AktuelnoOnline plusVesti

Registracija vozila u Srbiji 2025: formula je jasna, aršin prevaziđen, matematika zastrašujuća

6.12KPregleda

Vozač je uticajan ali i  malo cenjen fiskalni stub sistema

 

 

Vlasnici motornih vozila svake godine kroz razne namete isporuče stotine milijardi dinara u budžet, ali javnosti je nevidljiva direktna vezu između tih prihoda  i konkretne koristi za saobraćajnu stvarnost koju vozimo

 

 

 

U Srbiji je danas registrovano oko 2,5 miliona putničkih automobila, i svake godine čitav taj vozni park prolazi kroz obavezni ciklus registracije. Dok naš motor radi, sistem surovo naplaćuje: tehnički pregled, osiguranje, porez i administrativne takse.

 

 

 

 

 

Ako samo za administrativni deo registracije uzmemo kao prosek od 4.000 dinara po vozilu, dolazimo do makro-računice koju je strašno izgovoriti na glas:

 

 

Kalkulacija na 2.476.419 registrovanih vozila kaže da skoro 10 milijardi dinara godišnje vozači uplate samo za administraciju, bez poreza na „luksuz“, akciza na gorivo i naravno obaveznog osiguranja. A to je tek početak jer ne obuhvata „Šešeljev“ porez na upotrebu vozila, tehnički pregled…

 

 

 

Od čega je napravljena „torta“ registracije?

 

 

 

 

Registracija nije jedna stavka, već slojevito obučena poresko-administrativna konstrukcija koja obuhvata:

 

  • Obavezno osiguranje (AO) meri kilovate i premijski stepen, ne bezbednost
  • Godišnji porez na upotrebu vozila, meri kubikažu + starost i plaća se svake godine
  • Tehnički pregled
  • Administrativne takse, tablice, nalepnica, dozvole, zahtevi, provizije…
  • Lokalne naknade, zavisno od opštine, bez uniformnog kriterijuma

 

Matematika je jasna, ali pitanje nije „da li se dobro računa“, već šta se dobro meri, i kome koristi.

 

 

 

Gde se raspoređuje novac od registracije?

 

Novac od registracije i poreza na vozila „po zakonu ulazi u budžet Republike Srbije, bez striktne povezanosti sa konkretnim investicijama po vozilu“.

 

  • vozač “ ne može da vidi“ koji deo njegovog uplaćenog novca je uložen u puteve, saobraćaj ili lokalnu infrastrukturu, jer to nije transparentno
  • sistem ne prikazuje povezan podatak od izvora prihoda do namene trošenja
  • državna potrošnja ostaje konsolidovana, zbirna, netransparentna po izvoru

 

 

Vozači pune budžet, ali ne dobijaju izveštaj za sopstveno punjenje budžeta. Samo plaćaju po sili zakona.

 

 

Vozač je fiskalni stub Srbije!

 

Automobil u Srbiji je svojevrstan finansijski „perpetuum mobile“ jer mora da se registruje, mora da se osigura, mora da plati porez, mora da troši gorivo opterećeno porezima i akcizama. Zato je registracija i upotreba vozila postala jedan od najstabilnijih cikličnih prihoda države, nezavisno od toga da li je auto nov, star, jeftin, skup, hibrid, dizel ili EV.

 

 

 

 Oldtajmeri:  Strast koja još nije dobila svoj značaj u praksi

 

Srbija je 2025. konačno definisala „status vozila od istorijskog značaja“, ali nije regulisala ekonomski tretman light-use (povremene upotrebe) i čuvanja tehničke istorije.

 

 

Oldtajmer u Srbiji dobija tablice za nostalgiju, ali poreski tretman za svakodnevicu.

 

 

Kada auto postane oldtajmer (30+ godina, očuvan, vozan, tehnički spomenik), on u praksi i dalje:

  • plaća godišnji porez po kubikaži i snazi, ne po realnoj upotrebi
  • obavlja godišnji tehnički pregled, iako ne vozi svakodnevno
  • plaća isto obavezno osiguranje (AO) kao automobil u redovnoj upotrebi

 

Besplatan tehnički pregled i oslobađanje od svih poreza i taksi za vozila sa statusom „istorijska“ bio bi mali korak za državu a veliki za očuvanje nacionalnog blaga koje se konstantno odliva u druge zemlje

 

 

 

 

Kako država može pomoći oldtajmeristima koji umesto nje čuvaju naše tehničko i kulturno nasleđe:

 

  • Uvesti posebne „nultne“ poreske stope za light-use istorijskih vozila
  • Uvesti posebne AO tarife po kriterijumu očuvanosti, a ne snage
  • Uvesti besplatan tehnički pregled za vozila sa statusom tehničko-kulturnog nasleđa

 

 

U danima kada vlada energetska neizvesnost, i najava da čak ni hitna pomoć neće imati dovoljno goriva, sve upozorava na činjenicu da je automobil jedna od najvažnijih  „sisa“ države, posebno imajući u vidu još akcize i poreze na gorivo. Ako automobili stanu, ni državi se dobro pisati neće jer je registracija vozila i njegova upotreba najmasovniji fiskalni ritual u Srbiji.

 

Vozači svake godine kroz razne namete isporuče stotine milijardi dinara u budžet, ali javnost ne vidi direktnu vezu između tih prihoda  i konkretne koristi za saobraćajnu stvarnost koju voze.

 

A zabrinjavajuće je i da sistem registracije više meri zapreminu i snagu motora, nego stvarnu bezbednost i upotrebu, dok oldtajmeri, uprkos strasti vlasnika i formalnom statusu, još nisu dobili pravila koja bi čuvanje tehničke kulture učinila održivim, a ne samo legalnim.

 

Matematika je tu da se zna koliko dajete. Ali nije tu da se zna šta dobijate.

 

 

Lidija Piroški

 

 

4 Komentara

  1. Evo još jedan mali trik:
    Sve saobraćajne dozvole imaju čip.
    E t o, na nekom tehničkom pregledu utvrdiše OČITAVANjEM da u rubrici Br.motora stoji broj, a ne i TIP motora „koji treba da piše ispred broja motora kao njegov sastavni deo“ iako na samom motoru, taj Tip fizički stoji na drugom mestu. E, pošto je to utvrđeno i konstatovano na listu, vozač MORA da poplaća sve takse i naknade za izradu NOVE saobraćajne dozvole zbog „ispravke“….. Na sledećem tehničkom je bilo na VW Golfu „nije boja E SIVA M, nego je E PLAVA M“ , i onda opet menjaj plastičnu dozvolu sa čipom…. PA čemu onda ČIP? U ličnoj karti, kada adresu promeniš, u MUPu se izvrši promena u čipu, i gotovo!

  2. Citajuci ovaj clanak, covek bi pomialio da ga je pisao neuki novinar. Medjutim jasno je sa kojom namerom je pisan. U tekstu su namerno izneti podaci da dr6ava uzima sav novac od registracije vozila. Najveci deo iznosa uzimaju privatna osiguranja, deo odlazi za izradu tablica, nalepnice…
    Hteli bi da vozimo automobile, puteve, parkinge a neko drugi da nam to plati.

    1. Očigledno ste funkcionalno nepismeni ili zlonamerni. Sve je baš lepo objavljeno. Osiguranja nisu obuhvaćena tekstom već takse i porezi. Inače, tako je, želimo da vozimo automobile a usput budi rečeno MI smo ti koji gradimo puteve i parkinge jer zato plaćamo račune za registraciju, putarine, gorivo sve sa porezima i akcizama.

  3. Na jednoj od nacionalnih televizija skoro rekose da drzava samo na gorivo uzima najmanje 3 milijardi eur godisnje kroz poreze i akcize…
    Kada se dodaju maziva, teska jedinjenja (npr – asfalt) i sta sve jos ne – dobija se najmanje dupli iznos…

Ostavite komentar

Top Reviews

Video Widget

gallery