Online plus

Formula1

1.37KPregleda

Da li sledeća sezona donosi preokret?

Šta McLaren mora da uradi da bi se vratio u igru?

„McLaren postoji da bi dobijao trke“, tako piše na McLarenovoj internet stranici. „Da li osećam bol kada ne pobeđujemo? Da, akutni bol“, rekao je Ron Denis pre dve godine. U tom slučaju, Denis mora da je konstantno na analgeticima. McLaren je poslednji put pobedio u finalnoj trci 2012., a sledeća nije ni na vidiku.

Što je još gore, tim nije osvojio titulu u konurenciji konstruktora još od 1998. Mika Hakinen i Luis Hamilton su doneli vozačke titule u Voking 1999. i 2008., ali čak i Hamiltonov trijumf „bledi u prošlosti“. Krivicu je na sebe preuzeo Martin Vitmarš, te je istupio iz tima nakon pet godina. Njegovo mesto je zauzeo Denis. Međutim, to nije pomoglo.

Činilo se nakon prve trke sezone u Melburnu, kada su Magnusen (debitantska trka) i Baton osvojili treće, odnosno četvrto mesto (drugo i treće, nakon Rikijardove diskvalifikacije), da je konačno svanulo McLarenu. Ipak, od tada pa nadalje, stvari nisu bile vesele za McLaren. Sada se renomirani tim bori sa Force Indijom za šesto mesto u šampionatu, timom čiji budžet čini tek trećinu McLarenovog, i to uprkos posedovanju Mercedesovog motora za koji se ispostavilo da je najbolji na gridu ove sezone.

Poslednji put kada je McLaren dve ili više sezona ostao bez pobede je bio pre dve decenije između 1994. i 1996. Dve godine kasnije su osvojili oba šampionata.

Britanski tim je bez dileme fokusiran na sledeću sezonu i partnerstvo sa Hondom. Šta je onda potrebno da se uradi da bi se očekivali značajniji rezultati?


Ispraviti probleme sa aerodinamikom
Dok je jurio za Williamsom Valterija Botasa na VN Singapura, Dženson Baton je zvučao prilično frustrirano preko radio veze, čak i očajno: „Ta stvar je toliko brza na pravcu.“, žalio se on u poruci koju su mogli da čuju televizijski gledaoci širom sveta.

U toj poruci je sadržan možda najveći problem McLarena – njihov aerodinamički paket jednostavno nije dovoljno dobar. Raspolažu s najboljim i najsnažnijim agregatom, koji proizvodi njihov dugogodišnji partner. Među timovima koji koriste Mercedesov motor, McLaren je najgore plasiran.

Dominacija Mercedesa se i očekivala zbog paralelnog razvoja i usklađivanja motora i šasije. Međutim, Williams i Force India nisu imali tu prednost, ali uprkos manjim budžetima su nadmašili McLaren.

U kvalifikacijama za VN Italije u Monci, najbržoj stazi u sezoni, McLareni su ponovo bili najsporiji od svih bolida sa Mercedesovim motorima po podacima FIA-e. Sa aspekta tehničke analize, osnovni problem je čist vertikalni pritisak (downforce), odnosno generisanje dovoljne temperature u pneumaticima prilikom visokih brzina. Ovo može biti izazvano „pečurkastom“ geometrijom zadnjemg ogibljenja, mada bi par mehaničkih izmena trebalo da reši donekle probleme s temperaturom. Možda je tim bio konzervativniji na ovom planu zbog pucanja pneumatika u prošloj sezoni.

McLarenov direktor inženjeringa, Met Moris je nedavno izjavio: „Moramo biti brzi i agilni, i možda preuzeti par rizika tu i tamo. F1 je kao rat. Morate da napadate sve vreme. Ukoliko pokušate da se opustite, izgubićete.“

Da li će se agresivnost vratiti u McLaren, videćemo sledeće sezone.

Fokus na Hondi
Neki od McLarenovih problema sa aerodinamikom potiču od činjenice da su kupci motora a ne proizvođači kao Mercedes ili Ferrari. Ove godine su morali da čekaju na Mercedes da im obezbedi motor, pa se tek onda krenulo u razvoj onog ostalog. Sledeće sezone, McLaren dobija ekskluzivno pravo na Hondin motor. S jedne strane će im to doneti prednost što će moći uporedo da razvijaju motor i šasiju, a s druge, Honda je godinu dana iza ostalih proizvođača motora u smislu iskustva na stazi sa novim hibridnim sistemima.

U Intervjuu za F1 internet stranicu, Denis je govorio o razlici između McLarena i timova koji su ispred njih: „Premošćivanje razlike u performansama će konačno biti ostvareno samo u slučaju da iskoristimo benefite koje donosi partnerstvo sa proizvođačem motora koji je fokusiran na McLaren i samo McLaren.“ Naravno, postavlja se realno pitanje da li će Honda moći da se nosi sa Mercedesom, pa čak i Ferrarijem i Renaultom?

Nedostatak iskustva bi mogao da se pretvori u mogućnosti. Dok će se Ferrari i Renault (verovatno) mučiti da redizajniraju aktuelne „mašine“ i inkorporiraju Mercedesove „trikove“, Honda počinje iz početka. Sa dodatnih godinu dana provedenih u razvoju motora, možda će japanski proizvođač imati svoje soptvene prednosti.

Ne zaboravimo, Honda ima dobar pedigre kada su motori u Formuli 1 u pitanju, osvojivši četiri uzastopne titule u konkurenciji vozača i konstruktora, i to sa McLarenom od 1988. do 1991. godine. To je uspeh koji bi McLaren voleo da ponovi u svakom slučaju.

Vozački tandem
McLaren je u poslednje tri sezone imao tri različita vozačka tandema. Ove godine je partner Batona mladi Magnusen.

Nakon neverovatnog osvajanja podijuma u prvoj trci, Magnusen je nastavio da bude solidan, ali ne i spektakuaran. Baton je dobar vozač, ali njegovi najbolji dani su prošli i to je činjenica, mada u dobrom bolidu, on bi mogao verovatno i da pobeđuje.

Kolaju glasine da McLaren želi veliko ime u timu kada krene sa Hondinim motorom sledeće sezone. Nekoliko vozača je u igri, a sigurno je da je najrenomiraniji Fernando Alonso. Navodno, Honda daje sve od sebe da ga vrati u Voking.

Što se trenutnih vozača tiče, ukoliko je tim ubeđen da je Magnusen budući šampion, on će biti zadržan. Međutim, da li je on pokazao šampionski talenat ove godine? U isto vreme, Baton je lojalan vojnik McLarena, i ima snažne veze sa Hondom još od godina provedenih u BAR Hondi. Čak je i izjavio da je „prilično srećan što će biti tu sledeće godine“.

U nedavnom intervjuu Ron Denis je takođe izjavio: „Zadovoljan sam sa Džensonom i Kevinom. Obojica su sposobni da pobeđuju u trkama, vozeći konkurentne bolide.“, ali je i dodao: „Uvek ćemo težiti tome da zaposlimo najbolje moguće vozače.“

McLaren će tek izaći sa zvaničnim objavama, ali takmičenje sa najboljim mogućim vozačkim tandemom je vrlo važno, ne samo zbog performansi na stazi, već i zbog naslova koji sledi…

Pronaći generalnog sponzora
Uoči tekuće sezone, Denis je izjavio: „Na našim automobilima neće biti logoa glavnog sponzora u prvoj trci, ali će se sigurno pojaviti u nekoj od narednih trka.“

Pet trka pre kraja šampionata, dotični sponzor se još uvek nije materijalizovao. Vozačka zvezda poput Alonsa bi sigurno privukla velikog investitora.

McLaren grupa, koja uključuje F1 tim, nedavno je objavila prihode iz 2013. u vrednosti od 268 miliona funti, uz neoporezovani profit od 18,8 miliona. Ipak, 2013. je bila poslednja godina u kojoj je Vodafone bio generalni sponzor tima, sa ugovorom vrednim 40 miliona funti godišnje.

To sponzorstvo je uključivalo veliki deo budžeta tima, i dok kompanija može da apsorbuje gubitak u jednoj godini, sigurno je da ne žele da i u drugu uđu bez generalnog sponzora.

Još jedan dugogodišnji pokrovitelj, Hugo Boss, takođe napušta McLaren i prelazi u Mercedes. Johnnie Walker je nedavno najavio novi ugovor, kao oficijelni viski Formule 1, mada je potvrđeno da će se sponzorstvo McLarena nastaviti, za sada.

Pored ulaska velikog imena u tim, druga stvar koja bi mogla da pomogne McLarenu da pronađe investitora su uspesi na stazi. S obzirom da su se proredili u poslednje vreme, moraće da se oslone na svoje nasleđe i pokušaju obećanjima i novim Hondinim motorima da reše problem.


Odustajanje od 2014.
Ovo je definitivno trebalo uraditi još u ranoj fazi sezone. Vrlo brzo je postalo jasno da McLaren neće postići nikakav uspeh ove godine.

Oni su i dalje u borbi sa Force Indijom, a pobeda u tom duelu bi im donela dodatnih 5 miliona dolara. Naravno, aspiracije McLarena nisu da pobedi Force Indiju u borbi za peto mesto u šampionatu. McLaren želi da osvaja titule. Iz tog razloga njegov fokus već sada treba da je na sledećoj sezoni.

Moris, direktor inženjeringa je povodom toga izjavio: „Naš tehnički plan za ostatak sezone je da nastavimo da razvijamo MP4-29. Imamo u planu unapređenja, potencijalno, sve do poslednje trke.“

U međuvremenu, Ferrari, još jedan veliki tim koji se muči ove godine, je već započeo testiranja komponenti za 2015. Pet Fraj, tehnički direktor Ferrarija je nedavno izjavio: „U ovoj fazi sezone, fokus se više prebacuje na novi bolid.“

McLaren, kao i svi ostali timovi, je sigurno započeo radove za 2015. Možda su i većinu svojih resursa usmerili u tom smeru, ali to nisu javno objavili. Ipak, postoji mogućnost da se još uvek tvrdoglavo drže ideje da mogu nešto da naprave ove godine.

Ukoliko i dalje ulažu značajna sredstva u ovogodišnji bolid, to će svakako biti na račun razvoja novog bolida, i to je greška.

Top Reviews

Video Widget

gallery