Online plus

MQB platforma

1.97KPregleda

Da li će VW pojeftiniti?

Da nova tehnološka unapređenja pojednostavljuju i pojeftinjuju proizvodnju nije tajna. U senci ostaje pitanje, kakve koristi kupci imaju od toga?

Zajedničke platforme nisu više novost! Ipak VW je svojom izvanrednom modularnom MQB tehnologijom izazvao mnoge polemike, koliko stručne javnosti, još više automobilske populacije, koja iz svog ugla posmatra tehnološku revoluciju.

Najveći broj pitanja je postavljeno na adresu Volkswagena. U čemu je nova tehnologija nazvana MQB (Modularer Querbaukasten) koja bi u prevodu znači Modularna konstrukcija za platforme sa poprečnim motorom, značajno drugačija od zajedničkih platformi koje ostali proizvođači koriste već desetak godina?

Ukratko, odgovor je veoma jednostavan, MQB platforma dozvoljava puno veću slobodu od zajedničkih platform ostalih proizvođača. Na VW-ovu platformu se može postaviti Seat Leon sa dužinom od 4,3 metra i novi CrossBlue SUV concept koji je dugačak skoro 5 metara i ima tri reda sedišta. Dalja prednost MQB platforme je u tome što će značajno pojeftiniti razvoj novih ali pojednostaviti modifikaciju i tehničko usavršavanje već postojećih modela.

Lego automobili
Počev od novog A3, VW koncern “gradi” automobile, kao deca kuće od Lego kocki. Varijacijom nekoliko osnovnih elemenata fleksibilnije, brže i, što je najvažnije, jeftinije mogu proizvesti gotovo 50 modela. Uštedu ostvarenu na ovakav način proizvođač može usmeriti na razvoj, na pojeftinjenje krajnjih proizvoda ili, što će akcionare najviše obradovati, na povećanje profita.

VW već skoro 10 godina radi na razvoju MQB platforme, koja je debitovala prošle godine na Ženevskom salonu ispod novog Audija A3, koji spoljašnim izgledom nije odao revolucionarno rešenje nove platforme, koja može imati skoro bezbroj opcija. Bezbroj do te mere, da se na nju može “sagraditi” svaki Audi, Škoda, Seat i VW sa poprečnim motorom, od Pola do Passata, bez obzira na veličinu i namenu, što podrazumeva i SUV, i monovolumenske i sportske modele.

Broj varijacija ograničava samo deo platforme između prednje osovine i A-stuba. Ovaj deo se ne može menjati iz razloga što je u njemu objedinjeno puno vitalnih jedinica, čime se dodatno pojednostavljuje proizvodnja. Npr, za ugradnju kokpita modela Polo ili SuperB potrebno je dodati samo jedan tehnički nosač, dok se kokpiti za Golf, Octaviu, A3 i Leon postavljaju bez i te male modifikacije. I što je, sa aspekta proizvodnje još važnije, montažne trake ne treba modifikovati po modelima, pošto sve može postavljati isti robot, dok je ranije bilo potrebe za posebne robote po modelima. Genijalno!

Varijabilnost platforme MQB je značajna i u tome što prihvata mogućnosti prednjeg i integralnog 4×4 pogona, kao i raznih tipova ogibljenja na zadnjoj osovini uključujući i Multilink.

U MQB sistemu se jednim nosačem postavlja kokpit za više modela

I ne samo platforma
Iako su im oznake ostale iste, novi motori dele sličnu razvojnu strategiju kao i šasije. Konstruisani na istom modularnom principu. Aktuelni 1.4 TSI ima aluminijumski blok, čime je značajno lakši od starog, ali mu je najvažnija vrlina ta što je i on postao varijabilan. Relativno se lako iz njega može napraviti 1.2 ili 1.6 motor. Potrebno je samo promeniti čelične čaure cilindara i klipove.

Varijabilnost i uniformizacija je proširena na sve elemente vozila, uključujući kočioni sistem, sistem upravljanja, klimatizaciju i informaciono-zabavni sistem, koji se proizvodi u svega tri tipa čime zadovoljava celu gamu od modela Polo do Bentley-a.

Toyota
Naravno i ostali proizvođači rade na polju poboljšanja varijabilnosti elemenata pojedinih modela. Tako je moguće npr Toyotine modele Yaris i Auris preraditi u hibride u prosečnoj radionici. Predviđen je prostor za postavljanje akumulatora i u nehibridnim modelima. Potrebno je zameniti nekoliko sklopova i rezervoar (pošto je kod hibridne verzije manji) i gotovo!

Merecedes 
Posle VW-a, Mercedes je najbolje razvio ovaj koncept zajedničke platforme. Njegovi modeli A, CLA, B i GLA se postavljaju na istu platformu uz mogućnost odabira prednjeg i integralnog pogona.

Mazda
Kod Mazde se ovaj koncept zove Skyactiv, koji se pored novih, efikasnih motora i menjača i lakih karoserija, odnosi i na korišćenje zajedničke platforme za modele CX5, serije 6 i uskoro serije 3.

Dobro a jeftino?
Platforma MQB je debitovala sa modelom Audi A3, a život nastavlja u modelima Golf VII. Očekujemo je naravno i u svim budućim modelima VW grupacije, a prvo su zaživeli u modelima Leon i Octavia, a nešto kasnije i u Passatu.

Na osnovu iznetog, možemo zaključiti da je VW koncern daleko ispred svih u uniformizaciji modela i varijabilnosti komponenti. Očigledno su odlučno krenuli u pravcu da VW bude globalni lider u narednim decenijama. Kako sada stoje stvari, pravu konkurenciju u tome nemaju!

Ipak, jedno je pitanje ostalo da lebdi u vazduhu! Kada ćemo (i da li ćemo ikada) mi kupci osetiti blagodeti ovih razvojnih dostignuća na svom novčaniku? Možda već i jesmo a da nismo primetili! Golf VII je bolji i moderniji od svih automobila prethodne generacije, a nije skuplji! Da li je to i dovoljno?

Ako pođemo od činjenice da ne postoji dobro a jeftino, onda se odgovor na prethodno pitanje nameće sam po sebi jer je teoriju relativiteta, u modernom dobu auto industrije smenila praktična varijabilnost!

MQB platforma je krajnje fleksibilna i što se tiče ugradnje agregata

 

Zoltan Balzam

Top Reviews

Video Widget

gallery