Automobil rođen u Austriji?
Kolekcija automobila u Muzeju tehnike u Beču samo na prvi pogled izgleda kao nasumična zbirka sačuvanih stariteta. Njihovi „izbor + istorijski fakti“ nedvosmisleno dovode do zaključaka da je Austrija zapravo alternativna kolevka automobilizma.
U Beč smo kao i obično, stigli redovnom linijom kompanije Olitours, ali to tome nešto više kasnije .
Vratimo se herojskom dobu automobilizma.
Austrijski inžernjer Siegfried Marcus, bio je vlasnik patenata za elektro-magnetsko pokretanje motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Njegovo vozilo stručnjaci datiraju da je nastalo u periodu između 1877. i 1889. Ako je prva godina tačna, to znači da je Marcus izumeo automobil 8 godina pre Karla Benza.
Početom 90-ih godina 19. veka automobili su još uvek bili skupe igračke za bogataše, koje su se lako kvarile. A onda 1893. stiže Benz Viktoria. Iako je još uvek mnogo više podsećao na fijaker, bio je to prvi komercijalno uspešan automobil. Drugim rečima, ovaj model začetnik je onog što se danas naziva automobilska industrija.
vo i jedne zamalo zaboravljene revolucije! U periodu od1897. do 1900., austrijska firma „Graf“ proizvodila je prvi automobil sa koncepcijom: motor i pogon – napred. Neverovatno, ali u Evropi biće potrebno preko pola veka pa da se ova konfiguracija ponovo ustali kao norma u automobilskoj industriji.
Na prelazu iz 19. u 20. vek, još uvek nije bilo jasno da li će kao pogon automobila preovladati: SUS motori, parne mašine ili elektrika. Firma „Lohner“ bila je 100 godina ispred svog vremena razvijajući električne automobile. Vreme punjenja baterija od 4 sata, autonomija kretanja 80 km, da li vam sve to zvuči poznato? U redu, maksimalna brzina bila je tek 35 km na čas, ali ni benzinska konkurencija u to vreme nije bila mnogo bolja. U „Lohneru“, svoje prve konstruktorske korake čini mladi Ferdinand Porsche, koji donosi inovaciju montiranja eletromotora na pogonske točkove. Zbog male snage elektromotora, to je negativno uticalo na upravljivost. Ipak njegova tehnologija doživeće svoj „zvezdani“ povratak na najmanje očekivanom mestu.
Eksperti se slažu da je dizajn „lunarmobila“, automobila američkih astronauta na Mesecu, bio tek modernija varijanta Porscheove konstrukcije.
Tridesete godine širom Evrope obeležile su napore da se četvorotočkaši omasove kroz različite odgovore na zadatu temu „narodni automobil“. Kompanija Steyr je od 1935. do 1940. proizvodila model 50/55, popularno nazvan „Baby“. Konstruktor Karl Jenschke, predlagao je naziv „Volkswagen“, ali je odbor direktora firme to odbio, pa je ovo brendirano ime otišlo.., čik pogodite kome.
Kolekcija muzeja broji preko 70 istorijskih automobila i još toliko dvotočkaša. Za sada je izložen manji broj vozila, pošto se u oktobru 2014. očekuje otvaranje novog krila muzeja posvećenog motornim vozilima. Sjajan povod da planirate sledeću posetu Beču.
Transport naše ekipe omogućila je kompanija „Olitours“, veteran relacija Srbija – Beč i Srbija – Berlin. Olitours je prva kompanija u Srbiji koja je uvela u saobraćaj autobus marke SETRA 515 HD.