Online plus

Renaultov električni trio

2.6KPregleda

Revolucija na horizontu

U dekadi nakon 2020. godine počeće vidjivo da se menjaju ne samo način na koji koristimo automobile, globalna geopolitička situacija, veći i naši svakodnevni životi

Renault se sprema za elektrifikacioni talas. Vozili smo električni Kangoo, ZOE i Twizy!

Mnogi proizvođači najvili su za 2021. godinu, komercijani start autonomnih vozila. Prema prognozi jednog od vodećih svetskih geologa Kolina Kembela, globalna proizvodnja nafte dostići će vrh u periodu od 2025 – 2028. godine. Nakon toga uslediće postepen ali nezaustavljiv pad u proizvodnji. Proizvođaći su zadali sebi rok da do 2030. iz svoje ponude istiskuju vozila pogonjena motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.

Prema onome što smo videli na prezentaciji u Zagrebu, Renault grupacija, spremno dočekuje prestojeću bespoštednu električnu automobilsku „pijacu“.

Kangoo i Twizy spremni za težak rad

Kad internet kapu kroji
Nemali impuls povećanju prodaje lakih dostavnih vozaila, dala je online kupovina. Specijalizovane kurirske službe, praktično su preotele biznis dostave paketa od nacionalnih poštanskih službi. Veliki gradovi krenuli su u akciju proređivanja dizelaša sa svojih ulica, a tehnički zahtevi koji se stavljaju pred vozila sa benzinskim motorima sve više liče na sadističko birokratsko iživljavanje. Rešenje: Električna dostavna vozila.

Od 2011. Kangoo Z.E. je najprodavanije električno dostavno vozilo u Evropi. Sve karoserijske konfiguracije modela sa SUS motorom dostupne su i u električnoj verziji. Nova baterija originalno razvijena za model ZOE, povećala je autonomiju kretanja Kangooa za 50%. Do sada je ovaj van nudio domet od 170 km u NEDC ciklusu. Sada je ova brojka povećana na 270, što realno znači okruglo 200 km.

Statistički, dostavna vozila u gradu prosečno pređu 107 km na dan. Čak i ako je Kangoo Z.E. maksimalno angažovan, ima načina da se njegova kilometraža dodatno poveća.

Jedan od paketa u okviru koga se prodaje Kangoo Z.E. podrazumeva i punjač prilagođen za monofaznu struju. Vreme punjenja iznosi 7 sati. Ukoliko u toku dana vozač svrati u centralu, na pauzu za ručak u kantini, za jedan sat punjenja raspoloživom dometu Kangooa dodaje se 35 km.

ZOE
Možda ključni Renault-ov bestseler kada su u pitanju električna vozila je ZOE, najprodavaniji automobil ove vrste u Evropi, 60.000 primeraka do sada. Zapravo ovo je model koji je dobio čast da na njemu debituju sve tehnologije koje francuski proizvođač uvodi u električna vozila. Za nače čitaoce ovaj automobil nije nepoznata priča. Perica Rajković ga je detaljnio i testirao ovog proleća i to na ulicama Pariza.

ZOE enterijer

Najznačajnija među njima je nova baterija Z.E. 40 , istih dimenzija kao odlazeća, mada teža 22kg. Kod ove baterije gustina jona u ćelijama je mnogo veća nego ranije. Rezultat je povećana autonomija kretanja. U NEDC ciklusu to iznosi 400 km, realno 300 km.

Ilustracije radi, dolazeći Tesla Model 3, koji, istina pripada višem segmentu, ima autonomiju od 346 km po EPA meranju.

Nikada daleko od punjača sa aplikacijama ZE Trip i ZE Pass

ZOE je automobil B segmenta. Inventivna arhitektura enterijera, zapravo ga pozicionira u gornji deo ovog segmenta, kada je reč o prostranosti. Zapremina prtljažnika iznosi 338 litara.

Renaultov mališan, je od samog starta bio kreiran da bude električno vozilo, umesto, kako to komecijalna praksa nalaže, bude derivat nekog postojećeg automobila na konvecionalni pogon.

Silovito ubrzanje sa odmah dostupnim najve obrtnim momentom, itekako se oseti u ZOE–u, zvučnu kulisu čini takozvani „ZE Voice“, veštački generisan zvuk aktivan do brzine od 30 km/h, namenjen pre svega bezbednosti pešaka.

ZOE se nudi sa motorima od 65 i 68 kW. Performanse su im ujednačene. Najveća brzina iznosi 135 km/h, ubrzanje do 50 km/h je 4.1 sekundi, a do 100 km na čas 13.2.

Glavna razlika je u brzini punjenja na različitim punjačima. Primera radi, model sa motorom od 65 kw na komercijalnom trofaznom punjaču dostiže 80 % kapacitet baterije za 65 minuta. Modelu sa jačim motorom za isti zahvat treba sat i četrdeset minuta.

Nekoliko elemenata dodatno karakteriše ZOE. Za početak tu je regenrativno kočenje, sve zastupljenija tehnologija konverzije termičke energije kočenja u električnu. Tu je i mini toplotna pumpa, koja služi za grejanje i hlađenje kabine. Michelin je posebno za ovaj model razvio pneumatike.

U svakodnevnoj upotrebi vozačima ZOE-a dostupne su aplikacije ZE trip i ZE Pass. ZE Trip pronalazi javne stanice za punjenje i prikazuje informacije o svakoj stanici, kao što su dostupnost, brzina punjenja i vrste utičnica, u stvarnom vremenu. Plaćanje punjenja se završava preko aplikacije ZE Pass na vašem mobilnom telefonu.

Električne automobile, prati stilma da završna obrada zna da bude spartanska. To definitvno nije slučaj sa ZOE-om, čiji enterijer potseća na onaj iz Clia. Top paket opreme “Bose”, koji podrazumeva kožna sedišta, nudi mnogo lifestyle detalja.

 

Twizy
Pedesetih godina prošlog veka u Renault Twizy deluje kao High tech oživljavanje stare ideje. U ovom, kako ga stručna literatura zove, kvadraciklu, dve osobe mogu da se smeste po uzoru na motocikl, eventualno lovački avion, jedna iza druge. Za one kojima ne treba društvo, u ponudi je cargo verzija, u kojoj zadnje sedište zamenjuje prtljažnik zapremine 180 litra, koji može da primi 75 kg. tereta. Kako, kažu na promociji u Zagrebu, idealno za kućnu dostavu hrane iz restorana. Twizy presvučen firmiranom folijom restorana, neprocenjiovo je aktraktivan i kao pokretna reklama.

Twizy bezbednost kao u automobilu

Što se tiče nas koji nismo u ugostiteljskom biznisu, na raspolaganju su dve verzije sa maksimalnim brzinama od 45 i 80 km/h. Prva je osmišljena za mlađe vođe od 15 ili 16 godina, koji po važećim zakonima u većini EU država, na ovaj način stiču mobilnost. Oba modela imaju isti domet od 100 km i brzinu punjenja od tri sata i trideset minuta do punog kapaciteta.

Subjektivan utisak u vožnji: enterijer je malo plastičan, super je što veliki prozori čine kabinu prozračnom, a za lošije vreme tu je PVC folija umesto stakala, koja se lako montira patent zatvaračem. Ubrzanje je zabavno, makar na moment zvučalo kao tramvaj u jurišu na novobegradskom bulevaru.

Ništa bez podrške države
Na prvi pogled postavlja se pitanje, kakva je korist što država troši novac poreskih obveznika, da stimuliše prodaju električnih automobila, čija brojnost će još neko vreme biti mala, da bi značajnije doprinela smanjenju zagađivanja okoline. Ili da postavimo pitanje drugačije: zašto bi država pomagala onima koji bi da se voze jeftinije od svih nas koji skupo plaćamo cene naftnih derivata? Ni jedno ni drugo pitanje zapravo nije dobro postavljeno.

Uloga države u elektrifikaciji nacionalnog voznog parka, mnogo je sličnija “kickstarter” finasijskoj podršci. Cilj je da se što pre na ulice izveze ona kritična količina vozila, čija će brojnost, pokrenuti proces veće proizvodnje, a time i smanjenja fabričke cene vozila, i baterija. To je preduslov da se za početak cena elektro i konvencionalnih vozila izjednači, a potom čak i da električna vozila postanu jeftinija. Upravo su baterije najskuplja komponenta, savremenih električnih vozila. Francuzi to rade na sistematski način. Renault je 2011. pobedio na tenderu francuske vlade za snabedavanje nacionalne pošte (ne da se pošta još uvek) sa 15.600 električnih vozila. Francuski državni aparat planira da za svoje potrebe kreira flotu od 25.000 električnih vozila.

U Sloveniji subvencija države za kupovinu električnih automobila kreće se do 7.500 evra, Susedna Hrvatska nudi raspon od 4.000 do 9.200 evra.

Za slučaj da se neko pita, kako mreža javnih puniocia prati povećanja broja električnih vozila na Starom kontinetu evo nekoliko brojki. Trenutno širom Evrope, broj javnih punionica iznosi 80.000. Očekuje se da njihov broj raste stopom od 50% godišnje.

Twizy Cargo dostava hrane sa stilom

“Zagrobni” život baterija
Na primeru modela ZOE, možemo nasluti kako će izgledati naši životi u ne tako dalekoj budućnosti. Radni vek baterija na ovom automobilu iznosi 8 godina ili 160.000 km. Mnoge baterije i nakon tog perioda, u zavisnosti od načina eksploatacije, zadržaće i do 50% svog kapaciteta.

Već sada sve je više “start-up” kompanija, koje se bave otkupom ovih baterija i njihovom preradom kako bi bile koriščene u kućama. Naime, sve je više porodičnih kuća širom Evrope sa solarnim panelima na krovu. Deo tako generisane električne energije, može biti vraćen u mrežu a može se i skladištiti u polovnim auto baterijama.

Diplomatija buduće kupovine automobila
Da podsetimo, danas se automobili kupuju najčešće po sistemu, prodavac sklopi neki paket, udari popust od recimo 1000 EUR, a mi kupci iako ne baš previše oduševljeni, prihvatiomo to kao manje finansijsko zlo od onog da sami konfigurišemo auto. U slučaju da ipak krenemo u kreiranje auta iz naših snova, slede teški cenovni pregovori sa prodavcem iz koga oni nespremniji načešće izađu sa gratis patosnicama.

Na koji će se način pregovaranje u budućnosti promeniti, nagoveštaj pruža ZOE.

U Sloveniji, primera radi, ZOE u paketu opreme “Life” sa baterijom većeg kapaciteta staje 31.990 Evra. Reč je o ceni bez subvencije. Renault takođe nudi da ovaj isti automobil kupite za 23.490 Evra, a da bateriju plaćate kroz razne oblike pretplate.

Drugim rečima pregovori prilikom kupovine automobila u budućnosti, podrazumevaće razgovore oko fabričke cene, subvencije, najma baterije, različitih paketa pretplate iste, natezanje oko gratis punjenja iIi zaokruživanja izbora odabirom tipa punjača kojeg ćete instalirati kod kuće. Nije isključeno da će se u pregovore uključiti i predstavnik frime za konverziju baterija, koji će pre nego što ste uopšte kupili auto, već krenuti da merka kad iz njega može da išćupa bateriju.

Perspektiva kod nas
Prema rečima generalnog direktora Renault – Nissan Srbija, Milana Belina, da bi se krenulo u komercijalizaciju ovih vozila u Srbiji, potrebno je da se ispune uslovi da postoje subvencije od strane države i dovoljan boj punjača. Za početak, minimlan uslov je da se ti punjači nađu u Subotici, Novom sadu, Beogradu, Čačku, Nišu i drugim gradovima. Gospodin Belin je optimista i nada se startu komercijalizacije Reanultovih električnih vozila u Srbiji, tokom iduće godine.

Tekst: Miroslav Šosberger
Fotografije: Vrele Gume, Renault

 

 

Top Reviews

Video Widget

gallery