Srpski putevi i ulice skladište po život opasanog otpada
Prošle godine je u Srbiju uvezeno preko 130.000 polovnjaka od čega 58.000 iz kategorije eur 3/eur4, koji važe za opasni otpad
Uznemirujuće vesti stižu i sa godišnje medijske konferencije Asocijacije uvoznika automobila.
Iako je tržište novih automobila sa 27.860 prodatih vozila u blagom porastu (+10%), ono je tek polovina rezultata iz 2007. kada je u Srbiji registrovano preko 58.000 novih vozila.
U toku 2024. uvezeno je oko 130.000 „novih“ polovnjaka od čega 58.000 sa ekološkom normom euro 3 i euro 4 koja je u Evropi deklarisana kao opasni otpad
Značaj bavljenja pitanjima Zelene agende i elektrifikacije istakao je i generalni sekretar Asocijacije, Boris Ćorović: “Iako je primetan rast prodaje novih vozila, uvoz polovnih vozila sa motorima euro 3 i euro 4, koji su označeni kao najveći zagađivači u 2024. godini, dvostruko je veći nego prodaja novih automobila. Takav trend obesmišljava subvencije za kupovinu elektičnih vozila, i to je pitanje kome će Asocijacija posvetiti posebnu pažnju”, naglasio je on.
Ekonomski tigar: novi automobili u Srbiji u 2024. čine tek 17% od ukupnog uvoza
Ako izuzmemo pogibelj kroz faktor bezbednosti saobraćaja mahom neispravnih polovnjaka koji su odavno izbačeni sa evropskih puteva, njihov ekološki faktor je značajno opasniji.
“Rekonstrukcija nacionalnog voznog parka” ubrzano ubija stanovništvo Srbije koje kroz svoje zdravlje plaća reciklažu automobilskog otpada iz Evrope.
Istovremeno dok Ministarstvo zaštite životne sredine (subvencijama za električne modele) jeftinom farbom premazuje ekološku katastrofu na našim ulicama, dokazano je da emisija izduvnih gasova iz motora euro 3 i euro 4 direktno utiče na kancerogena oboljenja urbanog stanovništva.
Očigledno, Evropska igra oko litijuma u Srbiji je tek vrh ledenog brega, pretvaranja naše zemlje u evropsko đubrište, čiju nevidljivu bazu između ostalog gradi nekontrolisani uvoz ekološki zabranjenih polovnjaka u Evropi.
Udišemo javašluk: 58.000 uvezenih polovnjaka eur 3 i eur 4 norme izbace na gradske ulice oko 20-30 tona CO2 i ostalih kancerogenih čestica po jednom pređenom kilometru
Iz svega reklo bi se politički populizam i interesi koji proističu iz njega je daleko važniji od našeg zdravlja.
Nadstrešnica nije nesrećan slučaj, već pravilo. Ovog puta nevidljivo i mnogo ubojitije od 200 tona betona.
Miodrag Piroški