AktuelnoPlaćena promocija

KLM i Air France predvodnici „zelene“ avijacije

1.89KPregleda

Da li je moguća održiva avijacija?

 

 

Pre osam godina je potpisan Pariski sporazum koji je za cilj postavio usporavanje globalnog zagrevanja. Nije prošla ni četvrtina veka, a čovečanstvo se suočava sa ozbiljnim rizikom da ovu borbu izgubi, a avijacija svakako igra veliku ulogu u toj borbi

 

 

U poslednjih 50 godina avio-saobraćaj je porastao za 1.236%, dok je emisija ugljen-dioksida koju proizvodi civilno vazduhoplovstvo skočila za 176%.

 

Civilna avijacija učestvuje u ukupnom zagađenju ugljen-dioksidom 2,6%, ali ako se ništa ne promeni taj udeo će 2050. godine iznositi 20%.

 

Danas komercijalni avio-sektor koristi oko 300 miliona tona fosilnog goriva godišnje, a samo 0,1% održivog avio-goriva.

 

Ako je glavni uzročnik zagađenja koje proizvodi avio-industrija upotreba fosilnih goriva, onda je SAF najmoćnije oružje za dekarbonizaciju avijacije, jer njegova upotreba može smanjiti emisiju ugljen-dioksida za 75%. Zato je Sevet Evrope doneo regulativu RefuelEu prema kojoj avio-kompanije do 2030. godine treba da koriste 6% SAF-a.
Air France – KLM avio-grupa je sebi pak postavila ambicioznije ciljeve, a to su korišćenje minimalno 10% SAF-a do 2030. godine i smanjenje emisija ugljen-dioksida do istog datuma za 30% po putniku po pređenom kilometru u poređenju sa 2019.

 

Prema izveštaju o održivom poslovanju koji je objavio Air France – KLM, ova avio-grupa koju čine kompanije Air France, KLM Royal Dutch Airlines i Transavia najveći je svetski korisnik održivog avio-goriva (SAF) drugu godinu zaredom.

 

 

U 2022. grupa je koristila 17% od ukupne svetske proizvodnje SAF-a, a samo 3% od ukupno proizvedenog fosilnog goriva. U 2023. godini avio-kompanije članice Air France – KLM grupe u mlazno gorivo su dodale 80.000 tona SAF-a, odnosno duplo više nego u protekloj godini.

 

 

U 2023. Air France – KLM je već dostigao prag od 1% upotrebe SAF-a na svojim letovima.

 

Za ekološku transformaciju avijacije neophodno je održivo avio-gorivo, ali ono je četiri do osam puta skuplje od kerozina, te ga tržište ne potražuje i zato je njegova proizvodnja mala. Kao najveći svetski korisnik SAF-a, Air France – KLM grupa stimuliše industriju proizvodnje ovog goriva. Kroz nekoliko dugoročnih ugovora sa proivođaćima i dobavljačima SAF-a iz Evrope, Severne i Južne Amerike, ova avio-grupa je obezbedila stabilno snabdevanje SAF-om, osigurala jednu trećinu svojih potreba do 2030. godine i uticala na rad proizvođača ovog goriva obezbedivši im stabilno finansiranje.

 

 

Air France-KLM je, takođe, sklopio dva strateška partnerstva i uložio u proizvodne kapacitete održivog avio-goriva kroz direktna finansijska ulaganja. Tako je KLM podržao uspostavljanje prve proizvodne fabrike u Delfzijlu (Holandija) kroz investiciju od 6 miliona evra, dok je Air France uložio 4,7 miliona dolara u proizvođača SAF-a, DG Fuels.

 

Ne samo kompanija, već i njeni putnici učestvuju u borbi za održivo vazduhoplovstvo i zdraviju budućnost. Od januara 2022. povećanjem cene avio-karata od nekoliko evra svi putnici već plaćaju korišćenje održivog avio-goriva. Putnici, prilikom rezervacije karata imaju opciju i dodatne kupovine SAF-a, dok kroz korporativne programe kompanije imaju mogućnost da na godišnjem nivou doprinesu kupovini i korišćenju SAF-a. U 2023. godini grupa je potpisala 116 ovakvih korporativnih ugovora. Članovi Air France – KLM programa za česte putnike, Flying Blue sa druge strane mogu donirati svoje nagradne milje za kupovinu održivog avio-goriva.

 

 

Kao pionir u upotrebi održivog avio-goriva (uvela ga je još 2011) i kao kompanija koja je 2021. obavila prvi putnički let na održivo sintetičko gorivo u istoriji avijacije (gorivo proizvedeno na bazi ugljenika i vodonika).

 

KLM je u aprilu 2023. eksperimentalno dokazao da je moguće i bezbedno leteti koristeći isključivo SAF.

 

 

Air France – KLM je potom u maju 2023. održao onlajn vebinar na kome je okupio naučnike, stručnjake iz vazduhoplovne oblasti, proizvođače SAF-a, predstavnike Evropske komisije i državnog sektora Francuske, kako bi se ukazalo na to da je SAF najvažniji za održiviju avijaciju, ali da su za pospešivanje njegove proizvodnje i veće korišćenje potrebna velika ulaganja, politička volja i regulative, zajednički rad različitih državnih i industrijskih sektora, kao i podrška javnosti.

Top Reviews

Video Widget

gallery