Da li iko može da zameni Bernija Eklstouna?
Teško je zamisliti Formulu 1 bez Bernija Eklstouna. Bez obzira što ima punih 85 godina, F1 guru ne posustaje. Ipak, realno je razmišljati o njegovoj zameni
Ne bi nas čudilo da stari dobri Berni odradi i „stotku“. On vodi elitni automobilski sport na način na koji niko nije nikada i verovatno neće nikada. Kao glavna izvršna figura u Formula 1 Grupi, on drži komercijalna prava na šampionat Formule 1, što znači da šou koji donosi novac pripada njemu, on je taj koji promoviše sport i prodaje TV prava, nudi sponzorstva i kreira ugovore sa domaćinima trka. Dakle, reč je o poslu u kome se vrti više milijardi dolara, a Berni je u centru zbivanja.
Ipak, niko nije nezamenljiv. Glasine i „šuškanja“ se pojavljuju i u drugim centrima moći. Naime, predsednik Ferrarija, Serđo Markione insistira na tome da Eklstoun treba da poploča put za budućnost Formule 1 u kojoj on neće biti protagonista. Prošle nedelje, takođe se „šuška“ da je došlo do sastanka predsednika FIA-e, Žana Toda i šefa CVC-a, Donalda Mekenzija.
Dakle, veliko pitanje glasi: čak i ako bude radio do svoje stote godine, ili premine pre toga, što se iskreno nadamo da se neće desiti, ili možda dođe do iznenadnog preuzimanja Formule 1, ko će zameniti Bernija?
Trenutno takva osoba nije ni na vidiku. U obimnom procesu restruktuiranja, koji će neminovno uslediti, mnogo je verovatnije da će grupa specijalista preuzeti poslove koje je obavljao i nadgledao Eklstoun. Da se podsetimo, Berni nema zamenika, nema operativca, on sve odluke donosi lično, što je zaist neverovatno s obzirom na njegove godine i obim posla. Njegova uloga pak, može biti podeljena u nekoliko ključnih elemenata.
Nominalni šef
Eklstoun je frontmen Formule 1. Poznat po potpunom odsustvu „političke korektnosti“, često je svojim izjavama izazivao burne reakcije i bio generator naslovnih strana, tako da je svakako omiljena ličnost brojnih dnevnih novina i internet stranica.
Ipak, bilo je tu i negativnih strana. Njegovi nedavni komentari u vezi sa zaštitom kokpita, kada je rekao da ne treba „ništa da se uradi“, na neki način je šamar FIA-inim nastojanjima da se poboljša bezbednost. Takođe, izjave pred početak sezone, da je „F1 nikada nije bila gora“, sigurno se nisu svidele investitorima i vlasnicima deonica.
Ipak, ako se nekome može da daje takve izjave, to je Berni. On ima lične, prijateljske odnose sa kraljevskim porodicama, vladama, gradonačelnicima, vodećim ljudima u sportskim institucijama, tako da je teško zamisliti čoveka na svetu koji ima više „veza“ nego on.
Teško da bi iko mogao da ga zameni na tom planu, sem možda nekoga poput bivšeg šefa Ferrarija, Luke di Montecemola ili bivšeg F1 šampiona, Nikija Laude. To su ličnosti kojima nije strano prisustvo na sastancima izvršnih odbora, ali koji bi se fokusirali na ulogu portparola sporta, kao poznata lica od ugleda.
Di Montecemolo se nameće kao potencijalno najbolje rešenje. On je član F1 odbora bez izvršne uloge, i sigurno bi se dobro snašao u toj ulozi.
Pravljenje novca
Sigurno je da Eklstoun nije motivisan isključivo novcem. Za njega je to pre „merna jedinica“ po kojoj meri uspeh i moć. Tu ponovo dolazimo do pitanja: ko bi i na ovom planu mogao da ga zameni?
Donald Mekenzi je suosnivač CVC Capital Partnersa, kompanije koja poseduje Formulu 1, i verovatno bi nadgledao ovaj aspekt poslovanja. Činjenica koja ide u prilog tome je da njegova firma zaradila više od F1 nego sam Eklstoun, navodno oko 4,4 milijarde dolara. Međutim, dobar deo te sume mogu da zahvale upravo Berniju.
Mekenzi je nedavno izjavio za „The Guardian: „Zadovoljni smo što smo vlasnici F1, ne želimo da je prodamo. Uvek postoje ljudi koji bi je rado kupili, to je izuzetno dobar biznis.“
CVC je u fioku stavio planove za inicijalnu javnu ponudu na Singapurskoj berzi, a od tada se u medijima pojavilo dosta spekulacija u vezi sa eventualnom CVC-ovom prodajom Formule 1 investitorima. Eklstoun je tvrdio da je zaključivanje ugovora bilo blizu prošle godine, na šta je Mekenzi izjavio: „Verovatno nećemo biti ovde zauvek, ali definitivno nismo u obavezi da prodajemo F1. Berni često izgovara stvari koje ne misli“.
Mekenzi se trudi da se ne eksponira previše, ali on zapravo ima veliki lični interes u ovom sportu.
Komercijalna i prava emitovanja
Jedno ime koje je konstantno povezano sa nasleđivanjem Eklstouna je osnivač Formule E i bivši vlasnik GP2 tima, Alehandro Agag. Sposoban političar i biznismen, sa izraženom strašću za automobilizam, on je opisan kao „neumoran ugovarač“.
Njegova umešanost u Formulu 1 je započelo sa španskim TV pravima, a bliske veze sa bivšim šefom Benettona i Renault F1 tima, Flaviom Brijatoreom, činile su sjajnu osnovu za ostvarivanje novih ugovora i veza. On je veoma progresivan u svojim stavovima i razmišljanjima, i brzo je usvojio digitalno doba u cilju promovisanje svoje trkačke serije.
U zavisnosti od sopstvenih ambicija sa Formulom E, ukoliko bi želeo deo svog kolača u F1, vrata bi mu sigurno bila otvorena. Teško da bi on odbio takav izazov, s obzirom na godine (45) i ambicioznu prirodu. Sigurno je da bi sebi prokrčio put do izuzetno značajne pozicije.
Na kraju krajeva, uspeo je da organizuje uličnu trku u centru Pariza, a to je nešto što sigurno nije promaklo Todu i Eklstounu.
Veze sa timovima i stazama
Ova uloga će biti osetljiva. Eklstoun je proveo dugi niz godina stičući poštovanje timova, a čak je uspeo da „ukroti“ i giganta kao što je Ferrari. Očigledno je da će biti potrebno dosta mudrih poteza u stilu štapa i šargarepe, jer će timovi videti odlazak Bernija kao priliku da ugrabe veći deo kolača.
Jedan od kandidata je Bruno Mišel, bivši Brijatoreov računovođa i glavni menadžer u Ligieru. On je vodio GP2 i GP3 serije od početka. Povezan je sa F1 padokom i ima ugovore sa većinom staza.
Ipak, ovo bi moglo da dođe i pod Montecemolovu ingerenciju. Na kraju krajeva, on je osnovao i vodio FOTA-u, Asocijaciju F1 timova pre nego što je posrnula i zna kako timovi funkcionišu. Vlasnici staza bi mu verovali, baš kao što veruju i Eklstounu.
Ostala imena u igri
Globalni aspekt ostaje ključan za uspeh Formule 1, i dok Eklstoun i dalje vodi igru, tu su dve jake ličnosti koje ne treba da budu ignorisane.
Bivši predsednik Nestlea, Peter Brabek-Letmat i ser Martin Sorel iz WPP-a, marketinške firme, direktori su (bez izvršnih funkcija) u Delta Topcou, kompanija koja je krajnji vlasnik Formule 1.
Bivši šef Diagioa, Pol Volš, po mnogima bi mogao da bude rezervisan za ulogu u vođstvu Formule 1, ali uz bivšeg šefa Sainsburyja, Džastina Kinga, nalazi se ipak u senci.
Naravno, Eklstoun ima sjajno osoblje koje radi za njega, uključujući njegovog pravnog eksperta, Sašu Vudvord-Hil, pomoćnicu od poverenja, kao i bivšu advokaticu TWR-a, Kejt Biven, koja studiozno prati komercijalnu stranu Bernijevih poslovanja.
Kada je već reč o komercijalnom aspektu, guru iz sfere sportskog marketinga, Zek Braun, sigurno bi bio pozvan za poslove vezane za sponzorstva, s obzirom da je ostvario neke od najvećih sportskih ugovora u poslednje vreme.
Dugo su kolale glasine da je Kristijan Horner pripreman za važnu ulogu, s obzirom na bliske veze sa Bernijem, ali to bi moralo da bude vremenski dobro usaglašeno sa Red Bullovim planovima. Što se tiče ostalih šefova timova, i Toto Volf bi mogao da odigra ulogu važnog igrača.
Zaključak
Kada se sve navedene ličnosti skupe zajedno, uviđa se neverovatan talenat Bernija Eklstouna, i teškoća njegove zamene.
Berni još nije otišao, a kad će, ne znamo
Taj niski čovek, koji govori u zagonetkama, koji se čini da nije u dodiru s aktuelnim vremenima, i kao da je zbunjen događanjima u minhenskom sudu, zapravo je i dalje figura broj 1. Čak i onima koji se neumorno zalažu za njegovu smenu, čovečuljak iz Velike Britanije će sigurno nedostajati.
Berni je napravi Formulu 1 globalnim gigantom. Kako će sve izgledati nakon njegovog odlaska, zavisiće od ljudi koji ga budu zamenili, ukoliko takvi uopšte postoje.