego od 10 do 6 uveče , tačnije dok vas obezbeđenje ne isprati sa sajma.
Lokacija Sajma je pola posla
Još od Ženeve zavoleo sam pristup da se sajam nalazi tik uz međunarodni aerodom. Znači nema one kalkulacije da iz centra metopole odlazite sa sajma kad je najlepše ne bi li se klackali tih 30 -60 minuta javnim prevozom do aerodroma. Ovako možete ostati na sajmu do onih obaveznih dva sata pre poletanja.
Kako sa aerodoema najlakše naći sajam klasičnih automobila ? Samo pratite reku muškaraca koji izgledaju kao zaklete neženje i nose kačkete sa brendovima automobila, nema šanse da pogrešite.
Subjektivan izbor
Krenimo od praistorije: Aktivnosti da se napravi narodni automobil u nemačkoj su započe još od polovne 20-tih godina.
Možda najuspeliji na tom planu je bio Hanomag. Nazvan „Vojni lebac“ zbog specifičnog stajlinga, ovaj super spartanski dvosed imao je motor zapremine 503 kubna centimetra koji je razvijao 10 ks. Največe brzine postizao je na alpskim nizbrdicama, mada vožnja uzbrdo je znala da potraje.
Studebaker Golden Hawk proizvodjen od 1956. do 1958., bio je luksuzni kupe opremeljen 4.7 litarskim V8 motorom koji je razvijao 275 ks.
Ništa sa Starog kontinenta nije moglo da parira ovoj elegantnoj mašini. Studebaker je poslednji automobil proizveo 1966. A možda je moglo biti drugačije ?
Mercedesi su se u Americi do 1963. prodavali kroz dilersku mrežu Studebakea.
Bilo je razgovovora o deljenju pogonskih grupa, pa i da se Studebakeri nađu u Evropi u Mercedesovim salonima. Da je išta bilo od tih pregovora, možda bi Studebaker opstao kao američki pod-brend Mercedesa ?
Nešto više sreće imala je GM-ova divizija Plymouth.
Njihov kompaktni model Vallinat, sklapao se od kanade do Argentine, pa i od Australije do Izraela. Na ovom Retro Calssic sajmu se našao kabriolet iz 1966. u Signet paketu opreme, sklopljen u Švajcarskoj.
Mercedes Benz je u Štutgartu nastupio sa svojim Classic ogrankom.
Na delu su bile uživo demonstracije mehaničarkih radova na motorima vremešnih modela, kao i jedna 300 SL Gullwing , tačnije samo njegova školjka, razultat mukotrpnih limarskih radova. Resturacije započeta početkom 2024,, očekuje se da bude gotova krajem ove godine.
Na ovim našim prostorima, hromiranje svih branika većih od fićinog je izazov prilikom resturacije.
Rešenje nudi firma M&G Classic Chrome iz Slovačke. Svoje umeće demonstrirali su hromiranjem komletnih moticikala. Zaista impresivno izgleda.
Tazio Nuvolari , pobednik Begradskog gran Prija 1939., bio je jedan od prvih sportista koji je shvatio značaj personalnog brendinga.
Dizajnirao je lični logo od početnih slova svog imena i prezimena, a njegova maskota bila je kornjača. Takođe sa krojačima je kreirao svoje kombinezone za vožnju. Izlagač „Tazio Nuvolari Originals“, omogućava oltmeristima da se oblače kao leteći Mantovljanin. Teranje te vrste mode nije jeftino. Jedan duks izaći će vas 75 evra.
Istinski raritet je Borgward P100.
Redni šestak od 2.240 ccm razvijao je 100 ks. Bio je to prvi nemački serijski automobil sa samonivelišućim vazdušnim ogibljenjem. Ova luksuzna limizina predstavljena 1959. silom postade rearitet. Taman kada se prozvodnja uhodavala, 1961. firma Borgward je berzanskim mahinacijama oterana u stečaj. Do tada u pogonima u bremenu kompletirano 2.530 automobila ovog tipa.
Utešna nagrada: od 1967 do 1970 još 2.000 primeraka proizvedeno je u Meksiku.
Klupska scena obavezna je komponenta ovakvih manifestacija . Ljubitelji brendova Porsche i BMW, su tu sledeći ideju: naš je više nego onih drugih. Fanovi Opela ne daju ni pet para na to. Oni u Štutgartu obeležavaju 60 godina Kadetta B i pola decenije Ascone i Mante B.
Za upotpunjenje Retro doživljaja, tu je i radionaca koja stare kofere prepravlja u Blue Tooth zvučnike za poneti.
Iznošeni koferi se čiste, obnavljaju spolja, u njih se ugradjuje ram od drveta koji nosi zvučnike. Potom se aktivira podešavanje parametra zvuka, skrojeno spram akustičkih zahteva vašeg automobila.
Postavka Hot Rodova potvrda je načina kako je registracije ove kategorije rešena u Nemačkoj.
Regionalne razlike u pravilima za registraciju postoje. One su uglavnom male, ali nije neobično da neki previše revnosni Bavarski Polizei isključi iz saobračaja Rod koji je uredno registrovan u Hessenu.
Kako god bilo prvila su sledeća: Ako je američko vozilo onakvo kavo je izašlo iz fabrike, na njega se primeljnuju pravila za tehnički pregled iz godine proizvodnje.
Svaki ugrađeni aftermarket deo mora biti od strane proizvođača atestiran u Nemačkoj. Postoje čak i pravilnici koji detalno regulišu modifikacije. Ukoliko neko ugradi snažniji motor ili ga tjunira za svako povećanje u snazi postoji pravilnik kakve kočnice peneumatici i ogibljenje mora to da isprati.
Medju njima našao se modifikovani Mercury iz 1949. To je jedan od četiri istovetna automobila koji su koriščeni za film „Cobra“ sa Sylvesterom Stalloneom. Dva su slupana, treči je preživeo kaskaderske egizbicije i otkupio ga je Slaj lično, ovaj četvti iako sve veme u pripravnosti, nikada nije stao pred kamere.
Delovi karoserije oltajmera koji padaju šaka slikarima expertima za oplemenjivnje eterijera. Jedna slika od 4 kvadrata sa prednjim krilom Mustnaga i Stivom McQueen-om iz filma „Bullit“ koštaće vas i do o 5000 evra. Šta je to za onog koji na sajamskoj licitaciji isposluje sebi neki staritet za 100.000 evropskih novčanica.
A gde smo tu mi ?
Poseta Sajmu Retro Classic neizbežno otvara pitanje gde je oldtajmer scena u u Srbiji u poređenju sa menaifestacijama ovog tipa.
Zaprvo i nije daleko kao što možda to izgleda na prvi pogled. Uz sprovođenje nove procedure registracije i uvoza koji priznaje kategoriju oldajmera, i kod nas na drumovima biće sve više izuzetno retkih modela kao i onih manje retkih i manje vrednih koji ipak svaki na svoj način čuvaju našu tehničku istoriju.
BONUS VIDEO
Tekst i video : Miroslav Schossberger
Fotografije: Vrele Gume
Partner reportaže: Emil Frey Srbija – Auto Space