Prirodni gas kao gorivo budućnosti!?
Sa gorivom u vrednosti od 10 evra, automobil na prirodni gas može da pređe prosečno oko 220 kilometara, u poređenju sa 164 kilometara na dizel i samo 103 kilometara na benzin
U Evropi punjenje rezervoara standardnih automobila sve teže pada novčanicima vozača. Zbog toga se automobilska i transportna industrija suočava sa dva glavna izazova: kako smanjiti troškove a istovremeno redukovati štetni uticaj na okruženje. Odgovor je već ovde – prirodni gas
Transport je sve. U modernom svetu smo navikli da putujemo gde god da poželimo – zbog posla, zbog odmora, u posetu prijateljima ili rođacima. Isto tako svakodnevno “konzumiramo” uslugu međunarodnog transporta koji proizvode iz čitavog sveta donosi do ili nam omogućava nam da trgujemo našom robom na globalnim tržištima.
A transport je sve skuplji i sve više utiče na naše novčanike ili cenu proizvoda. Finansijski, većina nas plaća visoku cenu za energiju koja napaja naša vozila. Osim one materijalne, tu je i posredna ekološka stavka, jer većina vozila koriste fosilna goriva sa visokom emisijom CO2. Ona zagađuju vazduh oko nas i utiču na klimu. Prema različitim procenama, svetska privreda gubi trilione dolara svake godine kroz rešavanje problema zagađenja vazduha. A većina štetnih emisija gasova dolazi od saobraćaja.
Mada su sjajne opcije na papiru, električna i hidrogenska vozila još uvek se suočavaju sa preprekama vezanim za njihovu tehnološku zrelost ili ekonomsku isplativost
Kada razmišljamo o kupovini novog automobila, najčešće ocenjujemo dizajn, kapacitet motora, cenu, a u poslednje, ali ne najmanje važno – efikasnost. Danas, kao i u prethodna dva veka, kupci mogu da biraju između dva tipa tradicionalnih motora: benzinskog i dizel.
U Evropi punjenje rezervoara standardnih automobila sve teže pada novčanicima vozača. Zbog toga se automobilska i transportna industrija suočava sa dva glavna izazova: kako smanjiti troškove a istovremeno redukovati štetni uticaj na okruženje. Odgovor je već ovde – prirodni gas!
U proteklih nekoliko decenija, ulaganja u istraživanje, razvoj i inovacije su se isplatila, unapredila su dizajn, brzinu i bezbednost vozila. Međutim, pokazalo se da je postizanje zelenije i jeftinije mobilnosti i dalje veliki izazov. Mada su sjajne opcije na papiru, električna i hidrogenska vozila još uvek se suočavaju sa preprekama vezanim za njihovu tehnološku zrelost ili ekonomsku isplativost.
U poređenju sa dizelom ili benzinom, prirodni gas emituje čak 25% manje CO2 i ne generiše čađ i čestice a njegova masovna upotreba minimalizuje uticaj na zdravlje respiratornih organa
Ipak, rešenje je bliže nego što bi pomislili: upotreba prirodnog gasa kao goriva umesto tradicionalnih vrsta goriva ne samo da ima pozitivan uticaj na okolinu, već se i savršeno uklapa u kućni budžet potrošača. Prosečna maloprodajna cena prirodnog gasa u zemaljama EU je 40-60% niža od cene benzina ili dizela, što se pretvara u značajnu uštedu na ceni goriva. Sa gorivom u vrednosti od 10 evra, automobil na prirodni gas može da pređe oko 220 kilometara, u poređenju sa 164 kilometara na dizel i samo 103 kilometara na benzin. Samo u Evropi je moguće uštedeti između 58 i 67 milijardi evra do 2030. godine većom upotrebom gasa u transportu, u poređenju sa uobičajenom eksploatacijom uključujući kamione i brodove.
A gas je daleko „zeleniji“! U poređenju sa dizelom ili benzinom, redukuje emisiju CO2 za 25% i ne generiše čađ ili čestice. Proračuni kažu, ukoliko bi se povećao udeo gasa u energetskom bilansu EU za samo 1%, emisija CO2 bi se smanjila za 3%. Zahvaljujući prirodnom gasu, pristupačan transport sa niskom emisijom više nije samo vizija budućnosti!
Ukoliko bi se povećao udeo gasa u energetskom bilansu EU za samo 1%, emisija CO2 bi se smanjila za 3%
U ovom trenutku u svetu je registrovano preko 20 miliona vozila na prirodni gas, a očekuje se da taj broj poraste na 50 miliona do 2020. godine. Evropa danas ima samo 1,4 miliona vozila na prirodni gas – 823.000 u Italiji, 170.000 u Ukrajini, 97.000 u Nemačkoj, 90.000 u Rusiji, 62.000 u Bugarskoj i 44.000 u Švedskoj.
Stoga, još uvek je potrebno preći dugačak put i potrebne su aktuelne investicije u tehnologiju i infrastrukturu. Za razliku od rešenja koja su daleko od tržišne stvarnosti, prirodni gas je spreman za upotrebu i potrebno ga je samo malo podstaći da postane široko rasprostranjen u korist svih.
Kako bi se uhvatili u koštac sa ovim izazovom i u punoj meri uveli u praktičnu upotrebu prirodni gas, dobavljači gasa, proizvođači vozila i nacionalne energetske strategije moraju biti što bolje koordinisani u pružanju podrške ovom “plavom gorivu” zarad zelenog i jeftinijeg transporta.
Tekst: Judžin Pronin
viši specijalni savetnik u Gasprom Eksportu;
predsednik, WOC 5, Međunarodna gasna unija