AktuelnoOnline plusTehnika

Porsche PSK: pogonski sistem kreiran osamdesetih koji je pojam i dan danas

8.74KPregleda

Ubrzo nakon Drugog svetskog rata, kada je Willys Overland odlučio da u prodaju stavi civilnu verziju kultnog Jeepa, javnost i automobilska industrija počeli su da bivaju sve zainteresovaniji za pogon na sve točkove.

 

Ubrzo nakon toga, i druge kompanije su krenule s razvojem sopstvenih verzija, ali je 4×4 pogon u narednim decenijama bio rezervisan za gruba terenska vozila.

 

 

To je počelo da se menja šezdesetih godina, s uvođenjem Wagoneera, koji je gravitirao luksuzu, a do osamdesetih, Subaru i Audi su lansirali putničke automobile čiji su vozači mogli da uživaju u pogonu na sve točkove.

 

Porsche je 1986. otišao korak dalje, kada je kompanija lansirala legendarni 959, iznenađujuće sofisticirani homologacioni model, inicijalno razvijen s ciljem da vlada svetom relija. Bez dileme tehnološki najnapredniji superautomobil svog vremena, isticao se zahvaljujući Porsche-Steuer Kupplungu (PSK). Ovaj elektronski kontrolisani 4WD sistem ostaje do današnjih dana jedan od najsofisticiranijih ikada kreiranih.

 

 

U to vreme, većina 4WD sistema je posedovala permanentnu raspodelu obrtnog momenta pod normalnim okolnostima u vožnji, s varijacijama koje bi se angažovale prilikom detekcije proklizavanja točkova. Ono što je PSK činilo jedinstvenim, bila je njegova sposobnost da varijabilno distribuira obrtni moment, ne samo u slučaju kada jedan od točkova počne da proklizava, već i u regularnim uslovima vožnje.

 

Da bi adekvatno vršio raspodelu obrtnog momenta, ovaj revolucionarni sistem je koristio spojnicu s više lamela sa šest pari frikcionih ploča umesto konvencionalnog centralnog diferencijala. Putni računar je nezavisno kontrolisao svaki par preko hidrauličkog sistema pod visokim pritiskom, što je značilo da, ukupno gledajući, usamljena jedinica može da funkcioniše kao šest individualnih spojnica.

 

Tokom razvoja, inženjeri su shvatili da je jedini način da ovaj sistem radi kako je predviđeno, bio da prednje i zadnje pogonsko vratilo funkcionišu različitim brzinama. Rešenje je bilo jednostavno ali izuzetno inteligentno: koristiti gume različitog prečnika na svakoj osovini. Tako je 959 dobio prednje pneumatike koji su bili 1% većeg prečnika u odnosu na zadnje.

 

 

Zbog razlike u brzini obrtanja pogonskih vratila, frikcione ploče svake nezavisne spojnice su rotirale jedna u odnosu na drugu. Kada se hidraulički pritisak primeni na prvu spojnicu, mala količina obrtnog momenta bi se prenela na prednju osovinu. Čak, ako su uključene dodatne spojnice, motor je mogao da isporuči još viši obrtni moment napred. Kada bi svih šest pari bilo uključeno, oba pogonska vratila bi se potpuno zaključala za ravnomernu isporuku snage u odnosu 50:50.

 

Kao što smo spomenuli ranije, čitavim procesom je upravljao putni računar uz pomoć garniture senzora koji su monitorisali g sile, poziciju papučice gasa, ugao upravljača i učešće turbopunjača, da bi odredio optimalnu raspodelu obrtnog momenta. Pored toga, vozač je mogao manuelnim putem da bira između četiri različita 4WD režima, koristeći rotacioni birač.

 

Ovaj automobil je standardno delio obrtni moment u odnosu 40:60 (napred/nazad), što je maksimizovalo distribuciju mase, ali tokom snažnih ubrzanja, kada se veći deo težine prebacuje prema nazad, do 80 odsto obrtnog momenta se slalo na zadnje točkove da bi se maksimalno iskoristilo prijanjanje.

 

Ipak, 959 nije bio samo „sumanuto“ brz za svoje vreme (do 100 km/h je ubrzavao za 3,6 sekundi) već je ono što ga je izdvajalo bila gotovo savršena upravljivost i neverovatno prijanjanje u zahtevnim uslovima vožnje. U kombinaciji s inovativnim podesivim ogibljenjem, PSK je ovaj sjajni Porsche učinio jedinim superautomobilom svoje ere u kojem je najnormalnije mogla da se obavlja svakodnevna vožnja.

 

Pre lansiranja serijskog 959, reli automobili koji su koristili ovaj pionirski sistem bili su do te mere dominantni da su osvojili Pariz-Dakar reli 1984. i 1986. godine.

 

 

Velikim delom zbog visokih razvojnih troškova i složenosti, nemački proizvođač je odlučio da ne usavršava dalje ovaj sistem, a 959 je ostao jedini serijski automobil koji je koristio PSK. Međutim, korišćenje 4WD sistema se tu nije zaustavilo, jer je ova tehnologija kasnije pronašla svoje mesto u drugim Porscheima.

 

Danas, nakon 35 godina, PSK ostaje jedan od najrevolucionarnijih sistema svoje vrste. U igru je uveo stvari koje se i danas koriste, a njegova eksploatacija u 959, inspirisala je druge proizvođače da kreiraju sopstvene superautomobile s pogonom na sve točkove.

 

Vrele Gume

Priredio: Pavle Barta

1 Komentar

Comments are closed.

Top Reviews

Video Widget

gallery