Online plus

Najstrašnija reč automobilske industrije

1.26KPregleda

Opoziv

Hiperprodukcija smrtni neprijatelj automobila?

Opoziv postaje sinonim moderne auto industrije. Glavni krivac je elektronika i trka za profitom

Globalno potrošačko društvo koje se stvara u prethodnih tridesetak godina stvorilo je potrebu za velikim brojem novih modela automobila. Proizvođači suočeni sa velikom potražnjom i sa večitim imperativom većeg profita prinuđeni su da štede. Najlaše se špekuliše na jeftinijim komponentama.Par dolara uštede po komadu na godišnjem nivou donosi milionske uštede. Javna je tajna da većina elektronskih komponenti danas dolazi iz Kine i Indije pa čak i kada su premijum proizvođači u pitanju.

Posledice nedovoljno pouzdanih delova su vrlo očigledne. Gotovo da nema brenda koji nije u prethodnih 15-20 godina imao ozbiljniji opoziv vozila. Slabija kontrola kvaliteta, ali i sve veća upotreba elektronike doveli su reč “opoziv” sa ruba nestanka natrag u industrijsku svakodnevnicu.

Nećemo se u ovom tekstu vraćati unazad više no što je potrebno, prisetićemo se samo onih najsvežijih primera. Nažalost, ima ih previše.

(Ne)pouzdani Japanci
Mazda je pre nekih godinu dana stopirala prodaju svih modela CX-5 u SAD proizvedenih u periodu između 2014. i 2016. godine zbog problema sa samozapaljivanjem. Konstrukciona greška, identična onoj na ozloglašenom Fordovom modelu Pinto, mogla bi dovesti do požara u slučaju i blažih udara u zadnji deo automobila. Opoziv je pogodio 260.000 automobila.

Pre svega nekoliko nedelja stigla je još jedna šokantna vest. Nissan Navara, model koji nam se jako dopao na testu, ima veliki problem. Zbog korišćenja jeftinog čelika, slabe antikorozivne zaštite, ali i velike mase automobila dolazi do pucanja šasije! Internet su brzo preplavile fotografije Navara koje su bukvalno pukle na pola. Nissan je brzo reagovao i najavio opoziv više od 200.000 Navara proizvedenih nakon 2004. godine.

Lažljivi softver iz Nemačke
Najveći skandal u automobilskoj industriji u trećem milenijumu imao je odnosno ima i dalje u glavnoj ulozi čuveni Volkswagen. Nemci su upali u problem kada je otkriveno da su nameštali rezultate merenja emisije štetnih gasova putem ilegalnog softvera koji je menjao mape motora i na taj način na kratko vreme smanjivao emisiju ugljen-dioksida.

Skandal je snažno pogodio čitavu VW grupu. Kazne i dalje stižu sa svih strana, a koliki će zapravo biti ceh ovakvog poigravanja sa kupcima pokazaće vreme. Volkswagen izgleda okreće leđa “prljavom” dizelu i gleda ka električnim vozilima.

Evidentne su promene u čitavoj grupaciji, a uz najave da će plasirati i novi, niskobudžetni brend, realno je očekivati da će se situacija odvijati ovako: Volkswagen i Audi prelaze na hibridni i električni pogon, Škoda preuzima dosadašnje mesto Volkswagena sa kvalitetom i cenom, Seat ostaje tu gde jeste, a niskobudžetni brend popunjava nekadašnju Škodinu nišu kupaca. Očigledno je da će ovaj plan biti sproveden postepeno u zavisnosti od realnih finansijskih mogućnosti cele grupacije i zahteva tržišta.

Kada premium nije više premium
Opadanje kvaliteta i pouzdanosti automobila zahvatilo je i neprikosnoveni premium segment. Najsvežija vest stiže iz tabora Mercedesa.

Evidentno je da je kvalitet Mercedesovih vozila u padu. Iako su kupci mahom zadovoljni dizajnom i performansama, sve su glasnije zamerke na račun kvaliteta završne izrade. Hiperprodukcija uzela je maha, kontrola kvaliteta je slabija te ne čudi i da je Mercedes opozvao E klasu!

Da, da, neuništivi, najkvalitetniji, najbolji i silni drugi epiteti kojima ljudi sa ovih prostora časte nemačkog proizvođača ima ozbiljan problem. Naime, senzor za očitavanje mase na suvozačevom sedištu ne radi kako treba, pa tako umesto odrasle osobe “prepoznaje” dete i automatski eliminiše rad vazdušnog jastuka koji se nalazi ispred suvozačevog sedišta, što predstavlja ozbiljnu bezbednosnu pretnju. Opoziv je obuhvatio pored E klase i modele GLE, GLE Coupe i GLS. Samo u februaru, opozvano je 18.415 vozila.

Kako ne bismo ispali pristrasni, evo još nekoliko primera iz premium segmenta. Prošle godine, BMW povukao je blizu hiljadu primera modela M5 i M6 zbog problema sa kardanskim vratilom. Jedan spoj na kardanu bio je sklon pucanju, pri brzinama između 55 i 80 km/h. Takođe, 2008. godine, Bavarci su imali veliki opoziv serija 3 i 5, kao i SUV-a X3, zbog greške na aktiviranju vastučnih jastuka povučeno je oko 200.000 vozila.

I veliki Maserati imao je nedavno problema. Pre samo tri meseca, povučeno je 326 primeraka Ghiblija i Quattroportea zbog mogućnosti blokade zadnjih točkova.

Dakle, ni najpouzdaniji nisu više sasvim pouzdani. Hiperprodukcija osim što je dovela do masovnog prepakivanja modela i zanemarivanja tehnološkog napretka donela nam je i opravdanu sumnju u kvalitet bilo kojeg proizvođača.

Nažalost, ovakav način proizvodnje doprinosi opadanju kvaliteta automobila i u godinama koje su pred nama reč OPOZIV slušaćemo, tj. čitaćemo sve češće i češće.

Đorđe Platiša

Top Reviews

Video Widget

gallery