Bitovi i bajtovi za 4×4
Inteligentni sistemi koji preuzimaju kontrolu vožnje sa pogonom na sva četitri točka daju prve rezultate bezbednosti i efikasnosti
Po ledu i snegu vozila sa pogonom na sva četiri točka konačno mogu da ispolje svoje prednosti, počev od upotrebne vrednosti, bezbednosti pa sve do poverenja koje vozač ima u njih I sposobnosti svog automobila u tečkim vremenbskim uslovima. Decenijama u nazad, ovim 4×4 svetom su suvereno vladali Audi Quattro i Subaru svako sa svojim mehačkim rešenjima pogona na sve točkove. U međuvremenu, pridružili su im se gotovo svi proizvođači, ali sa pogonskim grupama koje su kontrolisane i usmeravane inteligentnim elektronskim sistemima. Najbolji primer novog vetra u 4×4 polju je inteligentni sistem za vožnju sa pogonom na sva četiri točka koji je ugrađen u Opel Insigniju Country Tourer, Opel Insigniju OPC i Opel Mokku. Ovi automobili predstavljaju tehnološki vrhunac skoro 100 godina dugog razvoja vozila sa pogonom na sva četiri točka koji se odvijao u automobilskoj industriji. Opelovi sistemi vožnje sa pogonom na sva četiri točka funkcionušu na principu predviđanjha situacije i prilagođavanju pogonske sile u odnosu na promenu uslova tokom vožnje pre nego što dođe do kritične situacije.
Elektonska mreža umesto zupčanika
Razvoj kompleksnog, mrežno povezanog sistema vožnje u savremenim Opelovim modelima je pratio brzinu razvoja koju smo videli u digitalnom informatičkom dobu. Na primer, na svom tržišnom debiju pre 22 godine, Opel Frontera, jedan od najprodavanijih terenskih vozila u Evropi, oslanjao se isključivo na klasičan, mehanički sistem vožnje sa pogonom na sva četri točka. Danas njegov potomak, Opel Mokka, kontoliše distribuciju snage pomoću elektonskih bitova i bajtova. Elektronika je postala prihvaćena kao sredstvo kojim se obezebeđuje najbolja moguća raspodela snage po osovinama i točkovima. Na ovaj način, inteligentna tehnologija vožnje sa pogonom na sva četiri točka neprimetno primenjuje i bezbednosne sisteme poput ABS-a i ESP-a.
Prednosti kontrole raspodele snage po zahtevu su nemerljive u poređenju sa čisto mehaničkim sistemima koji se i danas ponekad koriste. Urođene manjkavosti ovakvih jednostavnih 4×4 sistema – na primer, uvijanje u pogonskoj grupi, znatno veća potrošnja goriva, kao i smanjena udobnost zbog snažnijih vibracija – skoro su u potpunosti eliminisane korišćenjem ineligentnih sistema vožnje sa pogonom na sva četiri točka koji su u upotrebi u savremenim modelima. Novi sistemi postižu pun pogodak sa preciznom, „na-zahtev“, raspodelom snage kojoj su potrebne milisekunde da reaguje na promene u situaciji tokom vožnje. Ovo ih čini očigledno superiornim o odnosu na druge sisteme vožnje sa pogonom na sva četiri točka sa raspodelom snage „na zahtev“ koji se oslanjaju na čisto mehaničke sisteme kontrole i raspodele snage kada dođe do proklizavanja jednog točka.
Dodatno kvačilo na osovini
Opelov sistem pogona na sve točkove poseduje elektronsko multi-disk kvačilo koje je postavljeno na zadnji diferencijal pomoću prirubnice. Diskovi se nalaze u posudi sa uljem i njihovo dejstvo se neprimetno prilagođava u milisekundama pomoću integrisanog kontrolnog modula.
Sistemi pogona na sve točka funkcionišu preko složene kompijuterske CAN bus mreže. Podaci sa brojnih senzora se konstantno razmenjuju između upravljačkih modula koji se prenose do motora, menjača, ABS i ESP sistema. Podaci o stepenu zanošenja, uglu upravljača i brzinama vozila se procenjuju i obrađuju zajedno sa parametrom uslova puta. U praksi sve ovo rezultira momentalnm reakcijom na pokrete upravljača i snagu motora koju meri senzor ventila regulatora ubrizgavanja, sprečavajući proklizavanje vozila, ili njegovu nestabilnost pre nego što do njih dođe.
U osnovi, Opelov inteligentni sistem pogona na sve točkove može se posmatrati kao neki vid obrnutog ESP-a: dok sistem elektronske stabilnost interveniše preko kočionog sistema u kritičnim situacijama u vožnji, kako bi zadržao automobil na pravcu kretanja, elektronski upravljan sistem pogona na sve točkove omogućava ‘preventivnu’ stabilizaciju vozila pre nego što dođe do kritične situacije.
Sa Insignijom se otišlo još dalje
Pri razvoju varijante 4×4 modela Insignia otišlo se još dalje! Opelovi inženjeri su se usredsredili na optimizovanje dinamike vožnje. Dok je sklop pogona na sve točkove i njegova integracija pomoću podataka koje obrađuje tzv. CAN bus sistem, sličan onome kod modela većine drugih modela, elektronski diferencijal za ograničeno proklizavanje (eLSD) uveden je na zadnjoj osovini, zajedno sa multi-disk kvačilom. Ovo omogućava idealan balans snage, između zadnjih točkova, kao i uzdužno, između osovina. Optimalna vozna dinamika postiže se zahvaljujući sportskim parametrima upravljanja i sposobnosti sistema da prenese celokupan pogonski obrtni momenat na zadnju osovinu kada to uslovi dozvoljavaju. Zajedno sa inteligentnim diferencijalom za ograničeno proklizavanje, koji takođe neprimetno vrši raspodelu snage prema preovlađujućim uslovima vožnje, Opel Insignia 4×4 nudi jedinstveno iskustvo koje vozaču omogućava najbolju moguću kontrolu nad vozilom.
Očigledno doba sirove 4×4 mehanike i vožnje koja zahteva izuzetne veštine, ostaje daleko iza nas. Čipovi, bitovi, laseri, senzori i radari, polako ali sigurno preuzimaju upravljač, kočnicu i papučicu gasa!
Opel PR